Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag fattar inte hur jag ska få på mitt helljus.

Dum fråga, men för man spaken mot sig för att tända och mot sig igen för att släcka? Eller är det bara en "blink" / "ljustuta" ?

Hur kopplar jag på permanent ?

(XC70, 2016)

Med vänlig hälsning,
Niklas
Dra den mot dig tills den tar stopp, nu har du helljus. Samma för att stänga av, som att ljustuta men dra längre.

Står i manualen med btw. :)
NiklasXC70 skrev: lör 09 feb 2019, 22:50 Hej,

Jag fattar inte hur jag ska få på mitt helljus.

Dum fråga, men för man spaken mot sig för att tända och mot sig igen för att släcka? Eller är det bara en "blink" / "ljustuta" ?

Hur kopplar jag på permanent ?

(XC70, 2016)

Med vänlig hälsning,
Niklas
Du drar spaken mot dig för att slå på och samma för att slå av.
Har du automatiskt helljus?
Hur är ljusreglaget nedan inställt?
Strömställare.JPG
Strömställare.JPG (34.81 KiB) Visad 1262 gånger
NiklasXC70 skrev: lör 09 feb 2019, 23:03 Jag har mitt ljusreglage inställt på Auto (mitten upp). Jag har också automatiskt helljus.

Men jag ska dra spaken längre mot mig..? Samma som ljustuta fast något snäpp extra ?
Ja något lite längre, men dra inte i spaken så den går av...
Tänk på att när du har helljusautomatiken aktiv så är det inte alltid det går att slå på helljuset, det räcker med ett viss ljus för att det ska slå av. Då ska, vad jag minns, helljuslampan på instrumentpanelen vara tänd (grå när helljuset har slagits ifrån och blå när helljuset lyser) med ett litet "A" vid den symbolen.
Du kan alltid testa att vrida ljusomkopplaren till höger, dvs mot knappen för tankluckan, för att testa så det inte är något annat fel.
I det läget har du ingen helljusautomatik men då kan du testa så på/av fungerar som det ska dvs manuellt till/frånslag.
Precis.
Spaken har "tryckpunkt", precis som ett gevär, eller en systemkamera. När du dragit en bit gör den lite mer motstånd. Sen kan du dra en bit till.
I första läget har du ljustuta på alla bilar. Min 2012:a har även "blända av" där. Men för att tända helljuset kontinuerligt måste jag dra till läge två.
MIn bil är för gammal för att ha helljusautomatik. På den 2016 som vi har så är det som skrivs ovan. Notera också att i läget AUTO kan du inte få på helljuset om bilen står stilla, eller kör sakta. Även om det är mörkt. Det står också i bruksanvisningen.

För att helljuset ska lysa i läge AUTO på din bil måste (åtminstone) dessa krav vara uppfyllda:
  • Du har dragit en gång i spaken, så helljussymbolen visas med ett A i symbolen.
  • Du kör bilen fortare än i traktorfart. Säg minst 50 km/h.
  • Det är mörkt ute.
  • Det finns ingen gatubelysning.
  • Du möter inte något fordon med strålkastare tända.
  • Du ligger inte bakom något fordon med bakljus tänt.
  • Du har inte fått något meddelande om att automatiken inte fungerar (typ om rutan är för skitig).
Gör det enkelt. Vrid ljusomkopplaren till läge halvljus, längst till höger. Testa om helljuset fungerar genom att dra spaken åt dig. Läge ett ljustuta. Drar du den lite till så är helljuset på. Då ska det såklart vara en symbol helljus i instrumentet. Om allt där fungerar som vanligt helljus så kan du vrida till autoläget och aktivera helljuset. Då ska symbolen kompletteras med ett litet a. Då är automatiken igång. När automatiken vill starta helljuset så blir symbolen blå. Som ovan skrev så finns det många parametrar för automatiken ska tända helljuset. Men det är en annan femma. Ut och testa när det mörknar. Min automatik fungerar inte under 30 km/h.
Ja... Jag har idiotförklarat mig själv :)

Det funkar utan problem.. (Jag har kört Bmw tidigare i många år och där har det varit annorlunda.. Det är därför jag undrade kring detta)

Kan dock tillägga att jag är supernöjd med Volvon, min första någonsin :)

Niklas
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning