Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av leinad82
Tjena

Tänkte sätta en ledramp på bilen och får inget vettigt svar på om det finns en orginal knapp samt programvara att installera för att slå av extraljusen. Eller hamnar avstängningen i nån meny ?

Har själv installerat allt på en v70 -10 men här handlar det alltså om en -15 där det inte verkar vara likadant.
Nån som vet?

MVH
/D
Användarvisningsbild
av fjohan82
leinad82 skrev: lör 09 feb 2019, 22:21 Tjena

Tänkte sätta en ledramp på bilen och får inget vettigt svar på om det finns en orginal knapp samt programvara att installera för att slå av extraljusen. Eller hamnar avstängningen i nån meny ?

Har själv installerat allt på en v70 -10 men här handlar det alltså om en -15 där det inte verkar vara likadant.
Nån som vet?

MVH
/D
Det ska finnas en ledningsmatta och mjukvara i VIDA till XC70 MY15, enligt nedanstående heter applikationen 30764839 och monteringssatsen med kabelmattan 9487111.
Dubbelkolla dock detta med din lokala ÅF.
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /Automatic
https://accessories.volvocars.com/Insta ... /Automatic
av leinad82
Tackar för svar! Den lokala ÅF såg ut som en fågelholk när jag frågade. ”Vi brukar sätta en knapp nånstans”... så jag ringer gärna till nån icke lokal ÅF. Vet ni nån som har koll på ettor och nollor i en hyfsat modern bil?
av ballans
Har inget svar på frågan om knapp. Däremot kan jag informare dej om att man inte kan sätta någonting framför radiatoröppningarna. Motorrummet är specat för all den luft som kan leta sej in, så som bilen ser ut när den lämnar fabriken. Betänk att den varma sidan av motorn befinner sej på "läsidan" av motorn. Ny luft måste få komma in obehindrat. Du ser Volvobilar varje dag med lampor som helt eller delvis döljer kylaröppning. Komponenter i motorrummet åldras av förhöjd temperatur. Har du dessutom drag på bilen, då ger det garanterat övertemp i motorrummet.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Å andra sidan är dom väl gjorda/testade för långt högre temperaturer än vi kommer upp i här i norr? Men det är klart temperatur dödar i längden (oftast, vissa saker ska gärna hålla sig i ett högre spann)
av Lövet
Bilarna är dimensionerade för att dra max släpvagnsvikt upp och ner för alperna hela dagarna i 30 graders värme. Inte en chans i hela världen att bilar i Sverige får kylproblem för ett par extraljus.
Användarvisningsbild
av ER
Inga problem med kylningen av att hänga på 3st stora extraljus framför grillen, ska dessutom vara det nedre som är huvudsakliga intaget av kylluft. Tom att drive-e helt saknar övre intag då dom är täckta och har inga problem med kylningen. Såg ingen variation utöver normala i gånga sommarens "extremvärme" trotts tre stora NBB225 i nosen och många mil i värmen med och utan släp.
av ballans
Det är inte omgivningstemperatur som ger hög temp i mototrummet. Det är lasten på motorn och värmeväxlingen via radiatorn. Kör jag med "hög last" dvs hög växel och lågt varv. Då hamnar jag i punkterna med högst last. Kör jag dessutom med tungt lastad bil eller släp då hamnar jag lättare i dessa punkter. Om jag dessutom gör restriktioner för luften att kunna strömma genom radiatior, då når jag hög motorrumstemp lättare. När omgivningstemperatur är över 0 grader så fungerar det på detta sättet. Volvo har valt att ha tvärställd motor och den varma sidan mot torpedväggen. Utvecklings och livslängdsprovning sker med bilen som den lämnar fabrik. Dvs inga hinder för luft till radiator. Radiatorn får i huvudsak luft från det övre insläppet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ibland har öppningarna stor betydelse.
Volvo hade en gång i tiden planer på att sätta överladdning på PRV-sexan, för att få en motor som kunde jaga upp en 780 Coupé en bra bit över den magiska gränsen 200 km/h, något de annars tillgängliga motorerna hade problem med. Turboladdade V6:or provades i 760-bilar. Det gick bra, men när de flyttades in i 780 blev de överhettade. 780 hade en lite lägre nos än 760, och den därmed reducerade kylluftsöppningen blev tillräckligt för att krångla till det tekniska runt det motoralternativet. Att V6:an dessutom var föråldrad, och snart skulle ersättas av en ny, rak sexa, hjälpte naturligtvis till för att stoppa projektet.
Men rent tekniskt föll det på för lite kylluft.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning