Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dannesk skrev: fre 08 feb 2019, 14:02
ChristerN skrev:Jag kör också så men det finns faktiskt en risk.
Vi tänker så här. Jag kommer hem efter en tur med bilen och sätter i laddaren. Sen sätter jag värmaren att gå igång nästa morgon.
Vad som då händer är att under natten så laddas batteriet fullt och laddaren övergår till sk underhållsläge, dvs håller spänningen på ca 13,8 V. När sedan värmaren går igång på morgonen inser laddaren att batteriet inte är fullt längre och så börjar den om sin laddcykel (3-8 olika steg) med hög spänning i något steg av laddcykeln. Den höga spänningen är inte bra för batterier som är nästan fulla och förstör dem succesivt. Överladdning är i princip lika farligt som underladdning.
Det bästa vore om laddaren i det läget inte gick tillbaka till första steget i cykeln utan bara ökade strömmen med konstant spänning på 13,8 V.

Lite nörderi kanske. Men, som sagt, så kör jag själv som i exemplet tills jag får för mig att ordna med annan lösning.
Så där funkar inte en modern laddare, varför antar du att en laddare ens skulle funka på det sättet? Är den inkopplad hela tiden så analyserar och laddar den helt efter behov och går inte tillbaka till något första steg som kan riskera överladdning. AGM batterier laddas med 14,7 V men aktiverar man t.ex. Recondprogrammet manuellt på min Ctek MXS5 så lägger den till en Rekonditionscykel med 15,8 V men det görs inte automatisk. Med en sån här typ av laddare kan du koppla in den varje dag vilket inte är en nackdel för batteriet utan en fördel, du kan aldrig överladda. Belastningen ifrån bränslevärmaren så batteriet dyker i kapacitet utan att få kompletterande laddning är däremot slitande, detta orsakade att mitt batteri la av efter drygt 1 år och 1500mil på bilen.
https://www.ctek.com/storage/ma/180b68a ... -SE-SV.pdf
Tyvärr gör Cteks laddare så också. Känt fenomen. Men jag håller med om att det är bättre att ladda än att låta bli.
Det enda som förbättrar förhållandet är om man har en riktigt stor batteribank, som jag har i båten.
ChristerN skrev:
dannesk skrev: fre 08 feb 2019, 14:02
ChristerN skrev:Jag kör också så men det finns faktiskt en risk.
Vi tänker så här. Jag kommer hem efter en tur med bilen och sätter i laddaren. Sen sätter jag värmaren att gå igång nästa morgon.
Vad som då händer är att under natten så laddas batteriet fullt och laddaren övergår till sk underhållsläge, dvs håller spänningen på ca 13,8 V. När sedan värmaren går igång på morgonen inser laddaren att batteriet inte är fullt längre och så börjar den om sin laddcykel (3-8 olika steg) med hög spänning i något steg av laddcykeln. Den höga spänningen är inte bra för batterier som är nästan fulla och förstör dem succesivt. Överladdning är i princip lika farligt som underladdning.
Det bästa vore om laddaren i det läget inte gick tillbaka till första steget i cykeln utan bara ökade strömmen med konstant spänning på 13,8 V.

Lite nörderi kanske. Men, som sagt, så kör jag själv som i exemplet tills jag får för mig att ordna med annan lösning.
Så där funkar inte en modern laddare, varför antar du att en laddare ens skulle funka på det sättet? Är den inkopplad hela tiden så analyserar och laddar den helt efter behov och går inte tillbaka till något första steg som kan riskera överladdning. AGM batterier laddas med 14,7 V men aktiverar man t.ex. Recondprogrammet manuellt på min Ctek MXS5 så lägger den till en Rekonditionscykel med 15,8 V men det görs inte automatisk. Med en sån här typ av laddare kan du koppla in den varje dag vilket inte är en nackdel för batteriet utan en fördel, du kan aldrig överladda. Belastningen ifrån bränslevärmaren så batteriet dyker i kapacitet utan att få kompletterande laddning är däremot slitande, detta orsakade att mitt batteri la av efter drygt 1 år och 1500mil på bilen.
https://www.ctek.com/storage/ma/180b68a ... -SE-SV.pdf
Tyvärr gör Cteks laddare så också. Känt fenomen. Men jag håller med om att det är bättre att ladda än att låta bli.
Det enda som förbättrar förhållandet är om man har en riktigt stor batteribank, som jag har i båten.
Nja, inget känt fenomen vad ha du fått den vilseledande informationen ifrån?! Aldrig någonsin hört nån som knäckt ett batteri med laddare typ Ctek. Måste vara nått galet fel på din laddare isåfall om det går ner i steg 1 pga bränslevärmaren. Min laddare startar aldrig under steg 3 (AGM program för bil enligt bild nedan) vid inkoppling och håller sig ovanför detta oavsett.
ctek.jpg
ctek.jpg (160.14 KiB) Visad 1047 gånger
Så här.
14,7V är en för hög spänning att ladda ett laddat eller nästan laddat batteri. Batteriet tar stryk och livslängden förkortas. Bäst är att ligga på eller under 13,8V. Detta gäller vid +25 C. Tror du mig inte så kan jag nog inte övertyga dig ändå.
När värmaren startar faller spänningen kortvarigt till under 12V (glödningen) vilket gör att laddaren går till fas 3 och fortsätter under en (för lång) tid mata på med 14,7V.
I båtar, där man har större batteribankar, faller inte spänningen lika mycket och laddaren kan ligga kvar på 13.6 - 13,8V. En del sätter också hellre ett AC/DC-aggregat (istf en laddare) som ger konstant ca 13,8V för att spara på livslängden på batterierna. Samma gör man gärna med regulatorerna till solpanelerna. De som går att ställa utspänningen på ställer man då gärna till max 13,8V.
Men, som sagt, det är bättre att ladda lite förstörande än att inte ladda.
ChristerN skrev:Så här.
14,7V är en för hög spänning att ladda ett laddat eller nästan laddat batteri. Batteriet tar stryk och livslängden förkortas. Bäst är att ligga på eller under 13,8V. Detta gäller vid +25 C. Tror du mig inte så kan jag nog inte övertyga dig ändå.
När värmaren startar faller spänningen kortvarigt till under 12V (glödningen) vilket gör att laddaren går till fas 3 och fortsätter under en (för lång) tid mata på med 14,7V.
I båtar, där man har större batteribankar, faller inte spänningen lika mycket och laddaren kan ligga kvar på 13.6 - 13,8V. En del sätter också hellre ett AC/DC-aggregat (istf en laddare) som ger konstant ca 13,8V för att spara på livslängden på batterierna. Samma gör man gärna med regulatorerna till solpanelerna. De som går att ställa utspänningen på ställer man då gärna till max 13,8V.
Men, som sagt, det är bättre att ladda lite förstörande än att inte ladda.
Nej du kommer aldrig övetyga mig efter som du har helt fel. AGM ska laddas vid runt 14,7V oavsett temperatur så din egna teori hur batterier ska laddas är inte övertygande. De intelligenta laddarna sköter detta själv och jag har aldrig någonsin hört talas om att ett batteri laddats sönder av en sådan laddare i en bil, båt eller liknande. Har ofta kollat spänningen på mitt batteri hur det påverkas vid start av värmaren med voltmeter och senast idag så låg det på ca 12,5 och precis när värmaren startade så droppade det till 12,4V och Pulsläget på Ctek-laddaren var fortfarande aktivt hela tiden. Laddningen på ett AGM batteri startar alltid på 14,7V för att sedan avta när laddaren känner av alla variabler.

Med din teori så kan man aldrig använda en vanlig batteriladdare och motsäger alla laddare & batteritillverkares rekommendationer.
Diskussionen huruvida en relativt liten C-Tek laddar si eller så när värmaren går är väl ganska ointressant då den i det läget inte laddar utan att den i första hand agerar som försörjare till värmaren. Om värmare eller annan förbrukare slutar dra ström så är det normalläge igen.
Min egen erfarenhet av att ladda/spänningssätta/stötta en bil med förbrukare igång är att det aldrig någonsin varit några problem ens under flera timmar långa sessioner med betydligt biffigare laddare anslutna. Detta sker för övrigt varje gång bilen uppgraderas i verkstan..

/Thomas
Skriver ett sista inlägg i denna tråd då jag inte kommer övertyga er men kanske att andra läser och förstår vad jag menar.
1. Backup batterier i tex GSM-system bestod tidigare iaf av AGM-batterier och för att dessa skulle hålla så länge som möjligt så laddades dessa med max 13,8V. Här pratar vi om några som verkligen vet vad livslängd betyder och kostar då det är dyrt att fara ut och byta batterier.
2. Att AGM ska laddas med samma spänning oavsett temperatur motsägs av de flesta batteritillverkare, tex Tudor/Excide enligt bilden från Steffe3.
3. Att en liten laddare gör relativt mindre skada än en större är sant men grejen är att så fort laddaren går ur Float-läget så höjs spänningen vilket har en negativ effekt på livslängden.
4. Jag säger inte att man dödar ett batteri genom att ladda under förbrukning men jag säger att man förkortar livslängden när laddaren går ur Float-läget - och det var där nörderiet kom in.
Finns det någon fläkt som riskerar att få in laddarens sladd i sig när man lagt in laddaren i motorrummet och värmaren startar,har funderat lite över detta men den store fläkten vid kylaren startar väl inte?
Dom enda fläktarna som går i det aktuella fallet sitter dels i värmaren och sedan inne i kupén och dom båda är inkapslade så några sladdar kan inte fastna där. Men det kan ju i olyckliga fall finnas vassa hörn och kanter som i teorin kan skava hål på kablarnas isolering. Så man kan ju "tänka efter" lite i förväg om man lägger något löst i motorrummet. Tänk alltid värsta cenariot att du själv eller någon annan har glömt att laddaren eller något annat ligger där i motorrummet och hoppar in bilen och startar. :mad:
Det är egentligen därför som dom moderna motorvärmarsystemen ser ut som dom gör. Först ett (1) intag på utsidan av karossen. Sedan Kablar som är mantlade och förlagda på "säkra" platser. Sedan kontakter som sitter i enheter och eventuella förgreningar som det inte är meningen att man skall lossa och öppna i tid och otid. Allt skall sitta på plats som en "Fast Förlagd Installation". Dom stora motorvärmartillverkarna har även "smartladdare" i sitt sortiment och dom passar ihop med det övriga systemet. Men det står inte Ctech på dom.

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]