Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bytt båda fram. Det senaste byttes i somras, när bilen hade gått ungefär 25500 mil. Det första kom efter ca 19000 mil.
Sen har jag bytt ett bak nästan med detsamma, efter 4000 mil, också. Men det var felmonterat. De hade glömt dammskyddet. Gick på garantin.
Som jämförelse bytte jag bromsbelägg fram efter 17000 mil, bak efter 20000 mil. Bromsskivor vet jag inte än. Jag har bara kört 27000 mil. Däremot har jag slitit upp förardörrens gångjärn, så det har bytts nu. Bakrutetorkaren fick flyttas ett hack, då mekanismen glappar.
Torkarbladen håller ungefär lika bra som lakritsremmar, så det har det gått åt en flock. Och däck, förstås, samt några Xenon- och glödlampor.
För övrigt får jag nog säga att just min bil vittnar om mycket bra materialval och utmärkt sammansättning. Men det kan skilja mycket från en bil till en annan. Och från en förare till en annan.
av HakanF
Jag fick byta mitt lager höger fram vid 10 000 mil men då var lagret slut lokalt när jag skulle köpa nytt så jag fick beställa pga att det var många byten.....

Men efter jag bytte mitt lager fick jag reda på att verkstaden jag använder när det behövs, byter lagret inklusive skf lager fram under 1500:-

Så för mej var det slöseri med tid att byta själv.
av berrabus
volvofantast skrev:Är det vanligt att hjullager får bytas ofta på v70 2008 -2016?
Mina främre gav upp efter 19.600 mil resp 20.000 mil
HakanF skrev:Jag fick byta mitt lager höger fram vid 10 000 mil men då var lagret slut lokalt när jag skulle köpa nytt så jag fick beställa pga att det var många byten.....

Men efter jag bytte mitt lager fick jag reda på att verkstaden jag använder när det behövs, byter lagret inklusive skf lager fram under 1500:-

Så för mej var det slöseri med tid att byta själv.
Låter nästan för bra för att vara sant att de bara tar 1500:-. Om så är fallet är det klart värt istället för att göra själv.
Hoppas de pressar in det nya på korrekt sätt dvs att de har specialverktyg för det.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
HakanF skrev:Ja.
Eller nä,min V70 II gick nästan 18000 mil utan några reparationer innan jag sände den.

/M
av Dieselvolvo
Bytte ett hjullager fram i somras, och satte dit en komplett spindel som hade rullat 200 mil. Nu 8-900 mil senare så har jag märkt att fälgen har blivit skitigare än normalt/motsvarande på andra sidan...och det verkar som att det är fett blandat med smuts på bromsskölden. Är det vanligt att ett hjullager läcker fett på insidan, alltså mot själva navet? 6-mån garantin gick givetvis precis ut i dagarna som var.....spännande nästan jämt, med dessa förklädda Mondeo´s! :-(
av Wizzman
Dieselvolvo skrev:Bytte ett hjullager fram i somras, och satte dit en komplett spindel som hade rullat 200 mil. Nu 8-900 mil senare så har jag märkt att fälgen har blivit skitigare än normalt/motsvarande på andra sidan...och det verkar som att det är fett blandat med smuts på bromsskölden. Är det vanligt att ett hjullager läcker fett på insidan, alltså mot själva navet? 6-mån garantin gick givetvis precis ut i dagarna som var.....spännande nästan jämt, med dessa förklädda Mondeo´s! :-(
Nej, det är inte alls vanligt, det har jag aldrig varit med om. Det brukar snarare tyda på en trasig drivknutsdamask fast då borde det komma på sköldens baksida och framförallt på fälgens insida.
av Dieselvolvo
Ja exakt....väldigt märkligt! Damasken verkade vara hel.....tog loss hjulet ikväll för en snabbkoll, skall lossa skivan och inspektera närmare i helgen. Bromsvätskan var i rätt nivå, även om jag hade "hoppats" att den var lägre, då det hade varit lättare att åtgärda!

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]