Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Så då har jag kollat upp lite mera, Inget sot någonstans vad jag kan se. inget leckage heller.

testade och dra ut LMMen och då reagera motorn precis som den ska. testade också att dra ut Lambdan men då reagera motorn inte alls.

Kan det vara så att det är Lambdan som ställer till med mina problem. Kan man kontrollera den på några sätt och isf hur?

Mvh
frojt skrev:Så då har jag kollat upp lite mera, Inget sot någonstans vad jag kan se. inget leckage heller.

testade och dra ut LMMen och då reagera motorn precis som den ska. testade också att dra ut Lambdan men då reagera motorn inte alls.

Kan det vara så att det är Lambdan som ställer till med mina problem. Kan man kontrollera den på några sätt och isf hur?

Mvh
När du kopplar loss kabeln till LMM så går motorn in i ett "förprogrammerat nödkörnings program" och boxen "stänger av" inkommande information så du kan koppla bort vilken givare du vill och motorn går ändå. Du måste nolla felkoderna mellan varje sak du testar. Koppla loss batterikabelskorna eller ta ut säkring 1 en stund, så kollas felkoderna. Motorstöningslampam lyser om du har en eller flera felkoder. Inte alla felkoder tänder lampan, men större fel tänder den. Skaffa eller bygg en felkodsläsare så är det mycket lättare (och billigare) än att chansa på delar för flera 1000 kr.
När du nollat felkoderna bör du köra ganska försiktigt någon mil och kolla felkoder lite då och då så du kanske får en uppfattning när felkoden kommer. Lampan bör ju tändas när du får felkod. Får du inga felkoder så går motorn Ok.
Och motorn måste vara "driftvarm" innan du kollar felkoder efter du har nollat
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]