Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Började med att radion slutade fungera efter ett kamremsbyte plus vanlig service på Volvo. Det blev även svart i den lilla displayen som visar all information om värme i kupén, radioinformation, inställningar osv osv. Den blinkar till ibland och då kommer radion igång, men med ett statiskt brus som kommer i högtalarna blir det sedan svart i displayen igen och inget ljud. Såhär höll det på några veckor men blev allt mer frekvent förekommande.

Vidare så har felet fortplantat sig (känns det som). Efter ca 25-30 minuters körning från kall bil så börjar instrumentpanelens alla varningslampor blinka och lysa.
Information om ABS bromsar som är fel på samt allvarligt bromsfel kommer upp i inforutan.
Släpvagnsfel, airbag passagerare fel, blinkers blinkar oregelbundet inne i bilen, alltså den blinkar som vanligt ett tag och så slutar den utan att jag slagit av och sedan börjar den igen. Händer även att den låser sig i lysande läge tills jag blinkar igen.
Fönsterhissarna fungerar inte när detta "anfall" är igång.
Hastighetsmätare och varvräknare dör, allt slocknar i instrumentpanelen men kommer igång av sig själv efter någon minut.
Den lilla varningslampan mitt emellan hastighet och varvtal blinkar orange.
Passagerare utan bälte ljud varningen börjar låta under detta "anfall" men slutar av sig självt efter ca 1-2 minuter. Sedan kommer det tillbaka igen men slutar igen efter samma tid.
Sedan blir allt som vanligt igen utom för den lilla displayen där radion visas och temperaturen osv. Den är svart och radion är död men hoppar igång ibland bara för att dö igen.

Känns som att när bilen blir tillräckligt varm så börjar dessa fel. När motorvärmaren har värmt upp bilen kommer felen tidigare än 25-30 minuters körande. Någon som vet vad detta är? Volvo vet inte och vill ha 1200kr/h i felsökningsavgift.
StefanN skrev:Men kollade du kabelstammen vid batterilådan? Den nöts ju av och ger knasiga fel.
Nej det har jag inte gjort! Lämnade in den på Mekonomen i Borås för byte av batteri och kabel. Samtidigt bytte dom bromsskivor och bromsbelägg då dessa var dåliga.
Skall höra med dom om dom kan fixa fram felkoder åt mig. Läste ett annat inlägg nu där grundfelet är något annat men spiller över i att lampor lyser och slocknar. Där pratade man om CAN noder som DIM, CEM, SWM, DDM, REM eller eventuellt störningar i CAN nätet.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning