Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena,

Har kört en XC70 MY09 sedan 1,5 år tillbaka. Långtifrån något lull-lull men som bruksbil till familjen är det en arbetshäst att lita på. Enda negativa är att den förmodligen inte lämnar in förrän det är för sent för en ny :-)

Bilen är utrustad med dieseldriven extravärmare och pga flytt har jag betydligt kortare väg till jobbet så därför är automatiken för tillsatsvärmaren avslagen. I den här ihärdiga kylan har jag dock kört igång värmaren 10-15 min före jag farit hemifrån på morgnarna men nu är det andra gången på kort tid som värmaren går i felsäkert läge föregått av vad jag tolkar som tre misslyckade startförsök. Misslyckade startförsök som bla kommit av låg batterispänning pga kylan osv. Första gången den låste sig for jag in på Volvo i stan och de löste felkoder, kontrollerade komponenter och körde sen en 50-minuters cykel för att bränn ur den. Efter det funkade grejerna klockers. Nu 2 månader senare händer samma sak alltså igen och vad det verkar är det exakt samma felkoder som förra gången. Eftersom jag nu har Vida/Dice 2014D så tänkte jag försöka att ordna värmaren själv men jag är inte helt säker på exakt i vilken ordning komponentaktivering osv ska göras. Finns det någon här som kan tänkas ge en handfast guide för det? Vore Superhyggligt isf.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning, Joel
Hej!

Jag har suttit med Vida och värmare ett bra tag nu och mig veterligen finns det ingen funktion för att "sota" ur värmaren, däremot kan du pröva alla komponenter och provköra värmaren och det gör du under diagnostik - bilkommunikation - cpm - avancerat.
Ja det stämmer såklart att ”sota ur” värmaren är mer av en förenklande beskrivning av vad som händer när man kör den en hel cykel via VIDA. I det här fallet är det ju dock vad som behöver hända; alltså aktivera komponenterna för att köra värmaren så att den bränner soten.

CPM är alltså modulen, tackar! Är det något särskilt att tänka på när man provkör värmaren, alltså i någon särskild ordning komponenterna ska aktiveras och vilka ska vara aktiva samtidigt?
Ok, då hoppas jag att jag är så att lista ut hur jag ska göra själv då. Tack för input!
Vet inte vad du vinner på att köra igång den genom VIDA, är samma sak som att dra igång den genom direktstart i menyn.
Du kan genom VIDA testa vattenpump, värmefläkt samt bränslepump separat samt starta den och du ser lite värden som temp och volt under tiden vilket kan vara bra vid felsökning men det finns inget speciellt "ursotningsprogram"
Dessutom slukar åtminstone min bil mycket kräm ur batteriet när man står med tändning på och VIDA igång, så ska du låta brännaren gå full cykel/50 min är det bäst att haka på batteriladdaren under tiden.
Bilagor
2014-09-25_164722.jpg
2014-09-25_164722.jpg (80.72 KiB) Visad 1874 gånger
Tusen tack P210! Det är den här sortens input jag söker efter. Jag inser att under förutsättning att det inte är några komponentfel så borde det räcka med att radera den/de felkoder som genererats, dra igång den som vanligt och sen låta den gå en hel cykel, precis som du skriver. Begreppet "sota ur" är förstås extremt lekmannamässigt men icke desto mindre något Volvo-verkstan här i stan själva använder för att beskriva hur man löser de här problemen så någon form av praktisk relevans har det ju. Även om det rent tekniskt inte finns specifika funktioner för att göra det. Men nu när jag ändå till slut bestämt mig för att investera i Vida/Dice och jag kommer ha bilen tills dess att den lämnar in så vill jag ju väldigt gärna lära mig mer om hur grejerna funkar och det faller sig naturligt att fråga i det här forumet eftersom det finns massor av erfarenhet och kunskap som jag själv inte besitter här.

Laddaren kommer absolut att kopplas på. Jag har förstått att det ibland kan vara frågan om bara ett par minuters driftstid på enbart batteriet i de här sammanhangen. Tack för skärmdumparna förresten! :-)
Ett Vida/Dice kit är en extremt värdefull investering, klarar man bara sig förbi den extremt känsliga installationen har man ett användbart verktyg, förutom diagnostik och felkoder finns det ju sprängskisser med fullständiga artikelnr, reparationsinstruktioner etc, man kan få en utförlig specifikation på just sin egen bil.

Mitt favoritexempel är när en av mina backsensor gav upp, Vida pekade ut rätt givare, gav mig rätt artikelnr att leta på Bildelsbasen efter, kompletta verkstadsinstruktioner för hur stötfångarskalet demonterades och hur givaren byttes! Kittet intjänat på 40min!

Bifogar ett par exempel till på tillgänglig information man kan hitta;

2019-02-11_132856.jpg
2019-02-11_132856.jpg (38.5 KiB) Visad 1560 gånger
2019-02-11_132952.jpg
2019-02-11_132952.jpg (78.47 KiB) Visad 1560 gånger
2019-02-11_133031.jpg
2019-02-11_133031.jpg (22.04 KiB) Visad 1560 gånger
Sådär, liten uppdatering här då. Men först, stort tack för vägledningen! Inser att jag säkert kommer ha anledning att återkomma med massor av andra frågor i framtiden nu när den här dörren öppnats :-)

Efter att ha försökt orientera mig i VIDA och få lite grepp om gränssnittet i ett par dagar så körde jag en felkodsavläsning och mycket väntat var det felkod på värmaren som handlade om misslyckade startförsök. Minns inte den exakta kodennu men testade iaf komponenterna under fliken Aktiveringar, raderade felkoden och provkörde sen värmaren. Den kickade igång och fick stå och gå sin hela 50-minuterscykel, det rök som väntat en del 20-30 minuter in, lugnade sen ner sig och sen körde värmaren fullt normalt. Redan här har investeringen alltså betalat sig 👍🏼
Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]

Felparkering...

Eh va?! TS har ju exempelvis förlorat b&arin[…]

Är en normal laddning ,har det på v60 D[…]

webasto doserpump v70n 07

Tack för snabba svar! Lyckades hämta hem[…]