Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Klart den går att laga, men du måste ha vinkelslipmaskin och en bra svets. Det går att lära sig svetsa, men det krävs en del övning och så måste du ha en bra svets, tex ESAB eller Kempi. Man skär ur plåten där det är intryckt och sedan kan man sätta i en skräddarsydd plåt. Man bockar plåten i skruvstycket. Sedan måste man ha en riktig plåtsax. Är du nybörjare i svetsning, så kom ihåg att alltid använda en riktig svetshjälm när du jobbar underifrån för att skydda ögonen. Med mycket tålamod, så går det att lära sig svetstekniken. Kom också ihåg att inte ha några bensinångor i garaget så det inte blir explotion. Ta också för vana att alltid kolla en kvart efter avslutat svetsjobb att inga svetsloppor ligger och pyr i garaget, så det blir brand.

Mvh Tobias
Min tanke är att lämna in bilen till någon mindre plåtverkstad för svetsjobben.

Sedan kan jag själv dra på grundfärg och lacka med sprayburk.

Vad kan en sådan lagning kosta?

Hur länge håller det innan rosten kommer vid en sådan lagning?

Rostskyddet med galvaniseringen av plåten från tillverkningen i fabriken slipas väl bort, bilen är 21 år nu men borde kunna rulla några år till.

Eller går bilen genom besiktningen med en här sådan skada? Jag skulle ju isåfall bara kunna lacka över allt som det är?

Dörrarna går bra att stänga.
Ska du lacka över med sprayburk, så kommer rosten tillbaka redan inom ett år. Ska du ha bra rostskydd, så måste du måla med pensel två gånger grundfärg. Sedan två lager tvåkomponentsfärg. Sedan två lager klarlack. Klarlacken duger med sprayburk. Jag har använt sprayburkar vid flera tillfällen, så jag vet. Använder inte sånt mer.

Mvh Tobias

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]