Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ludina
Vet inte om tråden hamnar på rätt plats men jag behöver Eran hjälp med att välja vilken Volvo jag ska köpa. Har kikat på v40 och v60. Vad är skillnaderna mellan bilarna förutom storleken? Har vid något tillfälle kört v40 och har ägt en v60 tidigare, gillar båda bilarna men v60:in kändes mer rejäl på något sätt.

Finns det några viktiga detaljer som kan vara bra att ha koll på när man ska ut och kika, sånt som säkert inte försäljaren berättar.

Det ska vara bensin och helst automat men det inget tvång. Känner att jag vill ha mer koll på läget innan jag pratar med en försäljare.
Användarvisningsbild
av Cotag
Någon försäljare kommer nog inte berätta om problem med vinande balansaxlar. viewtopic.php?p=1264849#p1264849
Tycker det är trevliga bilar annars. Tittade som du på både V40 och V60.
Användarvisningsbild
av Ludina
Det är precis det jag menar. Vill veta allt som kan vara bra att veta innan beslut tas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
När jag köpt de två senaste bilarna ha jag helt enkelt börjat läsa i trådarna som behandlar avsedd bilmodell. Man får rätt snabbt koll på vad som brukar spöka på respektive bilmodell samt kanske slipper att bli överraskad en dag varför och vad som hänt med bilen. Sök även på köptips eller vad folk nu skriver. Du lär hitta spaltmeter med godis :)

Utöver det är mitt enda tips att vänta in rätt bil och välj ej för låg utrustningsnivå än du vill ha och kolla, testa och känn väl innan du köper.

Storleken skiljer ja och enligt mig känns V60 mer "välbyggd" men det är väl så det är tänkt att V40:n ska vara lite enklare. Prismässigt skiljer det inte så mycket tycker jag så slog till på en V60.
av valln
Mitt enda tipps är att du försöker att välja en bil som har varit någons förstabil, ej andrabil och slit och släng.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]