GLIZ skrev:GLIZ skrev:Emilerik1 skrev:Tack för tipset!
Har bytt flätan innan för att vara på säkra sidan!
Vad gäller bränsleboxen, har den och dess funktion någon betydelse för gnistan?
Med vänlig hälsning,
Jonas
Vet inte men det är där i dom trakterna kring din bils årsmodell som sånna saker börjar byggas ihop med andra delar av bilarnas olika system under huven.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Innan allt blir till en enhet som i dagens bilar finns det olika relän till lite av varje. Hittar du inger schema kolla alla relän.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Att kolla att allt jordar som det ska är också en sak man kan kolla på det mesta utan behov av schema. Kan va lite att klura på för att hitta jordpunkterna.
Sedan är en "bypass" ett sätt att avgöra om ström går igenom systemet. Koppla på ström direkt från strömkälla. På tändsystemet, efter all elektrisk bröte. Bilen lär inte gå att starta så men du får reda på om tändsystemet funkar. Sedan kan man jobba sig sektionsvis mot ordinarie strömkälla och lista ut i vilken sektion felet är i. Sedan jobbar man sig igenom sektionen med en testlampa. Lite tidsödande men gillar man kicken när man hittat och fixat felet helt klart värt det. Kan va nån liten till synes obetydlig grej. Motstånd, kondensator diod, transistor eller brott i elbana som trilskas. Lite svårt att ge guidning i exakt hur igenomsökningen ska göras utan att se krettsen. Kolla på nätet om du kan hitta nån kort förklaring hur man felsöker ett kretskort med testlampa. Med testlampa hittar man oftast endast innom vilket område i kretsen felet är sedan kan man ofta visuellt avgöra vad som "brunnit". Förhoppningsvis är du inte färgblind. Vet inte hur mycket du kan redan men dom små grejerna som ser ut som en liten smällkaramell är färgkodade med sträck i olika färger och olika kombinationer. Ibland kan man tillfälligt lösa problemet med att löda dit en bygel. Kretsen funkar inte optimalt men kan funka tillfredställande för att ta sig till en affär för att köpa originalmotståndet. Bör man inte göra för risken att man bränner mer är stor men om käringen jagar en och kräver kaffe nu kan man chansa lika väl som att få en kavel i skallen.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bättre sent än aldrig...