- lör 02 feb 2019, 22:55
Tjenare, hämtade en v70 d2 2014 från Sverige i går, bor själv i Finland. Fick problem med torkarna redan på väg mot färjan.. Plötsligt under körning började förarsidans torkare inte vilja gå helt ner tillbaks, för varje gång den for upp stannade den lite högre upp. Till sist började den vifta "förbi" vindrutan, alltså den slog ut på a-stolpen och for sedan ner tillbaks och stannade på mitten av rutan. Jag stannade och konstaterade att det var väldigt mycket snö och is runt fästet för torkarmen, tog bort detta och tryckte ner torkaren varpå den fungerade normalt igen.
Körde på färjan, bilen stod hela natten och torkarna fungerade bra 400km hem från båten, i -10 och snöstorm. Väl hemma stod bilen i varmgarage i ca 15 minuter (snö etc smalt från vindruta och runt torkarna) och kördes ut i kylan igen, varpå problemet återkom. Båda torkarna började gå långsammare och långsammare och stannade till sist. Återigen en del is runt fästet.
Det här är min första Volvo och aldrig stött på liknande problem med andra bilar, är det vanligt att torkarmekanismen bara "fryser fast" ?
Satte även batteriet och ladda på kvällen och laddaren visade att det var låg spänning i det, kan detta ha en inverkan?
Kan torkarmotorn vara slut redan efter 5 år?
Har mekanismen endast kärvat fast och behöver smörjas upp?
Tacksam för alla tips som kan tas emot, jobbigt när det börjar strula med en ny bil...
Körde på färjan, bilen stod hela natten och torkarna fungerade bra 400km hem från båten, i -10 och snöstorm. Väl hemma stod bilen i varmgarage i ca 15 minuter (snö etc smalt från vindruta och runt torkarna) och kördes ut i kylan igen, varpå problemet återkom. Båda torkarna började gå långsammare och långsammare och stannade till sist. Återigen en del is runt fästet.
Det här är min första Volvo och aldrig stött på liknande problem med andra bilar, är det vanligt att torkarmekanismen bara "fryser fast" ?
Satte även batteriet och ladda på kvällen och laddaren visade att det var låg spänning i det, kan detta ha en inverkan?
Kan torkarmotorn vara slut redan efter 5 år?
Har mekanismen endast kärvat fast och behöver smörjas upp?
Tacksam för alla tips som kan tas emot, jobbigt när det börjar strula med en ny bil...
- By TheSwe