Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Fjonsson skrev:Det har väl aldrig gått att räkna hem ett byte av bil på sänkta drivmedelskostnader?
Nä, man sparar aldrig pengar på att byta bil, personligen har jag nog lagt 500k på de 4 senaste bilbyten. Och skulle jag haft kvar tex min gamla v70n 2002a idag skulle det såklart bli billigare.

Att tro att man tjänar pengar på att byta bil är bara att lura sig själv.

Jag ser pengarna som borta och köper det vill och har råd med för Stunden

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av ER
VolvoB20 skrev:
Jallemet skrev: lör 02 feb 2019, 08:40
VolvoB20 skrev: Precis, det var ju själva grundbulten för att införa kilometerskatt, man är rädd att tappa 60 miljarder drivmedelsskatter och eltaxorna kan bara skruvas upp marginellt, folk kan skaffa solceller och göra sin egen el i allra värsta fall med enormt bortfall av skatteintäkter,
Ja, jag vet inte hur det ser ut om 10 år men att egenproducerad el skulle vara skyddad och någon form av rättighet har jag svårt att tro.
Hur menar du skyddad. Om du har solceller på taket och laddar bilen direkt med dem så får ju staten inte ett öre i vare sig moms, elskatt eller drivmedelsskatt. Ett mardrömsscenario för staten .

Laddar du bil en med husshållström är det ett halvt mardrömsscenario då elskatten inte ger i närheten av vad bensin och sysselsatt ger.

Att ha någon typ av svensk stazistyrka som gör hembesök konstant för att kolla att du har elbilens kontakt inpluggad i ett högskatteelutag enkom för laddning av din elbil ses inte som en realistisk lösning. Enklare då att ta ut kilometerskatt på bilen så spelar det ingen roll var du laddar.
Tror tyvärr inte att det kommer fungera då minskade intäkter är samma som förlust i statens ögon trotts att man aldrig kan se minskade intäkter som en förlust.
Blir nog så att elbilar(först och främst) ska betala mycket hög kilometerskatt motsvarande 5000-10000kr/år omräknat i årlig skatt för att kompensera dess miljömässiga belastning av batteriet först och främst vilket är helt rätt då batteriet är problemet med elbilar. Sen SKA man ha specialladdare installerade som bara fungerar ihop med specialabbonemang på elen där man tar ut hutlöst med skatt för det går att mäta hur mycket av vilken el man gör av med medans hushållsel är billigare men inte går att ladda bilen med. Att utveckla tex E85 och HV100 mot helt fossilfria versioner att användas i existerande flotta som redan betalt sig miljömässigt då dom är tillverkade och inte behöver miljövidriga batterier och 7 kärnkraftverk för att drivas och bara räcker 2 mil när den smällkalla vintern slår till verkar inte finnas i ens fantasin hos styrande som bara ser ökade skatteintäkter som lösningen på allt trotts lägre kostnader i form av sämre(samhälls) service och underhåll. Sen det urusla andrahandsvärdet gynnar inte elbilar då ingen vill sitta med svarte-petter, en gammal elbil med taskigt batteri, usel körsträcka och allmänt dyr i drift pga gammal teknik som inte var den bästa äns som ny utan bara var ett sätt att smita från skatten och komma billigt undan oavsett om den heter Tesla, C-30 electric , e-tron whatever.
Att minska kostnaderna för staten som privata företag tvingas till för att rätta mun efter matsäcken är inte på tapeten när skatteintäkterna minskar så man skyller på miljön i allt och alla sammanhang för att motivera hutlösa skatteuttag för att täcka upp kostnader som normala företag skär bort då dom inte kan justera inkomster som staten via skatten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nu får ni hålla reda på lite saker som det verkar som de flesta har missat.

-GALLILEO, Europas eget satellitpositioneringssytem som kostat över 100 miljarder är nu i full operativ drift, har ni nyare smartfone kan ni själva se att den också använder Gallileo och inta bara GPS (USA) o Glonass som är det ryska systemet

-Sedan april förra året är det lag på att alla bilar som säljs i EU har en Gallileo positioneringsutrustning inbyggd i bilen så bilen kan posjitioneras tex vid olycka och själv rapportera var den är.

-Det kommer alltså vara extremt enkelt att lägga till beskattningsfunktion också då allt som behövs redan finns både i bil och infrastruktur redan idag, vilket de flesta verkar helt ovetande om.

Det gäller oavsett bensin, diesel eller eldrift. Det är inget unikt för elbilar.

Kilometerskatt är ett felaktigt namn då mer än körsträcka ska styra, även tid och plats är viktiga parametrar.

Frågan kommer upp om syftet här i tråden med kilometerskatt.

Det är en lång lista med krav som dyker upp i utredningarna, på första plats kommer lågoddsaren, att säkra skatteintäkter när vi går över till elbilar, den toppar konstant alla krav listor, ingen suprise alltså.

Sen kommer en lång lista tex.
Dynamisk skatt beroende på tidpunkt, tex för att styra trafikflödet till mindre trängsel.
Dynamisk skatt beroende på position, tex för miljön och få folk att köra runt ett bostadsområde och inte igenom.
Flexibel lösning. Man kan tex sätta speciella taxor under olika händelser, tex under vinter OS, under vägombyggnad osv utan att behöva bygga portaler.
Regionalpolitik, billigare att köra till jobbet i Kirruna än att jobbpendla i Mälardalen
Man kan sälja informationen till försäkringsbolag, betala premie efter hur,när,var du kör och parkerar. Efter att man sagt GDPR ok som förare så klart.
Underlag till planering av nya vägprojekt.

Listan är oändlig....
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det finns en lag på att utrustningen ska finnas för att kunna spåra en bil vid behov av hjälp. Det är som du säkert förstår ganska långt från att läsa av och registrera var bilen används i realtid. Det är inte en övervakning man bara kan införa.
Jag har inte läst lagkravet. Menar du att det krävs att bilen ska vara uppkopplad och positionerad hela tiden?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fjonsson skrev: lör 02 feb 2019, 16:19 Det finns en lag på att utrustningen ska finnas för att kunna spåra en bil vid behov av hjälp. Det är som du säkert förstår ganska långt från att läsa av och registrera var bilen används i realtid. Det är inte en övervakning man bara kan införa.
Jag har inte läst lagkravet. Menar du att det krävs att bilen ska vara uppkopplad och positionerad hela tiden?
Fundera ett varv till så inser man att banan är krattad. Bilen behöver inte raportera sin position i realtid, du kan lagra den i bilen.

Du har byggt en infrastruktur för 100 miljader som klarar att positionera din bil på 1 meter när om du använder låg upplösning.

Du har sett till att alla biltiverkar bygger in denna funktionalitet enligt lag redan nu.

Du har byggt infrastuktur så bilen rapporterar sin position om en airbag löser ut.

Hur svårt är det att skala upp så bilen tex en gång per dygn eller vecka skickar över sin körda rutt också för skattebräkning, det är ju en struntsak .

Du har ju 10 år på dig att lägga till det, för man lär inte rulla ut det brett innan elbilarna har fått fäste.

Om du hade stått på ruta noll, och sagt "Jag vill få 100 mijarder till ett nytt satelit systen", "jag vill lagsifta o att alla nya bilar ska ha hårvara för positionering " och "jag vill bygga upp infrastuktur för att hämta in den informationen"

Ja då hade det varit uppförsbacke (speciellt med Brexit och andra budgetbråk i EU), men det är ju redan klart, finasierat, i drift och lagstadgat. Tllägget för att också ska kunna hämta körd rutt som behövs är ju minimalt om man jämför med vad som redan är på plats.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jallemet skrev: lör 02 feb 2019, 17:00 Spännande utveckling, möjligt att stänga av stulna fordon och få nästan fullständiga data vid olyckor och trafikförseelser.
Japp det tog jag inte med på listan ovan

Remote shutdown - Inga mer biljakter, Stoppa hyrbilar som ej lämnats tillbaka

Geofensing - Försvåra bilstöld, Försvåra utförsel av stulen bil, Stoppa terrorister från att köra in på Drottninggatan osv

Det är rena önskelistan på saker man vill göra....
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det är väl först när ett sånt system stoppar dig från att köra dit du själv tycker du behöver som du inser problemet.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Fjonsson skrev:Det är väl först när ett sånt system stoppar dig från att köra dit du själv tycker du behöver som du inser problemet.
Alla banditer kommer att ha en rulle aluminiumfolie innanför västen BildBild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 21

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]