Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mooos73
Hej.

Har en XC 70 årsmodell 2013 med 16400 mil körda. I fjol vid servicen på Volvo påpekades att bussningarna på främre bärarmarna var sliten och borde bytas, detta till en kostnad av ca 5000 kr. Jag valde att inte göra detta för att se vad dom skulle säga på besiktningen.
I år på servicen påpekades att bussningarna på bakre bärarmarna var sliten och borde bytas. Man sa i år inget om dom främre bussningarna som man påpekade i fjol. Besiktade bilen strax före jul, utan anmärkning.

Mina tidigare bilar har jag kört till 30000-35000 mil utan att någonsin byta några bussningar, någon p-ände och möjligtvis ngt krängningshämarstag har jag bytt på dessa bilar. Har bussningarna blivit sämre eller vill Volvohandlaren bara skaffa sig jobb genom att "hitta på" saker som borde göras? Skulle bussningarna vara dåliga, är inte detta ngt bilprovningen borde anmärka på sf?
av frippe64
Främre bussning på bakre bärarm är ju standardfel. Har det på vår V70, kvittrar och gnisslar. Bilprovningen brukar dock inte säga något.
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
mooos73 skrev:Hej.

Har en XC 70 årsmodell 2013 med 16400 mil körda. I fjol vid servicen på Volvo påpekades att bussningarna på främre bärarmarna var sliten och borde bytas, detta till en kostnad av ca 5000 kr. Jag valde att inte göra detta för att se vad dom skulle säga på besiktningen.
I år på servicen påpekades att bussningarna på bakre bärarmarna var sliten och borde bytas. Man sa i år inget om dom främre bussningarna som man påpekade i fjol. Besiktade bilen strax före jul, utan anmärkning.

Mina tidigare bilar har jag kört till 30000-35000 mil utan att någonsin byta några bussningar, någon p-ände och möjligtvis ngt krängningshämarstag har jag bytt på dessa bilar. Har bussningarna blivit sämre eller vill Volvohandlaren bara skaffa sig jobb genom att "hitta på" saker som borde göras? Skulle bussningarna vara dåliga, är inte detta ngt bilprovningen borde anmärka på sf?
99% säker att det är främre bärarmsbussningarna bak som de menade. Bytte på min V70 som gått 15000 mil i höstas. De var tokslut. Stor skillnad i hur bakvagnen uppför sig efter bytet!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Tompan60
Hade samma vid service samma påpekande . Tog det med besiktningskillen och bad han kolla upp detta. Det såg helt ok ut sa han. Dock hade jag kvitter. Läste på detta eminenta forum att samma kvitter kan komma från bakluckan på V70.

Jag smorde med silikonfett på dom 4 stopparna vid bakluckan som sitter i karossen och listen. Kvittret är borta. Berodde på torrt gummi o karossrörelser. Inget gnissel på ett år nu. Så prova med det. Gummistopparna var så torra så dom fick jag smörja flera ggr till det blev helt tyst. Köpt nya stoppar som monteras när det är varmare ute.

Lycka till Tomas
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning