Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
Bigx86 skrev:Har man inte dem "nya" systemen från fabrik så trillar dem in vid service. Man kan bekräfta att man har dessa funktioner om man har knappen i menyn som beskrivs i följande länk: https://www.volvocars.com/se/support/ar ... 51791cc7b5
Inte enligt de auktoriserade Volvo-verkstäder jag var i kontakt med i december inför ordinarie service på min V90CC MY18; Bilia Segeltorp, Bilia Nacka, Upplands Motor Hammarby Sjöstad och Bra Bil i Lapplands Väsby. Alla tar ut en extra kostnad för detta, vilket de (och Volvo) menar är ett tillbehör. Dessutom beror det på vad bilen har för hårdvara. Jag fotade menyerna i min bil innan och efter service (med denna uppgradering) och det är ingen skillnad alls, vilket även min PST bekräftade. Det är grisen i säcken helt enkelt och vi är några här som inte är väldigt imponerade av det.
av TomasGBG
När jag servade på bilia, Sisjön, GBG, härom veckan så beställde jag:
Oncoming Mitigation by Braking
Art. nr.
32261826
För detta tog de 1180 ex moms
I tillbehörskonfiguratorn fanns inte de andra alternativen då jag angav rätt motor, årsmodell mm
Användarvisningsbild
av Jefe
TomasGBG skrev: fre 01 feb 2019, 13:55 När jag servade på bilia, Sisjön, GBG, härom veckan så beställde jag:
Oncoming Mitigation by Braking
Art. nr.
32261826
För detta tog de 1180 ex moms
I tillbehörskonfiguratorn fanns inte de andra alternativen då jag angav rätt motor, årsmodell mm
Volvo är roliga med sin prissättning.
Jag fick artikelnummer: 32261826 installerat på min S90 MY 17 för 615:- inkl.moms
samtidigt så uppdaterades alla dom andra säkerhetssystemen utan extra kostnad.
Konstigt att det kan skilja så mycket på olika verkstäder för samma jobb och tidsåtgång.
av AndS
Eller så har verkstäderna lika svårt att se vilka system och applikationer som ska uppdateras kontra vilka som ska vara "tillbehör".
Håller fast vid att man krånglat till det och att vi som kunder i princip inte har en aning om vad som installeras i våra bilar och vad som ingår eller kostar extra framöver.
Hjälper ju inte att rada upp 20-30 olika delar i listor med förkortningsöversättningar här i forumet om det inte kan mappas mot enskilda bilar.
av xrider666
Jag hade min inne i förra veckan ang bakdörrar (som dom inte fick åtgärda enligt Volvos direktiv) då skulle dom även lägga på båda artiklarna för denna uppdatering. Jag hade fått pris på 200kr per paket plus lite arbete som teknikern sa c:a 20 min. Men när jag lämnade in bilen sa teknikern att paketet kostade 2800kr o jag avbokade det . Då jag lämnade bilen för dörrarna o gick hem så blev jag mer o mer förbannad, när jag kom hem jag ringde upp ansvarig på verkstan o frågade o det var skäligt med prissättning och han kollade då upp dessa artiklar. Han höll säkert på 10 minuter o undrade lite själv vad detta var, verkade som vissa bilar behövde byta ut något för att fungera. Men det hela slutade med ett pris på 1400 kr ojag har fått en ny ikon i skärmen
Användarvisningsbild
av gages
Är det inte dags att få ett svar från Volvo vad som gäller? De borde vara måna om att alla kör så säkert som möjligt. I reklambladet Volvo Magasin kunde man klargöra vad som gäller. Priser på uppgraderingar istället för takboxar för en gångs skull.
av least
För att få Volvo Car Sverige att agera, så är mitt tips att ringa Volvos kundsupport och förklara att du som kund är missnöjd med bristen på enhetlig information.
Volvo Car Sverige är ansvarig för den kommunikation som verkstäderna får och i sin tur ger oss kunder.
https://www.volvocars.com/se/sidfot/kontakta-oss

Jag har pratat med dem och har fått en godtagbar lösning, det tog lite extra tid då mjukvaran inte fanns för just min bil.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
xrider666 skrev: mån 04 feb 2019, 09:02 Jag hade min inne i förra veckan ang bakdörrar (som dom inte fick åtgärda enligt Volvos direktiv) då skulle dom även lägga på båda artiklarna för denna uppdatering. Jag hade fått pris på 200kr per paket plus lite arbete som teknikern sa c:a 20 min. Men när jag lämnade in bilen sa teknikern att paketet kostade 2800kr o jag avbokade det . Då jag lämnade bilen för dörrarna o gick hem så blev jag mer o mer förbannad, när jag kom hem jag ringde upp ansvarig på verkstan o frågade o det var skäligt med prissättning och han kollade då upp dessa artiklar. Han höll säkert på 10 minuter o undrade lite själv vad detta var, verkade som vissa bilar behövde byta ut något för att fungera. Men det hela slutade med ett pris på 1400 kr ojag har fått en ny ikon i skärmen
Vad är det för ikon du fick?

Jag uppgraderade, men har inte fått någon ny ikon..

Om det är denna ikonen du menade, se bild, så hade jag den redan innan uppgraderingen.

Är du säker på att den ikonen inte fanns innan din uppgradering? I så fall har jag betalat för ett paket jag redan hade..
Bilagor
SmartSelect_20190204-114821_Chrome Beta.jpg
SmartSelect_20190204-114821_Chrome Beta.jpg (103.02 KiB) Visad 627 gånger
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 37

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]