ICEnow skrev:Volvo On-call fanns i min S90 när jag köpte den och jag har testat det. Men sedan abonnemanget gick ut har jag inte förlängt det.
Man kan kan med en APP:
Starta bilen
Skicka destination, alltså var jag är.
Låsa och öppna bilen
Hitta bilen, den börjar tuta och blinka då
Sköta körjournal
Allt ovan är helt sjukt tycker jag. Finns det någon som har nytta av något av något detta? Eller leksaker för nördiga vuxna? Kanske körjournalen kan vara bra , men jag skriver körjournal i ett pappershäfte, skrivit klart snabbare på papper än med Appen., har provat.
Hittills har jag aldrig blivit stående annat än punka med en bil trots 150.000 mil.
Men det som kan vara bra är att det finns en nödsändare i bilen, vid kollision. Men jag tror att man kan ha den funktionen ändå, utan Volvo on call. Skall kolla med min verkstad igen.
Man måste ha VOC installerat från början för nödsändare.. Däremot ska det funka utan abonnemang.. Så på din bil funkar SOS-delen.
Körjournal är inget man "skriver" med VOC utan den skriver den ju själv. Bara att gå in och exportera en Excel-fil lite då o då.. Och namnge resan om man vill ha lite extra koll... Men adresser, distans, datum, tid, mätarställning etc skriver ju bilen själv. Det går absolut mkt snabbare än om man skulle skriva själv, och blir mycket mer rätt då man sällan kommer ihåg allt eller orkar/hinner skriva direkt.
Värmaren, fjärrstart av den samt tidsställning känns också som en självklarhet på ny bil.
Nån skrev att det tog tid.. För mig tog det kanske 4 sekunder.. Hade en widget på hemskärmen, så låsa upp telefonen och klicka på en knapp var allt jag behövde göra.
Kan säga att Nissan Leafs app är betydligt sämre där.. Där tar det verkligen typ en minut att gå in och starta den. (fortfarande så att jag inte skulle skaffa en bil utan den möjligheten.)
Att öppna bilen har jag haft användning av några gånger. Har haft vänner eller kollegor som behövt hämta saker i bilen då jag inte varit där. Väldigt smidigt.
Bor man i Stockholm eller annan större stad kan man använda tjänster som in car delivery. Jag som ofta handlar t.ex mat via webb hoppas det kommer även till Gävle. :)