Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev:Har lite dålig koll på hur värmaren styrs på V70N men följande kanske kan ge lite inspiration iaf. Jag byggde en styrning till min värmare i min V70 -99a med ett "grindöppningsrelä" som styrs via GSM. RTU5024 heter modellen och kostar bara runt 200 spänn. Min värmare styrs dock simpelt genom att mata en pinne med 12V så jag använde ett relä till spegel- och bakrutevärme som har inbyggd timer för att köra värmaren i 50 minuter. Fick öppna relät och byta ett motstånd i det för att öka tiden från 15 till 50 minuters timer. D.v.s. RTU5024 togglar en ingång till relät när man ringer/smsar till den och sedan håller relät värmaren igång i 50 minuter eller tills man ringer/smsar igen då den stängs av.
Interessant.
Hur kopplar man RTU5024 så värmaren fungerer ok, og at inga felmeldinger kommer? . . og at bilens el-system til värmaren funkar som förr . . ?
På V70N enligt den här tråden så verkar man behöva en extern modul som via CAN begär värmaren att starta. Då skulle man alltså koppla så att RTUn skickar en signal till denna modul som sedan startar värmaren och håller koll på tiderna etc. På äldre V70 (97-00) så har jag för mig det fanns en extra ingång på värmarens kontrollpanel där man kunde koppla in ett "mini-call" (eller vad det nu hette) som tillät styrning via GSM. Annars skulle man ju kunna löda in sig på direktstartsknappen och "simulera" en tryckning på den via RTUn. Min bil hade ingen värmare från fabrik så jag har gjort hela inkopplingen själv och har inte använt mig av Volvos egna timer.
Om jag har förstått det rätt så finns det ett ben på AEM man kan koppla in sig på för att styra värmaren. Min bil hade inte AEM, därför blev det en microcontroller som simulerar AEM's CAN-bus signalering. Den skickar start-order och stopp-order beroende på signal från GSM-Start.
GSM-start har egen inbyggd timer som man kan ställa på valftitt interval från mobil-appen. Den kan även läsa temperatur-sensor som man kan koppla in om man vill ha det, Startern skickar SMS tillbaka till telefonen med avläst värde. Det finns fler funktioner, kolla GSM-Starts manual...
Jag har som sagt byggt sådana enheter som skickar start/stopp signaler på CAN-nätet, har kvar PCB-filer och programvaran fortfarande även om det nu var några år sedan sist.

Däremot har jag inga PCB eller komponenter kvar, köpte in och byggde 10st sist eftersom det minst sagt inte var lönsamt att beställa bara 1 PCB. Det kostar alltså några tusenlappar att lägga en beställning för att bygga nya igen..

Om någon vill anordna en grupp av intresserade på facebook/forum eller what ever så kan jag ju värma upp lödstationen igen.
Vet inte om jeg har AEM i min bil.
Den har varit taxi.
Köpte dragkrok från Bildelsbasen og fikk med kabelsettet som var inkl. en box (ca 15x8x3 cm). Är det kanskje AEM??
Jeg önsker å kunne starte värmaren 5 - 8 km borte. (Fra flygplatsen til parkeringen.)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]