Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Jag har ännu inte upplevt nya V70 ännu, bara suttit i den.

Men idag så ska jag förhoppningsvis få ta en tur i en av dom. Men det är bara en med 2.5T. Skulle vilja prova Turbo 6:an. det skulle va mumma det.
av haxpet
Efter en liten tur i nya V70 så är det bara att konstatera att vissa saker är bättre och andra inte.

En mycket bra sak är bluetoth hansfreen. Gick mycket enkelt att koppla in telefonen till bilen och efter det gick det mycket bra att hitta nummer i telefonen och ringa.

Bilen var tystare än min egen V70N (men jag har en ISOFIX-barnstol som skramlar på ganska bra), men den var tystare.
Tyvärr så testade jag bara en 2.5T vilket gjorde att den här bilen var slöare än min egen V70. Men automaten växlade mjukare. Men det tog en jäkla tid för den att växla. Volvo behöver en DSG-låda.

Baksätet hade inte så mycket utrymme som jag förväntade mej, jag sitter fortfarande inte bra bakom mej själv, dvs har jag framstolen inställd efter mitt tycke och sedan sätter mej i baksätet så är det trångt. Men inte riktigt lika trångt som i gamla V70, så lite bättre har det blivit. Men bagaget har ju också blivit större, men jag tycker att man kunde ha använt dom extra centimetrarna att förstora baksätet istället. Det rum som redan finns på gamla V70 är stort nog.

Framstolarna som jag har i min "gamla" V70 var bekvämare än dom i den nya, dom kändes plattare i den nya och jag vill ha stolar som kramar om lite, ryggstödet var bra, men själva sittytan kändes inte riktigt lika bra som i gamla.

Ska de inte komma två olika stolar till nya V70?
av Joli
Till Haxpet

Så du har testat nya V70 nu? :)

Du och jag har ju diskuterat bagageutrymme och benutrymme under tråden "Nya V70 ett fiasko" och det verkar nu som att du i alla fall håller med mig om att benutrymmet i baksätet inte är särskilt mycket bättre, definitivt inte 5 cm bättre som Volvo uppger på sin sajt, eller hur?

Jag håller med om att benutrymmet i baksätet borde gjorts några cm större med bekostnad på bagageutrymmet.

Bagageutrymmet hade kanske t.o.m kunnat vara lika stort om man förlängt bakdelen lite och då menar jag inte att bilens totallängd hade behövt växa. Om man kollar på nya V70 så putar bakre kofångaren ut väldigt mycket. Bagageutrymme och bakdörr slutar flera cm innanför. Hade jag fått bestämma så hade jag flyttat bak baksäte ett par cm och förlängt bagageutrymmet med motsvarande cm, utan att "flytta bak kofångaren" (däremot kanske design:at om den en aning) - är ni med på vad jag menar?

Håller också med om att framstolarna är lite sämre - för korta och för lite skålade. Däremot är de, som vanligt i Volvo, skönt stoppade.
av haxpet
Benutrymmet skulle gärna kunna göras större bak på bekostnad av bagageutrymmet. Och inte tror jag att man skulle behöva förlänga bagageutrymmet, det kan vara att bakre kofångaren skulle se konstig ut om bakluckan kom för nära kanten. Men det är inget som man kan veta så där rakt av.

Stolarna kändes mycket plattare och lite "halare", man åkte runt lite mera i stolen eftersom sittdynan var så platt. Och det tycker jag inte om.

Jag har hört att det ska finnas två olika stolar till V70, komfort och sport. men jag har inte sett några exempel på det, är det någon annan som gjort det?

Bilen i sej gav ju ett mycket fint intryck och den var tyst och mjuk i sin gång. Automatlådan växla mjukt men långsamt. Har jag tid så ska jag fara och testa bilen igen. Man behöver ha tid på sej om man ska känna hela bilen.
av TomZaj
Kikade på nya XC70 i helgen, tycker nog att det inte var någon WOW upplevelse men fin var den både invändigt och utvändigt men det riktigt tråkiga med bilen var totalvikten.... får dra 1100 kg med B-kort :cry: har ju precis typat om hästtransporten för att jag ska kunna dra den med min -01 (1280 kg). Ville ju så gärna köpa nya XC men kan ju inte ha nyaste bilen som andra bil... inte har man råd med 2st törstiga bilar.

ps
har ju rabatt som Volvoanställd.
av bilgalen
TomZaj skrev:Kikade på nya XC70 i helgen, tycker nog att det inte var någon WOW upplevelse men fin var den både invändigt och utvändigt men det riktigt tråkiga med bilen var totalvikten.... får dra 1100 kg med B-kort :cry: har ju precis typat om hästtransporten för att jag ska kunna dra den med min -01 (1280 kg). Ville ju så gärna köpa nya XC men kan ju inte ha nyaste bilen som andra bil... inte har man råd med 2st törstiga bilar.

ps
har ju rabatt som Volvoanställd.
Har också åkt en liten tur i nya XC70. Det jag slogs av mest var hur plastig den kändes i inredningen?? Verkligen ingen konkurrent till tyskarna på den punkten.

Annars tyckte jag bilen var riktigt trevlig! Väldigt snygg på utsidan och diesel femman morrade nästan lite likt sina bensinsyskon :)

Men max dragvikt 1100kg som skrevs tycker jag är tråkigt. Jag har båt som väger ca 1200-1300kg...så jag skulle ju vara tvungen att ta E-behörighet om jag ska kunna dra den med nya XC70.
av haxpet
Du måste väl ha E-behörighet oavsätt.

Du får väl bara dra ett släp på 750kg utan E-behörighet. Allt över det så måste du ha E-kort. Är det inte så?
av bilgalen
haxpet skrev:Du måste väl ha E-behörighet oavsätt.

Du får väl bara dra ett släp på 750kg utan E-behörighet. Allt över det så måste du ha E-kort. Är det inte så?
Nej, då. Däremot får du köra 80Km/h med obromsad sk Eu-trailer om ekipaget väger max 750kg.

Med min nuvarande bil får jag dra 1520kg med endast B-kort.

Den som undar hur mycket man kan dra med sin bil med b-kort så står det i regbeviset. Går även att kolla VV-hemsida och knappa in sitt regnummer.
av haxpet
Kom att tänka på en annan sak. När jag testa nya V70 så testa jag ju även farthållaren. Och ställde jag in den digitala till 90km/h så visade den analoga lite för lite, visaren pekade just under 90 på mätaren. Det tyckte jag var dåligt.

Har för mej att när jag testa S80 så visade den mera exakt. dvs ställde jag in den på 90 så visade även den analoga exakt 90.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
haxpet skrev:Kom att tänka på en annan sak. När jag testa nya V70 så testa jag ju även farthållaren. Och ställde jag in den digitala till 90km/h så visade den analoga lite för lite, visaren pekade just under 90 på mätaren. Det tyckte jag var dåligt.

Har för mej att när jag testa S80 så visade den mera exakt. dvs ställde jag in den på 90 så visade även den analoga exakt 90.
Det var nog en tillfällighet i bägge fallen. Vår visare har varit perfekt synkad till farthållaren ett par turer men sist så var nålen ca 2-3 km/h under den digitala. Den verkar fluktuera som den själv vill...

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]