Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ett problem med min 6 växlade manuella låda. När bilen är kall är det omöjligt att lägga i backen när bilen är igång. Ibland kan det vara svårt att få i 1an med. Stänger jag av bilen går dom i ,men ibland går det trögt. Men helt plötsligt kan den fungera som vanligt i några dagar igen. Även fast det är kallt ute & bilen är igång.😳 Idag var problemet tillbaka.. Någon som har samma problem? lr har någon aning om vad det kan vara.. Bilen slirar inte på kopplingen lr har några missljud i lådan. Mvh Björn
Att ettan eller backen är svåra att lägga i beror nästan alltid på att kopplingen inte kopplar ur ordentligt. En orsak kan vara att motor eller växellådsolja förorenat lamellerna. En annan orsak kan vara att slavcylindern eller huvudcylinder är på väg att ge upp och inte "trampar" ut ordentligt(ofta läcker det ut bromsolja). Börja med att ta bort täckskivan under motorn och kolla i skarven mellan motor och växellådan efter läckage. Läcker det ut något, försök att bestämma vilken sorts olja det är. Kolla även oljenivån i bromssystemet, nivån bör vara på max för meningsfull felsökning.Tyvärr slutar det ofta med ett kopplingsbyte enligt min erfarenhet.

Ett sätt att skjuta på utgifterna är att lägga i backen eller ettan innan man startar motorn
volvofantast skrev:Spelar det någon roll om motorn är varm eller kall?kan det bero på kall vxellåds olja?
på vintern var det på morgonen när bilen stått över natten. Men nu när det är varmare ute så fungerar det oftast . Men ibland när jag ska backa med ett släp så går det trögt att lägga i backen och ettan. Det kanske är kopplingen som börjar bli trött ändå . Mvh Björn
Senast redigerad av 1 Sjodin82, redigerad totalt 0 gånger.
Hasse53 skrev:Att ettan eller backen är svåra att lägga i beror nästan alltid på att kopplingen inte kopplar ur ordentligt. En orsak kan vara att motor eller växellådsolja förorenat lamellerna. En annan orsak kan vara att slavcylindern eller huvudcylinder är på väg att ge upp och inte "trampar" ut ordentligt(ofta läcker det ut bromsolja). Börja med att ta bort täckskivan under motorn och kolla i skarven mellan motor och växellådan efter läckage. Läcker det ut något, försök att bestämma vilken sorts olja det är. Kolla även oljenivån i bromssystemet, nivån bör vara på max för meningsfull felsökning.Tyvärr slutar det ofta med ett kopplingsbyte enligt min erfarenhet.

Ett sätt att skjuta på utgifterna är att lägga i backen eller ettan innan man startar motorn

Tack för svaret. Ursäkta att jag svarat så sent
Trodde man skulle få en avisering om någon svarat.
Det läker ingen olja. Och nivån i bromssystemet är som den ska vara
.mvh Björn
Sjodin82 skrev: tis 16 apr 2019, 22:06
Hasse53 skrev:Att ettan eller backen är svåra att lägga i beror nästan alltid på att kopplingen inte kopplar ur ordentligt. En orsak kan vara att motor eller växellådsolja förorenat lamellerna. En annan orsak kan vara att slavcylindern eller huvudcylinder är på väg att ge upp och inte "trampar" ut ordentligt(ofta läcker det ut bromsolja). Börja med att ta bort täckskivan under motorn och kolla i skarven mellan motor och växellådan efter läckage. Läcker det ut något, försök att bestämma vilken sorts olja det är. Kolla även oljenivån i bromssystemet, nivån bör vara på max för meningsfull felsökning.Tyvärr slutar det ofta med ett kopplingsbyte enligt min erfarenhet.

Tack för svaret. Ursäkta att jag svarat så sent
Trodde man skulle få en avisering om någon svarat.
Det läker ingen olja. Och nivån i bromssystemet är som den ska vara
.mvh Björn
Hej,

Prova byt växelådsolja till någon vettig, typ redline. Har haft liknande problem på alla bilar jag haft, allt från saab till volvo. Det har löst sig direkt efter ny olja i lådan, har blivit som en helt ny bil.

Min bil är precis likadan när det är väldigt kallt ute. Dock är det bara 2an som är sådan. På sommarn eller när bilen är varm växlar den som smör i solsken.

Oljebyte löste detta problemet som sagt :)

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]