Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1295921
joel80 skrev: Att öka förbrukningen med 10-15TWh fram till kanske 2040 för elbilar behövs det inte en massa extra insatser för. Precis som Camel säger är inte förbrukningen problemet.
I dagsläget har Sverige inte elenergibrist på årsbasis. I dagsläget finns endast effektbrist vissa delar av året som ännu så länge täcks via import. Men eftersom vår baskraft ska stängas ned så gäller andra förutsättningar i framtiden.

joel80 skrev: Tillgången till el är inte det stora problemet utan som vi tidigare sagt, effekttopparna.
Om baskraften försvinner så ökar sannolikheten för att effektbrist uppstår, samt även storleken på effektbristen.

joel80 skrev:Jag upprepar igen att jag inte menar att elnätet på vissa ställen (speciellt i södra Sverige) behöve rustas, men att det inte är elbilar eller elfordons vara eller icke vara som avgör om det måste göras.
Det är snarare växande befolkning eller inflyttning till städer som skapar problemen. I artikeln ovan pratar man om en ny hamn etc.
Ironiskt, de som är mest positiva till urbanisering, och förtätning av städer, brukar vara samma människor som anser att klimatfrågan är viktig, och till viss del sammanfaller det dessutom med de som är positiva till batteridrivna fordon, mest cyklar. Men även bilar.
#1295934
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 14:07 Att öka förbrukningen med 10-15TWh fram till kanske 2040 för elbilar behövs det inte en massa extra insatser för.
Aha.. I din värld är det alltså bara personbilar som går över till el så vi behöver bara 10-15TWh till? Lastbilar Bussar, Entreprenadmaskiner går fortfarande på Diesel. Stålindustrin kör fortfarande kol. Och vi har byggt nya kärnkraftverk som ersätter dagen gamla, så vi har inget bortfall på 65 Twh där heller... Då funkar det ju.
#1296034

Camel skrev:
joel80 skrev: Att öka förbrukningen med 10-15TWh fram till kanske 2040 för elbilar behövs det inte en massa extra insatser för. Precis som Camel säger är inte förbrukningen problemet.
I dagsläget har Sverige inte elenergibrist på årsbasis. I dagsläget finns endast effektbrist vissa delar av året som ännu så länge täcks via import. Men eftersom vår baskraft ska stängas ned så gäller andra förutsättningar i framtiden.

joel80 skrev: Tillgången till el är inte det stora problemet utan som vi tidigare sagt, effekttopparna.
Om baskraften försvinner så ökar sannolikheten för att effektbrist uppstår, samt även storleken på effektbristen.

joel80 skrev:Jag upprepar igen att jag inte menar att elnätet på vissa ställen (speciellt i södra Sverige) behöve rustas, men att det inte är elbilar eller elfordons vara eller icke vara som avgör om det måste göras.
Det är snarare växande befolkning eller inflyttning till städer som skapar problemen. I artikeln ovan pratar man om en ny hamn etc.
Ironiskt, de som är mest positiva till urbanisering, och förtätning av städer, brukar vara samma människor som anser att klimatfrågan är viktig, och till viss del sammanfaller det dessutom med de som är positiva till batteridrivna fordon, mest cyklar. Men även bilar.
Vet inte om du menade mig nu.. Men isåfall har du fel. Jag ser rätt negativt på urbanisering och tycker vi bör ta vara på det glesa land vi har mycket bättre. Möjligheterna att jobba på distans har ökat enormt och man kunde tycka att det skulle ha motverka urbanisering.

Ser att min formulering ovan var otydlig.
Blev en negation för mycket. Jag anser alltså att elnätet på många platser i södra Sverige verkar behöva rustas.
#1296036

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 14:07 Att öka förbrukningen med 10-15TWh fram till kanske 2040 för elbilar behövs det inte en massa extra insatser för.
Aha.. I din värld är det alltså bara personbilar som går över till el så vi behöver bara 10-15TWh till? Lastbilar Bussar, Entreprenadmaskiner går fortfarande på Diesel. Stålindustrin kör fortfarande kol. Och vi har byggt nya kärnkraftverk som ersätter dagen gamla, så vi har inget bortfall på 65 Twh där heller... Då funkar det ju.
Kolla trådnamnet. Trodde vi diskuterade elbilar.

Annars kan ju frågeställningen lika gärna vara "blir det nån el kvar till tvättmaskinerna/varmvattenberedaren/bastun?"

Elekrifiering av andra stora delar i samhället kommer självklart kräva ökad produktion. Ingen säger något annat eller tror något annat.
#1296041
joel80 skrev: ons 30 jan 2019, 22:39 Kolla trådnamnet. Trodde vi diskuterade elbilar.
Trådnamnet är ju "BLIR DET NÅGON EL ÖVER TILL ELBILARNA ??"

Det är ju just det vi diskuterar, när vi ställer om hela samhället till eldrift och samtidigt avvecklar baskraft kan man ju undra om elen räcker till.

Det går ju inte en vecka mellan pressreleaserna, är det inte batterifabriker stålverk, cementfabriker till nya datorhallar som ska använda den rena svenska elen, allt i konkurrens med bilar, bussar,lastbilar,färjor osv som ställs om.

Den där rens svenska elen som alla ska ställa om till verkar ju intecknad 10 ggr om.
#1296064
Men väldigt vad folk blivit nojiga över det nu med elbilar.. Lite som med sällsynta metaller.. Till mobiler och datorer vi har är det ingen som ifrågasatt..

Sen har det alltid krävts infrastrukturändringar vid stora teknikskiften. Bör ha varit bra mycket större utmaning då bensinbilen gjorde sitt intåg.

#1296088
joel80 skrev: tor 31 jan 2019, 01:02 Men väldigt vad folk blivit nojiga över det nu med elbilar.. Lite som med sällsynta metaller.. Till mobiler och datorer vi har är det ingen som ifrågasatt..
Visst är sällsynta metaller ifrågasatta vad gäller mobiler och datorer. Det accelererar ju 10.000-fallt nu när jag inte kommer köpa batterier till mobilen på milli-wattTimmar utan på kiloWattTimmar till bilen och huset

Är inte nojig över elbilar, jag är nojig över att man kan inte öppna en tidning utan en ny bransch meddelar att man är på väg att gå över till el så fort som möjligt. Produktionssidan ligger ju ljusår efter och pratar mest om hur mycket mindre el det blir när kärnkraften går i graven.
joel80 skrev: tor 31 jan 2019, 01:02
Sen har det alltid krävts infrastrukturändringar vid stora teknikskiften.
Helt rätt, tyvärr är ju det största beslutet man faktiskt exekverar på att avveckla en stor del av Sveriges baskraft, medans det är enormt skralt på nysatsningar.
joel80 skrev: tor 31 jan 2019, 01:02 Bör ha varit bra mycket större utmaning då bensinbilen gjorde sitt intåg.
Bensinbilen har ju tagit 150 år på sig att växa till dagens antal. El-omställningen ska ju gå på några få år.
#1296174

VolvoB20 skrev: Bensinbilen har ju tagit 150 år på sig att växa till dagens antal. El-omställningen ska ju gå på några få år.
Både diesel för personbilar och framför allt etanol är ganska nya påfund. Där byggde man väldigt snabbt ut rikstäckande infrastruktur.

Sen har det ju inte varit en jämn sakta ökning av bilar under 100-150 år utan det har ju ökat enormt senaste delen av den tiden.

Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
#1296182
Googlade lite snabbt på energiinnehållet i bensin och står lite olika men det är ca 9-10 kWh/liter. Med det energiinnehållet och med den lilla mängd som omvandlas till rörelseenergi i en ottomotor, skulle det vara mer energieffektivt att i någon slags motor som går med optimalt energieffektivt varvtal och optimal rening generera el istället till en elbil ???

Jag menar en ottomotorbil i stadstrafik går ju sällan under en körcykel på optimalt varvtal....
Skulle man tex ha motorn hemma eller så kan ju överskottsvärmen användas till att värma huset. Bara en hypotetisk tanke eftersom vi ska bort från fossilt bränsle.
Finns ju miljoner saker som vi kan spara in på vad vi verkligen gör med elen så det blir mer över till elbilsladdning. Förbjuda eluppvärmning inom fjärrvärmenät tex och det inkluderat värmepumpar. Gatubelysning längs vägar där gående inte vistas, alla bilar har egen belysning (utsatta bitar tex rondeller och korsningar undantaget). Osv osv.
#1296191
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev: Bensinbilen har ju tagit 150 år på sig att växa till dagens antal. El-omställningen ska ju gå på några få år.
Både diesel för personbilar och framför allt etanol är ganska nya påfund. Där byggde man väldigt snabbt ut rikstäckande infrastruktur.

Sen har det ju inte varit en jämn sakta ökning av bilar under 100-150 år utan det har ju ökat enormt senaste delen av den tiden.

Vi får se hur många som anser har råd att vara kvar och köra bensin eller diesel om de "experter" som uttalat sig idag får rätt om kilometerskatt på personbilar inom 5-10 år.
Bensinbilen slog ut elbilen för 100år sedan pga. elbilens lång laddningstid. Samma problem har elbilen kvar idag ,över hälften av befolkningen bor i flerfamiljshus och kommer knappast att kunna ladda sina elbilar hemma under nattetid i alla fall under närmaste decennier.

Att bygga ut hela 400 V nätet är så massiv arbete och skulle kräva så många miljarders investeringar att det är också politiskt osannolikt. Om man skulle tro att 50 elbilsägare skulle kunna dela en laddplats , är riktigt naivt ,i alla fal för den som har upplevt bråket med gemensamma tvättstuga som var förut den största orsak för granosämja.


Den Teslas snabbladdare som hyllades kräver flera hundra A för anslutning och anslutningskabel tjocka som vuxens arm, eftersom energi kan inte skapas i laddaren och kommer att finnas bara nära transformator stationer.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]