Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tack för alla svar.
Har hört det här tidigare att ett nytt tändstift ska dras 3/4 varv efter att det löst har skruvats i botten och ett använt ska dras 1/4 varv, men jag har istället de sista åren nästan alltid använt momentnyckel när jag har dragit åt tändstift och dragit med det momentet som har stått i exempelvis gräsklipparens bruksanvisning och när det gäller bilar, Haynes gör det själv handböcker. Jag tycker att jag måste vara så koncentrerad om jag ska dra ett 1/4 varv efter att tändstiftet har skruvats lätt i botten, tycker det är lättare att sakta dra med momentnyckeln tills den klickar över.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Du skapar ett problem som inte existerar :) 13/16" är det som alltid varit, aldrig stött på ett tändstift som man måste ha en 21mm hylsa. Det är ett "glapp" som gör att det fungerar med bägge. Så är det med tändstift med 5/8" fattning (16mm), 3/4" fattning (19mm) och 1" fattning (25mm) fattning också, det passar även fast det inte är exakt på tiondelarna.
1" tändstift....... finns det fortfarande? Där är väl inte plats för så stora tändstift i moderna bilar. Det var bättre förr :-D :-D
300px-Saab_2stroke_engine.jpg
300px-Saab_2stroke_engine.jpg (26.48 KiB) Visad 438 gånger
Angående 13/16 dels tum eller 21 mm sexkant på tändstift igen.
Amarace har troligen rätt att jag skapar ett problem som inte finns och jag är ingen mekaniker.

Jag tycker ändå att om man ska lossa ett tändstift som har 20,5 mm sexkant som sitter fast och använder en tändstiftshylsa som har en invändig sexkant på 21,2 mm, så känns 0,7 mm som ett ganska stort glapp.

Jag ska försöka visa en bild på 0,7 mm mellanrum i skjutmåttet.
07mm-skjutmått.JPG
Add description
07mm-skjutmått.JPG (68.37 KiB) Visad 337 gånger

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]