Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Straffbeskattningen bonus-malus premierar låg förbrukning på en dieselmotor. Volvo överger inte dieselmotorn utan gör den betydligt snålare genom att elektrifiera den.
Man har gjort klart att man inte ska utveckla någon nya dieselmotor men det behövs ju inte heller på ett tag när man precis utvecklat en som man ännu inte har lanserat.
Det kommer säljas dieseldrivna Volvo i många år framöver.
av Lockis
AndreasThn skrev: mån 28 jan 2019, 10:49
Hypoxia skrev: fre 25 jan 2019, 20:09 Stämmer verkligen släpvikterna för respektive behörighet som anges på skärmdumpen från biluppgifter.se?

Jag har för mig att man utgår från tjänstevikten (som verkar vara 2161kg vilket iofs känns något högt då min XC90 D5 har tjänstevikten 2171kg)
Max tjänstevikt släp B-kort: 3500-2161=1339kg
Max tjänstevikt släp B96/B+: 4250-2161=2089kg

Eller räknar jag bort mig någonstans?
Vid B/B96 är det totalvikt+totalvikt= 3.500/4.250 som gäller
Ni missar ju dock att oavsett vad ni teoretiskt får dra med er behörighet så får man inte dra mer än vad bilen är godkänd för. dvs att det kan mycket väl stämma att man inte får dra mer än 2000kg :-)
av Gorban
Kan det vara så att XC90 får en facelift i år? Det finns en del på nätet som tyder på det och nästa generation verkar komma som 2022 års modell. Kanske lanseras faceliften på mässan i Genève i mars. Dröjer facelift för V90 ytterligare lite då? Den kommer nog inte i år. MY20 är inte ute i konfiguratorn ännu så jag väntar med spänning på vilka förändringar i paketen det blir. Hoppas att elstol med minne kommer tillbaka till Inscription på samma sätt som på XC60.
av PeWe
Vardelos skrev: fre 25 jan 2019, 15:52 Tror gränsen går någonstans september-oktober vanligtvis
Jag fick svaret av Bilia häromdagen att leveranstiden är bara dryga månaden på V90 just nu samt att brytpunkten brukar vara runt april (v17 förra året).
Användarvisningsbild
av fjohan82
PeWe skrev: tis 29 jan 2019, 13:52
Vardelos skrev: fre 25 jan 2019, 15:52 Tror gränsen går någonstans september-oktober vanligtvis
Jag fick svaret av Bilia häromdagen att leveranstiden är bara dryga månaden på V90 just nu samt att brytpunkten brukar vara runt april (v17 förra året).
Gäller väl inte T8 antar jag...?
av dfa
least skrev:Bilia kanske har egna "slottar" i produktionen?
Det kan även vara bilar som redan är beställda av Bilia. Volvo låter ju en ändra specen fram till ~4 veckor innan bilen byggs.
Fast om man kollar på Volvobil son brukar lägga ut leveranstiderna för sina tjänstebilar så får du en V90/V60 i april om du beställer idag ( ...fast bybriderna är slut för MY19, så inte T8)
av D1000
Hoppas att dom förbättra interiör belysningen till starkare led lampor tänker främst på dom som man kan ändra färg på. Dom syns knappt även när det är mörkt ute. Familjen brukar skratta när jag byter färg för dom ser knappt någon skillnad. :-)
av Gorban
dfa skrev: tis 29 jan 2019, 16:44
least skrev:Bilia kanske har egna "slottar" i produktionen?
Det kan även vara bilar som redan är beställda av Bilia. Volvo låter ju en ändra specen fram till ~4 veckor innan bilen byggs.
Fast om man kollar på Volvobil son brukar lägga ut leveranstiderna för sina tjänstebilar så får du en V90/V60 i april om du beställer idag ( ...fast bybriderna är slut för MY19, så inte T8)
T8 MY19 är slut för XC90 men inte för V90. Enligt min säljare är leverans till sommaren om man beställde vid årsskiftet så det är precis i skarven till MY20. Jag ska ha en V90 T8 till den första oktober och måste beställa i februari för att tajma detta.

Enligt säljaren riskerar man att hamna sist i kön om man gör sena ändringar i beställningen.

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]