Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1295756
Hej!
Har renoverat min b230, dock inte planat varken block eller topp, men den läckte inte från den gammla
topplockspackningen så jag tyckte det var onödigt.

Har ny topplockspackning och bultar och dom är dragna i rätt moment och ordning.

Hällde i kylarvätska idag och såg att det droppade vatten från topplockspackningen endast på avgassidan (bilen var aldrig igång)
837D4E6B-D1CD-4EE8-A6A7-53B7E9D4D2CF.jpeg
837D4E6B-D1CD-4EE8-A6A7-53B7E9D4D2CF.jpeg (75.86 KiB) Visad 771 gånger
Här är en bild hur topplockspackningen sitter:
26842CE8-8571-4284-B327-17182D43F7F6.jpeg
26842CE8-8571-4284-B327-17182D43F7F6.jpeg (671.57 KiB) Visad 771 gånger
Min fråga är om detta är ”normalt” att det kan droppa lite eller om det finns något jag ska/ kan göra??

Väldigt tacksam för svar!
#1295773
Satan det var inte roligt. Hmm var toppbultarnas hål rengjorda från olja o kylvatten innan du la på mössan. Är hålen fulla med olja eller bultarna går tungt klickar momentnyckeln för tidigt o toppen sitter inte fast. Endast lätt anoljning på bultanas gängor men det där tror jag du vet. Du får försöka igen med nya packningar o det bästa är om toppen är planad. Inga hack o skit i anliggnings ytorna hoppas jag.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1295775
Nä toppen och blocket är väl rengjorda från gammla packnigsrester osv bultarna till toppen var inoljade och hålen i blocket rengjorda.

Finns det något sätt man kan dra om topplocksbultarna utan att släppa upp toppen helt så inte kylarvätskan sprider sig ner till cylindrar eller oljekanaler??

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]