Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: ons 23 jan 2019, 10:18 Är det kallt måste man köra bortåt en mil innan lådan är varm nog för att datorn ska avsluta "uppvärmningsläget" och börja använda LOCK-UPen så bräsnleförbrukningen kommer ned på en normal nivå.

Jag som bara har en mil till jobbet får helt sjuka förbrukningssiffor när jag pendlar med automat.
Jag hade hög förbrukning förra vintern med gamla lådan men inte så här sjuka, har inte ens orkat räkna på pump men när jag tankade fullt senast så kom jag upp i hiskeliga... 430 km till tom tank på färddatorn och snittförbrukningen i densamma har ökat från ca 0.7 till 1,2.
Å andra sidan så kan första snön också ha inverkat lite negativt :-D Denna vecka har jag verkligen hållit mig i skinnet och kört ekonomiskt, återstår att se hur det påverkar.

Låter i alla fall skönt att allas lådor verkar bete sig såhär.

mvh
Anders
apersson850 skrev:Idag -4°C här. Efter 4,3 km låste lådan momentomvandlaren. Vilket är normalt för min bil.
På vilket sätt vet man när momentomvandlaren låser lådan, aldrig tänkt på detta då jag vet att de ska slira när de är kalla?
Derank skrev:Det märker du ju, när den låser alltså.
Ja men hur då? Vet att min låter låter motorn varva mer på vissa växlar innan nästa växel när den är kall men hur vet man specifikt att den låser momentomvandlaren?? Som apersson850 skrev så visste han att den låste efter 4,3 km.
Lättast är det att prova i manuellt läge eftersom du då kan gasa mycket utan att lådan växlar ner. Om du ligger manuellt på ex 5an eller 6an och gasar I när lockup är I så kommer inte varvtalet att öka, om lockup inte är i kommer varvtalet öka med några hundra rpm...
I den hastighet som jag kör på väg till jobbet, när jag passerar punkten där lådan brukar låsa omvandlaren, då sjunker varvtalet, trots jämn fart och gaspådrag, med 200-300 r/min.
Det märks förstås inte lika tydligt om man kör i varierande stadstrafik när låsningen sker.

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]