Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jiha1968
Du har hittad motorns EGR-insugsrör, vakuumpumpen sitter baktill på motorn, under motorfästet, du kan följa den stora vakuumslangen från bromsservon till vakuumpumpen...

Om du inte kan vrida kamaxeln på plats nu så står äntligen drevet fel på axeln, eller en ventil är krockad. Det vill heller inte gå att vrida veven särskild mycket om ventilen tar emot.

Jag gissar att kamdrevet står 90 grader fel jämfört med kamaxeln...? Går det att vrida kamaxeln så märket på drevet står ca 90 grader fel på kamaxelkåpans märke?
av JimmyEste
jiha1968 skrev: lör 26 jan 2019, 13:40 Du har hittad motorns EGR-insugsrör, vakuumpumpen sitter baktill på motorn, under motorfästet, du kan följa den stora vakuumslangen från bromsservon till vakuumpumpen...

Om du inte kan vrida kamaxeln på plats nu så står äntligen drevet fel på axeln, eller en ventil är krockad. Det vill heller inte gå att vrida veven särskild mycket om ventilen tar emot.

Jag gissar att kamdrevet står 90 grader fel jämfört med kamaxeln...? Går det att vrida kamaxeln så märket på drevet står ca 90 grader fel på kamaxelkåpans märke?
Måste ju vara en ventil som är krockar då, för drevet sitter på rätt plats (enligt markeringen där bak)
Yes drevet står 90 grader fel åt ena hålet och 180 grader fel om jag snurrar drevet åt andra hållet.

Kan återkomma med bild/video
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om du är 100% säker på att kamaxeldrevet står ratt på kamaxeln nu, men att axel och drev inte går att vrida tillsammans så drevets märke linjerar med remkåpans märke, så ville jag ha vridit vevaxeln i samma riktning som du gjorde första gången, medan du försöker vrida kamaxeln i riktning av remkåpans märke, och därefter vrida veven tilbaka.
Vet inte om detta är möjligt alls, har aldrig försökt.
(på dom flesta 4-cylindriga går det ju att finna två ställen med veven, där kamaxeln kan vridas fritt)

Lutar inte projektet åt rätt håll nu, så har du ett mycket större jobb att se fram till:
Injektorer får tas bort, insugskåpa ("ventilkåpa"), och kamaxlar.
Mät så upp höjden på alla ventilerna, är dom inte jämnhöga +/- 1mm , så vill jag tro du har krockad en eller flera.
E dom jämnhöga, så nolla veven, nolla kamaxlar, ock så nolla kamaxeldrevet.
Vid ett sånt jobb, behövs minimum 5x kopparbrickor till injektorer, ventilkåpspackning, och lite flytande packning till kamaxlarnas lageröverfall.
av JimmyEste
jiha1968 skrev: lör 26 jan 2019, 16:46 Om du är 100% säker på att kamaxeldrevet står ratt på kamaxeln nu, men att axel och drev inte går att vrida tillsammans så drevets märke linjerar med remkåpans märke, så ville jag ha vridit vevaxeln i samma riktning som du gjorde första gången, medan du försöker vrida kamaxeln i riktning av remkåpans märke, och därefter vrida veven tilbaka.
Vet inte om detta är möjligt alls, har aldrig försökt.
(på dom flesta 4-cylindriga går det ju att finna två ställen med veven, där kamaxeln kan vridas fritt)

Lutar inte projektet åt rätt håll nu, så har du ett mycket större jobb att se fram till:
Injektorer får tas bort, insugskåpa ("ventilkåpa"), och kamaxlar.
Mät så upp höjden på alla ventilerna, är dom inte jämnhöga +/- 1mm , så vill jag tro du har krockad en eller flera.
E dom jämnhöga, så nolla veven, nolla kamaxlar, ock så nolla kamaxeldrevet.
Vid ett sånt jobb, behövs minimum 5x kopparbrickor till injektorer, ventilkåpspackning, och lite flytande packning till kamaxlarnas lageröverfall.
Är det viktigt att jag vrider vev axeln åt samma håll som jag gjorde första gången? För om jag kan vrida åt andra hållet räcker det med 90 grader för att kam axeln ska stå rätt annars får jag vrida den 270 grader men om det är det som är rätt så gör jag ju det.

Men vad menar du med att nolla veven,kamaxel och kamaxel drevet? Är det samma sak som att ställa in dom på tids markeringarna?
av JimmyEste
tog bort ventil kåpan och alla injektorer igår för att förstå hur det sitter ihop lite bättre
Bilagor
50681591_315792315733381_6660825953414938624_n.jpg
50681591_315792315733381_6660825953414938624_n.jpg (29.65 KiB) Visad 770 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
Är det viktigt att jag vrider vev axeln åt samma håll som jag gjorde första gången? För om jag kan vrida åt andra hållet räcker det med 90 grader för att kam axeln ska stå rätt annars får jag vrida den 270 grader men om det är det som är rätt så gör jag ju det.
Men vad menar du med att nolla veven,kamaxel och kamaxel drevet? Är det samma sak som att ställa in dom på tids markeringarna?
Ta kortaste vägen med veven och kamaxeln, lyckas det inte, tar du andra vägen. Vrid kamaxeln lite båda vägar vid vridning av veven, utan våld, och se om du lyckas lura den längre åt rätt häll. Vi jobbar ju utifrån att kamaxeln har snurrad lite på egen hand vid byte av packboxen, och vi måste finna ett ställe med veven där kamaxeln går att vrida tillbaka till rätt timing med veven... (att få kolvarna ur vägen för ventilerna , så kamaxeln går att vrida)
Lyckas du att vrida kamaxeln rätt, nolla motorn:
Ställ veven och kamaxeldrevet på sina märken, häng på remmen och vrid veven två varv, kolla märken...
(om du kan: tillverka timingpinne till kamaxeln så du kan vara 100% säker på att kamaxeldrevet står rätt)

Om du inte lyckas med att få kamaxeln timad rätt nu , ser jag inte annan väg framåt än att nolla motorn såhär:
Ta i så fall bort kamaxlar, så att du kan kolla att ventilerna är jämnhöga (ingen krockade ventiler) ,
nolla veven (på timing-märket vid oljepumpen)
Tillverka en timingpinne till kamaxeln, sätt tillbaka kamaxlar sådan att pinnen kan sättas in i hålet till vakuumpumpen, (kamaxlarna har också timingmärke på kugghjulen som måste stå rätt vid montering)
Justera kamaxeldrevet till märket på remkåpan,
häng på remmen, ta bort timingpinne från kamaxel, vrid veven två varv...

EDIT: En video:
av JimmyEste
jiha1968 skrev: sön 27 jan 2019, 11:44
Ta kortaste vägen med veven och kamaxeln, lyckas det inte, tar du andra vägen. Vrid kamaxeln lite båda vägar vid vridning av veven, utan våld, och se om du lyckas lura den längre åt rätt häll. Vi jobbar ju utifrån att kamaxeln har snurrad lite på egen hand vid byte av packboxen, och vi måste finna ett ställe med veven där kamaxeln går att vrida tillbaka till rätt timing med veven... (att få kolvarna ur vägen för ventilerna , så kamaxeln går att vrida)
Lyckas du att vrida kamaxeln rätt, nolla motorn:
Ställ veven och kamaxeldrevet på sina märken, häng på remmen och vrid veven två varv, kolla märken...
(om du kan: tillverka timingpinne till kamaxeln så du kan vara 100% säker på att kamaxeldrevet står rätt)

Om du inte lyckas med att få kamaxeln timad rätt nu , ser jag inte annan väg framåt än att nolla motorn såhär:
Ta i så fall bort kamaxlar, så att du kan kolla att ventilerna är jämnhöga (ingen krockade ventiler) ,
nolla veven (på timing-märket vid oljepumpen)
Tillverka en timingpinne till kamaxeln, sätt tillbaka kamaxlar sådan att pinnen kan sättas in i hålet till vakuumpumpen, (kamaxlarna har också timingmärke på kugghjulen som måste stå rätt vid montering)
Justera kamaxeldrevet till märket på remkåpan,
häng på remmen, ta bort timingpinne från kamaxel, vrid veven två varv...

EDIT: En video:
Okej, men ser ändå rätt så ljust ut ändå var rädd att jag skulle behöva lämna in den eller ännu värre skrota den..

Återkommer med uppdatering näste helg, nu är det tillbaks till kära fjollträsk igen .. :)
av JimmyEste
jiha1968 skrev: sön 27 jan 2019, 15:45 Välkommen åter ...
Var ett tag sedan nu hoppas att du är kvar på forunet och är villig att hjälpa .. :-D Kan ju säga vad som hände iaf. Jag fick ihop motorn och fick den att snurra plus 2 varv för hand och ha kvar alla tids markeringar .

, men den vägrar och starta så här tuggar den tills batteriet är dött.

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]