Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Om kopplingspedalen inte går tillbaka och man sen fortsätter att köra så kommer inte kopplingen att koppla ur fullt ut. Symtom blir tröga växlar som kompenseras med att man får ta i rejält för att få i växlarna. På 6 växlade lådor(M66) sitter den en justering i plast på ena växelwiren och min teori är att justeringen spruckit/glappat upp.

Mitt råd är att åka in till en auktoriserad Volvoverkstad för att få ett utlåtande. För att kolla på wirarna ordentligt måste man ta bort ECU:n och luftfilterboxen, en van Volvo mek gör detta på 10 minuter.

Grundorsak är troligtvis felaktig slavcylinder eller huvudcylinder och sen har växelwirarna gett upp som följdfel. Troligtvis en reparationskostnad på 18-20 kSEK.

Jag har själv ägt en V70 2.4D Classic-08 och bytt ut:
- Koppling med slavcylinder vid 22000 mil
-Bakre bärarmsbussningar(fram)
- Alla fjädrar runt om vid 26000 mil
- Virvelspjäll har reparerats då och då
Jag mekar själv så kostnaderna var hanterbara.

På plussidan hade bilen en otroligt bra lack och var kanon på långfärd med bra pulver i maskinrummet.
av inconvenience
Stort tack för ditt svar! Jag har skickat ett mail till Upplands Motor och bett om ett kostnadsförslag för att kolla upp det du skrev.

Det är en jättefin bil i övrigt så det känns tråkigt att det blivit såhär. Hoppas att det går att lösa så att bilen får fortsätta rulla även om jag kanske ändå säljer vidare till någon som vill meka själv i slutändan.
av MickeM
Rasat svänghjul, så bankar och slår det, så även en helt okunnig hör att något är väldigt fel.
Flera har fått kraftiga vibrationer på tomgång och vissa varv.
(Jag har själv hört några stycken, och fått berättat av ägarna)
Kopplingen borde koppla ur felfritt.
Dragläget vet jag inte för jag har inte kört någon själv.
Troligen ingen jätteskillnad med koppling och dragläge, för det var bara ljudet/vibrationerna som var frågan.

Få Volvo faktiskt. Vanligare på VW Diesel av nån anledning.
Kan vara slump, för vi snackar om kanske 10 bilar bland familj, kollegor, bekanta och hört om bekantas bekanta.
Inte fyra-fem hundra. Dom flesta var garanti jobb faktiskt.

Men som jag sa:
När växellådan är nere kollar man allt noga. Och att svänghjulet glapp skulle vara i yttertoleranser eller något över ör inte otroligt alls, och då står men med +6500kr på kostnaden NU, eller KANSKE 15-20,000kr igen om 10-15,000mil.

Min nuvarande 140hk har rullat snart 35,000mil på orginal koppling och svänghjul.
Inget problem ännu. Peppar peppar.....
Brukar vara slavcylinder/urkopplingslager som ger sig först.

Intressant att LYFTA kopplingen gjorde det lättare att få i växel.
Det talar lite för kopplingsmanövreringen, men fortfarande skulle man kunna få i vilken växel man önskar.
Men kanske ockå att ett försiktigt dragläge underlättar växeln att gå i, om allt inte är rätt i lådan.

Får man inte i ettan-backen ens med motor av?
Dvs om du lägger i backen och startar motorn.
Är det 4 då?
Ettan och startar motorn.
Är det 3 då?
Då kan du absolut släppa kopplingen som misstänkt.

Jag har fattat det som om det KÄNNS i spaken som om allt fungerar riktigt, eller hur?
Och om man också noterat att armarna på växellådan rör sig som dom ska (Speciellt den för sidled på spaken) och inget glapp, ja, då är det knas inne i lådan. Helt klart.

Visst skulle virarna/justeringen kunna vara ett följdfel av våldsam hantering av spaken pga dåligt fungerane koppling.
Absolut.
av SnurreSprätt
Har den som tittat på det verkligen tittat ordentligt på vajrarna och ev juster hölje?
Har själv råkat ut för att växellägena blev lite halv knasiga efter att det råkats komma åt vajer biten så det inte löpte som det ska.
Du pratade nått om att du på spaken kunde lägga i 1an men i själva verket så var det 3an som åkte i, det kan tala för att vajrarna inte löper/ligger som dom ska.
Skrapar/slår det inget när du lägger i växlarna, låter/vibrerar inte konstigt från lådan när du kopplar etc så skulle jag inte tro att det är hela lådan som är knas. Och hel paj svänghjul brukar man höra/märka rätt tydligt.

Skulle personligen råda till att byta olja i lådan och kontrollera vajrar+justering ordentligt innan lådan rivs ner. För det om nått kostar betydligt mindre än att riva.

Ligger dragläget högt/lågt på pedalen?
av nivenko
Jag vet inget om problemet som sådant. Men det jag tycker är att du omgående ska reklamera felet hos säljaren. Därefter ska du låta en oberoende verkstad med bra rykte göra en felsökning och ge ett skriftligt utlåtande om orsaken. Detta pga att enligt konsumentköplagen är säljaren ansvarig för fel upp till tre år efter köpet. Om felet upptäcks inom sex månader är det upp till säljaren att bevisa att köparen orsakat det. Om det upptäcks mellan sex månader och tre år är det köparen som har bevisbördan att det inte är onormalt slitage. Du får alltså inte ha kört utan olja i växellådan eller misskött bilen på annat sätt. Tycker att en bil som gått dryga 15000 inte ska få problem med växellådan om man kör normalt och skött den normalt. Om du inte kan komma överens med säljaren tycker jag att det är en fråga för ARN då det rör sej om stora summor.
av inconvenience
Dragläget ligger inte ovanligt högt/lågt utan har känts "bra" jämfört med andra bilar jag kört. De som kollat på bilen och har betydligt mer erfarenhet och kunskap än jag har ändå sagt att den är rätt sliten. Jag vet att de FÅ (handlar om typ 5 tillfällen) gånger vi har kört trailer och precisionsbackat in på parkeringen hemma och kanske slirat lite på kopplingen så luktar det ju illa bränt direkt men det kanske är mer lamell än nåt annat? Jag har ju bara kört bilen i ett år/2000 mil och vet inte vad den varit med om innan. Den är dock väl omhändertagen - servad enligt boken hos auktoriserad verkstad.

Har inte hört några missljud men han som först kollade på bilen tyckte att han känt någon vibration som kunde tyda på svänghjul men han var inte säker. Får inte i växlarna med motorn av heller. Det känns som att ettan går i men den glider liksom över i mitten så det är ju inte ettan utan trean. Drar man den så långt det bara går åt vänster och trycker uppåt är det som en vägg. Likaså med tvåan, femman och sexan fast sexan är ju typ backen när man står still. Men kör man på fyran i 70 blås och försöker lägga i sexan är det samma "tvärstopp". Att röra spaken i sidled går hur lätt som helst och känns nästan som att det inte finns något stopp men när den ska i själva spåren för växlarna är det som att de är helt igensatta och den glider gärna då in i 3:ans eller 4:ans spår.

Jag kan väl erkänna att det slitits ganska frustrerat i den där spaken vid ett par tillfällen då jag stått med en kallstartad bil på en full pendlarparkering på väg hem och inte fått i backen så att någonting gått sönder pga det är inte alls osannolikt.

Ang. reklamation och ARN så har jag faktiskt mailat till bilhandlaren och bara beskrivit min besvikelse och extremt låga förtroende för dem. De återkom efter nästan en vecka och beklagade och bad om reg. nr. Nu har det gått nästan en vecka till så jag vet inte om jag har så höga förhoppningar... Bilmeksgrannen sa väl att koppling+svänghjul (då hade vi inte kommit till vxllåda än) räknas som slitagedelar och att man inte kunde hoppas på så mycket där.
av nivenko
Nej är det koppling så går nog firman fri då de kan hävda normalt slitage i o med att du passerat sex månader. Om en oberoende verkstad finner att det är ett fel som kan säjas vara ursprungligt har du chans att få rätt i arn. Spara all brevväxling med firman o se till att all kommunikation är skriftlig. Du har gjort en reklamation o det är viktigt om du ska få rätt. Väntar själv på ett beslut från arn och vet att man får dokumentera alla kontakter o redovisa alla krav ner till minsta krona. Bevisblrdan ligger på dej men du kan se på hur arn ser på liknande fall på deras hemsida.
av MickeM
Som du nu beskriver känslan i spaken låter det ju som spakställ eller virefäste faktiskt.

Spännande att höra fakta sen.
av inconvenience
Skriver här som ett litet avslut då jag sålde bilen idag.

Tecknade en leasingbil hos större bilfirma som tack vare det erbjöd sig kolla på bilen utan kostnad. De konstaterade att kopplingen behöver bytas och även växellådan. Han sa något om att det eventuellt bara behövde bytas delar i lådan men hur som helst behövde en begagnad låda köpas in. Kostnad för kalaset ca 25' (vilket var en glad överraskning i sammanhanget för mig som räknat med typ 50') men det var en ganska osäker uppskattning. De trodde svänghjul var OK men kunde inte lämna klart besked innan de plockat isär allt.

Vi vägde och velade huruvida vi skulle sälja vår v50 för att reparera xc70 - det är ju en bättre bil, yngre och har gått färre mil, men med all historik och ångest la vi ner och sålde den för 24' idag i befintligt skick. Kanske var det helt fel beslut men jag tror att mitt psyke behövde släppa den där bilen. Hade något nytt pajat om en månad hade jag kreverat. Dessutom var det dags för service så det behövde också räknas in i priset.

Ang. reklamation hos ARN diskuterade jag det lite med bilhandlaren vi leasade nya bilen hos. Han trodde det skulle vara i stort sett omöjligt att få rätt. Visserligen bör en växellåda hålla mer än dryga 17000 mil och hade problemet kommit efter några hundra mil eller inom 6 månader efter köp hade vi kanske haft en chans men nu med 2000 körda mil och lite över ett års ägande skulle det bli väldigt knepigt då det ligger på mig att bevisa att felet fanns då jag köpte bilen och för dom räcker det med ett protokoll som visar att de testat den utan anmärkningar på lådan.

En väldigt tråkig erfarenhet, det kändes lite vemodigt när jag var där idag och lastade in däcken, men nu vet jag i alla fall var jag INTE ska inhandla framtida bilar...
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det