Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
pergrein skrev: lör 26 jan 2019, 16:36 Är toligen för att du passerar läget där backspärren normalt är när du kör. Man får inte föra spaken max höger för att få i 5:an när man står still.

Mvh
Per
Tror också det är mekanisk spärr typ backväxel. Från omöjligt till lätt efter annan växel lagts i. Så finns säkert en tanke bakom det.
av klirre
pergrein skrev: lör 26 jan 2019, 16:36 Är toligen för att du passerar läget där backspärren normalt är när du kör. Man får inte föra spaken max höger för att få i 5:an när man står still.

Mvh
Per
Där har vi nog svaret TS sökte, kan prova i min bil också ifall nni vill ha statistik på det hela. Jag har fått för mig att backspärren är elektronisk på våra bilar, backen känns ju som att den ligger på samma ställe som 6ans växel. Så när du kör trillar 5 och 6 i, står du still når du backen istället. Antagligen ligger backen lite "längre ut" ändå, men skillnaden är liten.

Måste säga att manuell backspärr modell 740 är det bästa jag haft.
Användarvisningsbild
av Cotag
Gick ut och kallstartade min bara för att kolla. Gick att få i alla växlar utan problem.
Men, det är inte som ovan redan nämnt, att svärfaren har av misstag dragit spaken helt till höger/upp? Där finns liksom inte någon växel att få i..
Förtydligande, det finns ingen växel ovanför backen som ligger längst ner till höger.

Innan köp föreslår jag också att du tittar igenom tråden med balansaxeloljud. viewtopic.php?p=1264849#p1264849
av scenix
Testade en annan volvo som hade exakt samma sak och fick till slut tag på en volvo reparatör på en billia firma som vi känner som bekräfta att det är vanligt. tack för alla svar! äger nu min första volvo/bil :D
Användarvisningsbild
av fjohan82
scenix skrev: sön 27 jan 2019, 11:05 Testade en annan volvo som hade exakt samma sak och fick till slut tag på en volvo reparatör på en billia firma som vi känner som bekräfta att det är vanligt. tack för alla svar! äger nu min första volvo/bil :D
Grattis! :party:

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]