Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasp
Är det fortfarande så att man ska undvika dieselbilar om man kör korta sträckor?

Tittar på en v60, 2017 med summum paketet. Miljöklass 6, dieselvärmare osv. Är det fortfarande så att man bör köra minst 30 min för att inte partikelfiltret ska sätta igen eller är det ett problem kopplat till gamla dieselmotorer? Andra problem man kan stöta på kopplat till korta sträckor?

Det är mest stadskörning - hämta/lämna skola/aktiviteter osv.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag har kört 2 dieslar i snart 5år utan problem, och jag kör skola/dagis/affär/jobb/stan/lunch/hämta/lämna 10-15 småturer per dag och det enda jag knäckt är batterierna pga att jag kör dieselvärmare konstant mer el mindre. Så nog funkar det alltid.
Användarvisningsbild
av andreasp
Derank skrev:Jag har kört 2 dieslar i snart 5år utan problem, och jag kör skola/dagis/affär/jobb/stan/lunch/hämta/lämna 10-15 småturer per dag och det enda jag knäckt är batterierna pga att jag kör dieselvärmare konstant mer el mindre. Så nog funkar det alltid.
Tack för svar! Hur gör du med värmaren? Timer på morgonen?
Användarvisningsbild
av Dex
Jag brukar köra direktstart parkeringsvärmare med VOC 10-15 min innan jag ska köra iväg.
Kör lite batteriladdare någon gång i veckan så fungerar det bra.
Användarvisningsbild
av andreasp
Dex skrev:Jag brukar köra direktstart parkeringsvärmare med VOC 10-15 min innan jag ska köra iväg.
Ursäkta dumma frågor här. Du startar upp bilen helt och hållet med VOC alltså? Dieselvämare kan man också starta med VOC? Är det annan funktion?
Användarvisningsbild
av fjohan82
andreasp skrev: lör 26 jan 2019, 23:11
Dex skrev:Jag brukar köra direktstart parkeringsvärmare med VOC 10-15 min innan jag ska köra iväg.
Ursäkta dumma frågor här. Du startar upp bilen helt och hållet med VOC alltså? Dieselvämare kan man också starta med VOC? Är det annan funktion?
Du kan starta dieselvärmaren med appen Volvo on Call.
Har man en V60 från 2017 med automatlåda och nya 4-cyl motorn (ej AWD) så kan man även starta bilens motor med appen.
Användarvisningsbild
av Rasseman
fjohan82 skrev:
andreasp skrev: lör 26 jan 2019, 23:11
Du kan starta dieselvärmaren med appen Volvo on Call.
Har man en V60 från 2017 med automatlåda och nya 4-cyl motorn (ej AWD) så kan man även starta bilens motor med appen.
Har en V60 -16 och kan starta med appen Bild
Användarvisningsbild
av Dex
andreasp skrev:
Jag menar att jag startar dieselvärmaren direkt med VOC 10-15min innan avfärd.(kanske jag var otydlig).
Skulle inte dieselvärmaren gå igång pga för låg batteri spänning någon gång.
Så kör jag igång fjärrstart av motorn via VOC 5-6min.
Sedan direkt efter det när motorn är igång så startar jag dieselvärmaren via VOC igen.
Fick lite klagomål från någon här på forumet att jag inte tänkte på miljön m.m. angående tomgångskörning.
Men nöden har ingen lag brukar man säga.
Jag vill inte köra med nedisade rutor och kall bil.
Det är ju bra att kunna se var man kör. :-)
av berrabus
Dex skrev:Text...
Men nöden har ingen lag brukar man säga.
Jag vill inte köra med nedisade rutor och kall bil.
Det är ju bra att kunna se var man kör. :-)
Jag läste på internet att det tydligen finns ett annat sätt att få bort isen på rutorna. Jag har själv ingen aning om hur det funkar men det ser ut enligt:
Skrap.JPG
Skrap.JPG (69 KiB) Visad 1200 gånger

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]