Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

III skrev: sön 20 jan 2019, 13:14
klirre skrev: lör 19 jan 2019, 20:56
III skrev: lör 19 jan 2019, 17:50 Nä, den är mera balanserad av naturen, inte som en rak sexa men bättre än en fyra. Å andra sidan behöver ju inte en fyra det heller. Blir ju lite behagligare gång med balansaxlar förvisso.
En rak femma är sämre balanserad än en fyra och lider av kraftiga momentsvängningar av både första och andra graden om jag minns rätt, för den har inte ett jämnt antal kolvar som rör sig upp och ner samtidigt. Det vägs förvisso upp lite av att du har en femte antändning på två rotationer av vevaxeln, men det eliminerar inte behovet av balansaxlar.

Jag är rätt säker på att alla volvofemmor ända från 850 har balansaxlar för att de ska gå så mjukt som de gör.
Nämen så spännande. Jag har fått lära mig att en femma är bättre balanserad än en rak fyra trots ojämnt antal cylindrar som visserligen ger en säregen karaktär och ljud. Men inte hört om balansaxlar i femmorna, drivs ju så fall på annats sätt? Var i motorn sitter den eller de?
Jag drar tillbaka mitt påstående, var lite för länge sen jag läste om förbränningsmotorer, det kombinerat med skumläsning på wikipedia ledde till att det blev lite fel. Femman lider av fria moment av både första och andra ordningen, men inga fria krafter. Fyran har varken fria krafter första ordningen eller fria moment, men fria krafter av andra ordningen.

Fria krafter leder till mer vibrationer, speciellt på fyrcylindriga motorer där rörelsen "förstärks" av att cylindrarna samarbetar och det är dessa vibrationer man får bort med balansaxlar. Alltså har inte femmorna några axlar.

Momentvibrationerna får man bort via balansering i rotationsled, antagligen via dubbelmasse-svänghjul men det är inget jag läst på om.

Men generellt sett är det ju fler antändningar du har per varv desto mjukare och finare går motorn. rak 6a och v12 är naturligt balanserade.
Cotag skrev:
Tompamannen skrev: sön 20 jan 2019, 11:09
Cotag skrev: Den motorn har väl inga balansaxlar?
Varför reklamerar du bara inte felet?
Jag är inte helt 100% övertygad, kanske 95-96%.
Att en turbomotor viner är väl inget ovanligt. Hur mycket det ska vina kan man ju sia om. Funktionsmässigt så är det inget fel på min bil så jag tror det är svårt att reklamera ett ljud som alla kan uppfatta olika. Det är ju inget direkt fel på varan, funktionsmässigt.
År du nöjd med turboljudet så är säkert Volvo det också. :-)
Angående om din bil har balansaxlar eller inte, du kan väl fråga din mek och eventuellt posta svaret här, gärna med bild på vevmekanismen utan balansaxelpaket. Det hade tillfört denna tråd som handlar om balansaxelpaket och inte turboljud något, tänker jag.
Tompamannen skrev: sön 20 jan 2019, 18:00 Ursäkta att jag skrev i din tråd!
Ska inte upprepas, jag glömde att det var 60-modellen som avhandlades här!
Mitt svar hade inget att göra med att bilen du skriver om är någon annan än V60.
Pratade med min lokala volvo verkstad angående stänkplåten som finns på D3 motornerna (VEA)
Den hade artnr 31430922, och den kostade ca 400kr att köpa.

Och det intressanta är att D4 (VEA)och D3 (VEA)har har exakt samma oljepump och oljeledningsrör. Vilket kan betyda att det eventuellt går att byta ut balansaxeln till stänkplåten. Då balansaxeln ligger i ett oljebad enligt teknikern så bör det kunna gå, samt att plåtet monteras i samma skruvhål som balansaxeln. Samt att båda motorerna har samma oljetråg.

Det som skiljer D4an ifrån D3an är att D4 har andra kolvar och vevstakar som är lite tyngre (större massa som rör sig) vilket kan ge lite mera motorvibrationer.
Magnus-B skrev: ons 16 jan 2019, 17:46 Jag hade nog inte upptäckt vinandet om det inte var för denna tråden då det inte hörs in i kupén och man sitter ju inte vanligtvis med huvet utanför bilen och varvar motorn på 2000 varv.
/M
Hur gick det för dig? Har du fått konstaterat att oljudet kommer från balansaxlarna av någon verkstad?
Lite nyfiken eftersom en del D3 saknar axlar.
Cotag skrev:
Magnus-B skrev: ons 16 jan 2019, 17:46 Jag hade nog inte upptäckt vinandet om det inte var för denna tråden då det inte hörs in i kupén och man sitter ju inte vanligtvis med huvet utanför bilen och varvar motorn på 2000 varv.
/M
Hur gick det för dig? Har du fått konstaterat att oljudet kommer från balansaxlarna av någon verkstad?
Magnus har en T3, och vi har jämfört ljuden i verkligheten. Hans ljud är lite mindre framträdande än mina, men jag är säker på att det kommer att bli värre!
Ska in på måndag med min. Undrar om jag kan tygla mig och ta det med ro....
EbbevonVolvo skrev: lör 26 jan 2019, 23:09
Cotag skrev:
/M
Magnus har en T3, och vi har jämfört ljuden i verkligheten. Hans ljud är lite mindre framträdande än mina, men jag är säker på att det kommer att bli värre!
Ska in på måndag med min. Undrar om jag kan tygla mig och ta det med ro....
Du kan väl spela något lugnande på telefonen, typ vågbrus, under operationen? :-D

Har du möjlighet så fota nu eländet från alla möjliga vinklar och se om du kan va med o mäta kuggflankspel mot vevaxeldrevet före, under och efter operation. Gärna nån bild på deras monteringsinstruktioner också om möjligt.
Batterier till kameran och blixten är på laddning. Kommer antagligen bränna minst 300 bilder. Och det är en Canon med "fullformatssensor", så det kommer att bli bra bilder. Problemet blir väl att distribuera bilderna. Men vi får väl ha en bildbytardag.
Ja det går väl att lösa.
Ville inte PSTn ha bilen dagen innan för att den skulle va kall?
Ja T3 var det såklart, ni är rimligt säkra på att det är balansaxlarna på den med då? Tänkte klistra hans och några andras inlägg om havererade axlar, utan tube-klipp, i trådstarten.
Cotag skrev:Ja det går väl att lösa.
Ville inte PSTn ha bilen dagen innan för att den skulle va kall?
Ja T3 var det såklart, ni är rimligt säkra på att det är balansaxlarna på den med då? Tänkte klistra hans och några andras inlägg om havererade axlar, utan tube-klipp, i trådstarten.
Nej, han har tydligen isolerade vantar. :-D Dessutom vet han att jag stannar, och kommer att agera "ryggsäck" under tiden han byter.
Angående Magnus bil så vill han nog vänta med att visa upp och anmäla felet tills det kommit ut uppdaterade axlar. Själv kommer jag antagligen byta bort/sälja min, om den blir tyst. Men det hänger helt på vad för förlängda garantier jag får med vid bytet.
Blir en intressant dag på måndag, eller en helvetesdag. Dock så ska jag vara snäll till min PST. Mycket snäll. :-D Detta är ju helt klart inte hans fel.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 132

Aha! Missuppfattade då.

Ska stå antingen 1031 eller 1041. Det senare[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontan[…]

D6 vägrar starta

Hej ni som hade detta problem har ni hittat en l&o[…]