- sön 20 jan 2019, 20:48
Fria krafter leder till mer vibrationer, speciellt på fyrcylindriga motorer där rörelsen "förstärks" av att cylindrarna samarbetar och det är dessa vibrationer man får bort med balansaxlar. Alltså har inte femmorna några axlar.
Momentvibrationerna får man bort via balansering i rotationsled, antagligen via dubbelmasse-svänghjul men det är inget jag läst på om.
Men generellt sett är det ju fler antändningar du har per varv desto mjukare och finare går motorn. rak 6a och v12 är naturligt balanserade.
III skrev: ↑sön 20 jan 2019, 13:14Jag drar tillbaka mitt påstående, var lite för länge sen jag läste om förbränningsmotorer, det kombinerat med skumläsning på wikipedia ledde till att det blev lite fel. Femman lider av fria moment av både första och andra ordningen, men inga fria krafter. Fyran har varken fria krafter första ordningen eller fria moment, men fria krafter av andra ordningen.klirre skrev: ↑lör 19 jan 2019, 20:56Nämen så spännande. Jag har fått lära mig att en femma är bättre balanserad än en rak fyra trots ojämnt antal cylindrar som visserligen ger en säregen karaktär och ljud. Men inte hört om balansaxlar i femmorna, drivs ju så fall på annats sätt? Var i motorn sitter den eller de?III skrev: ↑lör 19 jan 2019, 17:50 Nä, den är mera balanserad av naturen, inte som en rak sexa men bättre än en fyra. Å andra sidan behöver ju inte en fyra det heller. Blir ju lite behagligare gång med balansaxlar förvisso.En rak femma är sämre balanserad än en fyra och lider av kraftiga momentsvängningar av både första och andra graden om jag minns rätt, för den har inte ett jämnt antal kolvar som rör sig upp och ner samtidigt. Det vägs förvisso upp lite av att du har en femte antändning på två rotationer av vevaxeln, men det eliminerar inte behovet av balansaxlar.
Jag är rätt säker på att alla volvofemmor ända från 850 har balansaxlar för att de ska gå så mjukt som de gör.
Fria krafter leder till mer vibrationer, speciellt på fyrcylindriga motorer där rörelsen "förstärks" av att cylindrarna samarbetar och det är dessa vibrationer man får bort med balansaxlar. Alltså har inte femmorna några axlar.
Momentvibrationerna får man bort via balansering i rotationsled, antagligen via dubbelmasse-svänghjul men det är inget jag läst på om.
Men generellt sett är det ju fler antändningar du har per varv desto mjukare och finare går motorn. rak 6a och v12 är naturligt balanserade.
V60 D3 Man. Summum -18