Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

ICEnow skrev:Passat GTE är i paritet med Detroit Electric från 1912, i alla fall på batteridrift. Skall man skatta eller gråta?
Mja, men, detroiten kunde ju inte ens orka upp i 40km/h(32km/h enl. wiki).
Sen måste man ju ha i åtanke all extra vikt bilar har idag jämnfört med detroiten 1912. Speciellt när vi börjar blanda in hybrider där den ofta redan svaga elmotorn dessutom ska kånka runt på en tung bränslemotor. Inte direkt optimalt hur man än ser på det. Sen har vi helt otroliga krav på vad som är godkänt som bil idag, detroiten skulle inte ens duga som en moped-bil idag ;)

Det må vara över 100år sedan detroiten byggdes, men minst 80 av dom åren har ingen lyft ett finger att göra någon bättre elbil(en och annan konceptbil har såklart förekommit, men dom har antingen stannat som koncept eller floppat totalt), fören nu på senare år när klimathysterin började.
Jag försvarar inte dagens elbilar, långt ifrån, men lite rättvis måste man ju vara ändå.
VolvoB20 skrev:Kramar inte efter några nya kärnkraftverk. Jag blir bara så uppretad över den totala tankevurpan att solceller och vindkraft skulle kunna ersätta kärnkraften bara så där....
Instämmer. Det blir inte lätt att ersätta kärnkraften med intermittenta energikällor med låg kapacitetsfaktor. Effektbrist är bara förnamnet på vad som väntar om inget oväntat inträffar.
Ett problem för samhället i stort men inte för elbilar. De kan laddas då vi inte har effekttoppar. ( de flesta laddar på natten då det inte är någon effektbrist.)
Fler och fler elleverantörer går över till tintaxa för att styra vår förbrukning till billigare timmar där vi alltså inte är i närheten av effekttoppar.

Jag laddar min elbil (för övrigt sjukt mycket billigare per månad än den V60 D5 TE jag hade tidigare.) nattetid. Ställt in den på att inte börja ladda innan 19:30 eller nått sånt.
Alltid fullt innan jag vaknat.. Även om jag kommit hem med nära tomt.

Nästa månad får jag installerat en laddbox som "smartladdar". Där jag får halva elpriset mot att elbolaget kan styra på och av på laddningen beroende på timpris och frekvensbehov. Jag ställer bara en tid på när bilen ska vara klar så räknar laddaren ut hur mkt den kommer behöva ladda.

Rätt många elbilar är idag redan billigare än motsvarande ICE-bil om man ser till ägande och alltså räknar med bränsle och service... Men det går neråt för varje år och snart har vi dem i liknande priser även vara sett till köp.
Elbilar med den teknik och de batterier som finns idag har inte funnits i 100 år, utan utvecklingen har tagit ett rejält skutt senaste 8-9 åren och har fortfarande bra momentum.

Förbud mot bensin och diesel tror jag inte kommer bli nödvändigt. Innan 2030 är det ändå så få som vill köpa nått annat än elbilar.

Elnätet har sina problem och pengarna för underhållet (som vi betalat flera gånger om med höjda nätavgifter) verkar ha gått till annat under en längre tid.
Elbilar behöver dock inte nödvändigtvis påverka märkbart. Bara större delen laddning sker på rätt tider finns det gott om effekt.

Sen verkar "hotet" lite överdrivet ibland.

"I de scenarier som Svenska Kraftnät hänvisar till och som påvisar förhöjd risk för effektbrist, räknar med en tillgänglighetsfaktor om 9 procent för vindkraften – trots att den legat mellan 15 och 37 procent under de timmar som elförbrukningen varit som högst de senaste tio vintrarna. I scenarierna sätts även liten tilltro till import och delar av den avtalade effektreserven är inte inkluderad."

https://www.expressen.se/debatt/vindkra ... rnkraften/
joel80 skrev:Rätt många elbilar är idag redan billigare än motsvarande ICE-bil om man ser till ägande och alltså räknar med bränsle och service... Men det går neråt för varje år och snart har vi dem i liknande priser även vara sett till köp.
Elbilar med den teknik och de batterier som finns idag har inte funnits i 100 år, utan utvecklingen har tagit ett rejält skutt senaste 8-9 åren och har fortfarande bra momentum.
När tror du kunderna kommer bli beredda att betala mer för en elbil än för en motsvarande ICE-bil?
Effektutmaningen när de sista sex reaktorerna stängs är inte akut och det finns många olika lösningar; till exempel flexibel elproduktion, import, lagring av energi och efterfrågeflexibilitet

Bara svammel utan substans.....

Hon kan ju gärna förklara hur hon lagrar sin vind-el från en blåsig höst till två vindstilla smällkalla vinter månader.

Eller vad skulle flexibel elproduktion vara ???? Är det att gasa upp de oljedrivna blocken i Karlshamn,

Import, är det Tysk-Rysk Putin Fossilgas bränd i Siemens turbiner i Grefswald, Polsk Brunkolsel, Dansk sopförbränningskondenskraft och finsk kärnkraftsel. De länderna har ju i alla fall en plan varifrån de ska få ström under kalla vinterperioder utan blåst, till skillnad från oss.

Klart man kan ha flexibel efterfrågan, man kan ju låta bli att ladda 7.00-7.30 när alla gör frukost, Jobbigare att låta bli att ladda Jan-Feb för det råkar komma en lång köldknäpp.

Några nya kraftledningar lär inte behövas från norra Sverige, om svenska gruv/malm/stål industrin ställer om till eldrift så lär det gå åt bortåt 25-30 Twh per år så det blir inte mycket över att skicka söder över längre. Vi södra Sverige får nog se till att lösa vår egen energiförsörjning när Norrland börjar använda upp elen själva i sina industrier.
...

joel80 skrev: lör 26 jan 2019, 22:27 Ett problem för samhället i stort men inte för elbilar. De kan laddas då vi inte har effekttoppar. ( de flesta laddar på natten då det inte är någon effektbrist.)
Fler och fler elleverantörer går över till tintaxa för att styra vår förbrukning till billigare timmar där vi alltså inte är i närheten av effekttoppar.

Jag laddar min elbil (för övrigt sjukt mycket billigare per månad än den V60 D5 TE jag hade tidigare.) nattetid. Ställt in den på att inte börja ladda innan 19:30 eller nått sånt.
Alltid fullt innan jag vaknat.. Även om jag kommit hem med nära tomt.

Nästa månad får jag installerat en laddbox som "smartladdar". Där jag får halva elpriset mot att elbolaget kan styra på och av på laddningen beroende på timpris och frekvensbehov. Jag ställer bara en tid på när bilen ska vara klar så räknar laddaren ut hur mkt den kommer behöva ladda.

Rätt många elbilar är idag redan billigare än motsvarande ICE-bil om man ser till ägande och alltså räknar med bränsle och service... Men det går neråt för varje år och snart har vi dem i liknande priser även vara sett till köp.

Förbud mot bensin och diesel tror jag inte kommer bli nödvändigt. Innan 2030 är det ändå så få som vill köpa nått annat än elbilar.

Elnätet har sina problem och pengarna för underhållet (som vi betalat flera gånger om med höjda nätavgifter) verkar ha gått till annat under en längre tid.
Elbilar behöver dock inte nödvändigtvis påverka märkbart. Bara större delen laddning sker på rätt tider finns det gott om effekt.

Sen verkar "hotet" lite överdrivet ibland.

"I de scenarier som Svenska Kraftnät hänvisar till och som påvisar förhöjd risk för effektbrist, räknar med en tillgänglighetsfaktor om 9 procent för vindkraften – trots att den legat mellan 15 och 37 procent under de timmar som elförbrukningen varit som högst de senaste tio vintrarna. I scenarierna sätts även liten tilltro till import och delar av den avtalade effektreserven är inte inkluderad."

https://www.expressen.se/debatt/vindkra ... rnkraften/
Senast redigerad av 8 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
joel80 skrev:Sen verkar "hotet" lite överdrivet ibland.
Jag sätter större tilltro till SVK än Svensk Vindenergi när det gäller allmänna bedömningar om rikets elenergiförsörjning/distribution. Den ena parten är (ska åtminstone vara) opartisk. Den andra parten är starkt partisk. Effektbrist är inget man kan prata bort när den är ett faktum.
Fjonsson skrev:
joel80 skrev:Rätt många elbilar är idag redan billigare än motsvarande ICE-bil om man ser till ägande och alltså räknar med bränsle och service... Men det går neråt för varje år och snart har vi dem i liknande priser även vara sett till köp.
När tror du kunderna kommer bli beredda att betala mer för en elbil än för en motsvarande ICE-bil?
Det är många redan.. De som redan räknar på ägandekostnad och inte stirrar sig blind på köpesumman.
Precis som många här har köpt en dyrare dieselbil då förbrukningen varit lägre och alltså milkostnaden blivit mindre. Är det något konstigt med det tycker du?
Elbilarna, till skillnad mot dieselbilarna, blir dock billigare och billigare att tillverka för varje år.
VolvoB20 skrev: Hon kan ju gärna förklara hur hon lagrar sin vind-el från en blåsig höst till två vindstilla smällkalla vinter månader.
Du missade: "...trots att den legat mellan 15 och 37 procent under de timmar som elförbrukningen varit som högst de senaste tio vintrarna".
VolvoB20 skrev: Klart man kan ha flexibel efterfrågan, man kan ju låta bli att ladda 7.00-7.30 när alla gör frukost, Jobbigare att låta bli att ladda Jan-Feb för det råkar komma en lång köldknäpp.
En kall vinterdag är effektproblemet just morgon och kväll. Dom måste lösas och är helt fristående för om vi har elbilar eller inte. Elbilar kan laddas på dygnet då vi inte har dessa toppar och behöver alltså inte ha en direkt effekt på hur mycket höjd man behöver ha i effektreserv. Det är väldigt mycket enklare att styra energianvändningen i en elbil än i de absolut flesta andra energianvändarna. Inte många som tycker det är okej att flytta middagstiden till 22:00, eller frukosten till 4:30.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]

Motorhuv öppen?

Ett tips är ju att felanmäla via appens […]

C30 T5 turbo problem

Hej! Jag har felkoden 603D Turboreglering samt 280[…]

945-92 Försäkringskostnad?