Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
Hej stefan, Jag har nya S80 som taxi och har en fråga om aut-lådan. När jag står still vid rödljus med driveläge och håller på bromsen så kommer det ibland ett ryck framåt som om jag blivit påkörd bakifrån!!! Jag har inte lättat på bromspedalen, utan håller stumt neråt? På första service fanns det en programuppdatering på hela 644kb som tog 5 min att ladda ner. Ingen skillnad!
Har du någon erfarenhet om den nya 6vxl auten och ev konstigheter?

Kenneth
av Djinn
Fular in en egen fråga istället för att starta en ny tråd.
Jag har nu skaffat mig min första automatlåda, och undrar hur man skall köra under inkörningsperioden?
Har hört att man inte skall använda kick-down, men vad mera?
Lådan är en AWTF-80 SC (6-växlad geartronic) om det kan ha någon betydelse.
av AutoTransmission
Bothner skrev:Hej stefan, Jag har nya S80 som taxi och har en fråga om aut-lådan. När jag står still vid rödljus med driveläge och håller på bromsen så kommer det ibland ett ryck framåt som om jag blivit påkörd bakifrån!!! Jag har inte lättat på bromspedalen, utan håller stumt neråt? På första service fanns det en programuppdatering på hela 644kb som tog 5 min att ladda ner. Ingen skillnad!

Kenneth
På de nyare automaterna finns en mjukvaru funktion som kopplar ur "driven" där du har bromsen nedtryckt ex vid ett rödljus. (neutralkontrollen)
Detta för att du inte ska få en slirning i växellådan.
När du släpper bromsen ska driven kopplas in fint igen.

Det kan vara något problem här och att den släpper tidigare.
Svårt att säga annars, såg inte volvo något vid uppgraderingen :roll:
Vet du vad dem kallade uppgraderingen?
Senast redigerad av 1 AutoTransmission, redigerad totalt 0 gånger.
av AutoTransmission
Djinn skrev:Fular in en egen fråga istället för att starta en ny tråd.
Jag har nu skaffat mig min första automatlåda, och undrar hur man skall köra under inkörningsperioden?
Har hört att man inte skall använda kick-down, men vad mera?
Lådan är en AWTF-80 SC (6-växlad geartronic) om det kan ha någon betydelse.
Hej Såvida det inte är något fel i växellådan så ska den vara redo för godkänd effekt när den lämnar fabriken.
Men givetvis skadar inte sunt förnuft och normal körning första tiden.
Är bilen helt ny så ska du väl ändå vara snäll emot motorn :lol:
Detta kan din återförsäljare svara bättre på.
Lägg in ett oljebyte i lådan om det inte står med i servicen.
Användarvisningsbild
av Tag_H
XC70 och en AW 55 50 är det som strular hos mig.

Nya selinoider eller ventiler eller vad det nu heter är beställda,
så det går att byta endast dessa, man behöver inte göra som Bilia och byta hela programverket för 15K
gissningsvis kommer reperationen att kosta 7-8K inka arbete delar och ny olja (spolning) :lol:
Får vi bara hoppas att det blir bra oxå.
av AutoTransmission
Tag_H skrev:XC70 och en AW 55 50 är det som strular hos mig.

Nya selinoider eller ventiler eller vad det nu heter är beställda,
så det går att byta endast dessa, man behöver inte göra som Bilia och byta hela programverket för 15K
gissningsvis kommer reperationen att kosta 7-8K inka arbete delar och ny olja (spolning) :lol:
Får vi bara hoppas att det blir bra oxå.
Vart beställde ni delarna ifrån?
Användarvisningsbild
av Tag_H
Ingen aning,
Det har han på växellådservice gjort,
kan ju fråga imorgon när jag hämtar bilen, (om den är klar)
Användarvisningsbild
av Bothner
AutoTransmission skrev:
Bothner skrev:Hej stefan, Jag har nya S80 som taxi och har en fråga om aut-lådan. När jag står still vid rödljus med driveläge och håller på bromsen så kommer det ibland ett ryck framåt som om jag blivit påkörd bakifrån!!! Jag har inte lättat på bromspedalen, utan håller stumt neråt? På första service fanns det en programuppdatering på hela 644kb som tog 5 min att ladda ner. Ingen skillnad!

Kenneth
På de nyare automaterna finns en mjukvaru funktion som kopplar ur "driven" där du har bromsen nedtryckt ex vid ett rödljus. (neutralkontrollen)
Detta för att du inte ska få en slirning i växellådan.
När du släpper bromsen ska driven kopplas in fint igen.

Det kan vara något problem här och att den släpper tidigare.
Svårt att säga annars, såg inte volvo något vid uppgraderingen :roll:
Vet du vad dem kallade uppgraderingen?
Nej verkaren och mek stod som frågetecken för de hade inte hört ett dugg om nya S:80:s låda. Han hittade ingen skriftlig info om programvaran.
av AutoTransmission
Kan tyvärr inte ge något bra svar om jag inte själv får ta mig en titt.
/stefan
Användarvisningsbild
av Bigs
Jag hijackar tråden och slänger in en liten fråga också med förhoppning om ett bra svar:

Jag har en S80 T6 -99 med Geartroniclåda. Den har gått snart 19k
Jag har ägt bilen snart två månader och har nåt fel på lådan.
Om jag har förstått det hela rätt så händer det ibland (inte alltid alltså) att den inte låser tvåans växel utan varvet liksom går upp för högt och sedan slänger den i trean. När det händer får jag dels ett felmeddelande som säger "Serv. Växellåda omedelbart" och så tänds lampan som indikerar emissionsproblem. När detta händer så verkar den stanna på trean och vill inte växla mer förrän jag har stängt av motorn och startat den igen.

När det hände första gången så bokade jag tid hos Bilia i Täby och de tittade på bilen i fem minuter, ringde mig och sa att lådan hade rasat. Eftersom jag inte var nöjd med svaret (Jag körde ju bilen dit) så hämtade jag den och bad att få återkomma. Jag har tittat på oljan med mina minst sagt väldigt ovana lekmannaögon och den ser ljus och fin ut, mängden antar jag är okej, ungefär i mitten på stickans markeringar.

Nu undrar jag förstås om det verkligen är så att lådan har/är på väg att gå sönder (byte kostar ca 70.000:- enligt Bilia i Täby) eller om det är något enklare problem? Detta händer som sagt inte hela tiden, utan bara ibland. I övrigt går den jättefint och jag antar att den växlar normalt. Jag har inte ägt en bil med en sån här växellåda förut så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av den.

Kanske Stefan har något bra tips på vad jag ska göra?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12