Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Youcannotwin
Hej ska försöka förklara problemet så bra jag kan. Bytte vindrutan pga stenskott igår på min xc60.

Idag la jag märke till när jag körde på motorvägen att sidolinjerna liksom bryter/böjer sig in mot bilen när man kollar längst ner i rutan. Det blir som en brytning som att glaset är skevt. Har inte tänkt på det innan men nu blev det att jag tänkte på det hela tiden. Är det någon som kan säga att det ska vara så eller vad har hänt?

Hoppas någon fattar vad jag menar :-/
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vill minnas att detta var uppe för något år sedan, att det var "vågor" i vissa delar av vindrutan.
Några ser inget alls medan andra har dessa upplevelser.
av Rådlös
Lägg ett vitt papper, ett skrivarpapper t.ex på plastpanelen rakt under dom ytor som du misstänker är ojämna. Tag en ficklampa och lys i lite olika vinklar genom glaset. Om det är vågor i glaset bör du se det på ljuskäglan på pappret. Det borde bli som en koncentration av ljuset på vissa ställen om glaset inte är parallellt. Prova på lite olika avstånd också så kanske du får in ett skärpefokus?
Det kanske är en fördel om det är en modern LED-ficklampa? Glödlampor lyser åt alla håll medan LED-lampor egentligen bara lyser åt ett håll. (Nu kan man montera lysdioderna åt lite olika håll, men huvudsakligen lyser dom framåt)
av III
Klen tröst. Har också vågig ruta och har efter jag noterat detta kollat på andra bilar. Sett samma fenome på både andra volvo men även på Renault, Audi och VW så det är nog normalt dessvärre. Inte reflekterat över detta tidigare så antingen har det varit så på alla bilar jag haft men inte tänkt på det eller så är det ett fenomen som drabbar nyare bilar pga någon ratoneliserad tillverkning kanske. För alla bilar jag kollat på är av nyare snitt. Kanske en specifik ruttillverkare? Ska se om det är samma på dessa bilar åker i dem ibland.
av Rådlös
En ren gissning. För ett par år sedan fick jag en broschyr från Volvofinans tillsammans med månadsfakturan. Broschyren handlade om framrutan och stenskott och sprickor. Där var det olika zoner av rutan som var olika indelade. Det ansågs om jag minns det rätt nu, att ytterkanterna på rutan ingick som bärande delar och var viktigare än andra delar. Jag har lagt in en skannad bild av den broschyren här på forumet. Jag minns inte i vilken avdelning, men sök på stenskott och byta framruta.
Hursomhelst, min gissning är att kanterna kan vara av tjockare glas och då blir det ju olika brytningsvinklar i glaset vid övergången.

Jag hittade inlägget: viewtopic.php?f=22&t=104315&p=848617&hi ... tt#p848617
Detta kanske ger en fingervisning om var glaset kan tänkas vara olika tjockt?
328D3EC8-9A73-4AC5-A2A4-958BA0EC7A91.jpeg
328D3EC8-9A73-4AC5-A2A4-958BA0EC7A91.jpeg (99.23 KiB) Visad 2725 gånger

Hoppas bilden kom med, men lånade bilden från länken.. det är ”bara” nedre delen av rutan ca 4-7cm upp på rutan som man upplever det välvda. Var ute och åkte förut igen, sjukt irriterande. Tror knappat det var så på den gamla rutan. Får försöka provköra någon annan xc60..
av Uninium
Youcannotwin skrev:
Uninium skrev: sön 27 jan 2019, 20:47 Fick så på min förra S60 2011 som Ryds bilglas bytte. Precis vid nedre delen så kunde man se "vågor".
Det är hos Ryd bilglas det här med, lät du det va eller hur gjorde du?
Ja jag lät det vara så. Men när det blir dags för byte på min nuvarande S60 så blir det nog Volvo eller annan glasmästare.
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]