Mumsmums skrev: ↑mån 21 jan 2019, 11:00
klirre skrev: ↑ons 16 jan 2019, 15:20
Jag har försökt klura på samma sak, har en D3 -18 som jävlas på det sättet du beskriver. Har kört 2v sen jag laddade hemma hos päronen nu, använt värmare 2ggr (medan jag kört, ej parkerat) och bilen klagar på låg batterinivå. Har 1,5 mil till jobbet, inte kört nåt extra på denna tiden.
Som jag förstått är EFB ett vanligt syrabatteri med tjockare plattor för att tåla djupurladdningar lite bättre. AGM å andra sidan är en annan teknik som är bättre och dyrare. Jag tror att de manuella bilarna fått EFB då kraven där är lägre än på automaterna, plus att bilen blir lite billigare att tillverka.
Ska åka till lokala volvohandlaren ikväll och höra mig för, kan återkomma med svar. Det enda jag vet säkert är att man måste byta främre batterilocket för att Agm-batteriet tar mer plats.
Har du haft din bil inne på service nyss?
Nej, bilen är inte servas sen i juni när Bilia tog över ägandet efter leasingen gått ut, så tror inte det är boven.
Körde långa sträckor i helgen, passade på att ladda hos föräldrarna när jag var där och hälsade på. Då blev batteriet fullt på ingen tid, så bilen laddar som den ska.
Planen nu är att köpa ett Tudor agm som tipsades om i tråden, finns bl.a. på Swedol. Till det skaffar jag en laddare så jag kan ladda det ena batteriet i lägenheten och byta vid behov. Blir snällare för motorn också att köra med värmaren när det är kallt.
Troligtvis är mitt batteri slitet redan, har ingen aning om hur bilen behandlats under sitt år som leasingbil, eller så räcker det inte längre än till två körningar med värmaren.
V60 D3 Man. Summum -18