Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Nu har det kommit fram ett nytt problem med min bil verkar det som. Har skrivit här förut om läckage av styrservoolja. Bilen var hos RP Bil & Plåt i höstas, fick styrväxeln bytt. Det fortsatte läcka och jag kontaktade honom igen. Inga problem, garantijobb, kom hit så fixar vi det sa han. Gjorde som han sa, men nu har styrservooljenivån sjunkit mycket och det ser ut att vara mycket olja runt locket på behållaren där oljan är. Kan det vara något som gör övertryck, så olja pressas ut där ??
Det är en S60 årsmodell 03/04
Har för mig att där sitter en gummitätning i locket, är den hel?
Att nivån sjunker kan vara att där fanns luft kvar.
Men ja det beror såklart på mängden som är utanför behållaren
Borde inte kunna bli övertryck .
Tråkigt att du haft så många problem med just servon.
Ska titta om gummitätningen är hel. Men jag kom på att jag kanske skulle talat om också att det pyser ganska högt när man skruvar av locket, det borde bevisa att det är tätt tycker jag. Det är jättetrist att problemet dykt upp, bilen är jättefin ! Och nybesiktad utan anmärkning :-)
Ok ja då bör den vara tät.
Frågan är om locket fungerar som det ska då.
Har aldrig sett det problemet, men skulle provat byta lock.
Vet du kanske någon som har en s60 v70 bla som du kan låna locket av?
Måste finnas någon avluftning i locket då nivån varierar kall o varm.
Är nivån ok?
Bubblor i oljan?
Jag har också hört det pysa lite när jag öppnat servobehållaren.
Det finns också lite olje"svett" ovanpå behållaren, men har inga övriga problem med servon.
Servon känns jättebra men jag funderade på om oljan läckte ut någonstans. Men det kanske inte var påfyllt upp till max-strecket när jag hämtade bilen på verkstaden. Och är det sen luft i systemet så är det väl ganska OK att det sjunkit lite? :-/
Anette62 skrev:Servon känns jättebra men jag funderade på om oljan läckte ut någonstans. Men det kanske inte var påfyllt upp till max-strecket när jag hämtade bilen på verkstaden. Och är det sen luft i systemet så är det väl ganska OK att det sjunkit lite? :-/
Är skillnad på om det svettats lite runt behållaren el den är dränkt i olja.
Är det bara lite så fyll på till nivå o ge det lite tid.
Luft kan finnas kvar o luftar ut sig när du kör.
Är behållaren dränkt o det finns olja som runnit vidare är det inte luft.
Så frågan är hur mycket.
Ett litet pysljud bör kunna finnas då nivån ändrar sig o bör försvinna om du öppnar o stänger locket när bilen är varm= undertryck när den är kall ist .
Min pyser inget o läcker inte,men kollar sällan så kollar jag blir det varm motor.
Behållaren är absolut inte dränkt i olja men det ser ut att vara mer "svett" än det var före garantijobbet. Pysljudet hörs ganska högt när motorn är varm, har aldrig provat när motorn är kall för jag har fått höra att man ska kontrollera nivån när motorn är ordentligt varm. Känns tryggt att ni på Forumet säger att det nog bara är luft så jag håller koll på nivån och kör så hoppas jag det ger sig snart.
Anette62 skrev:Behållaren är absolut inte dränkt i olja men det ser ut att vara mer "svett" än det var före garantijobbet. Pysljudet hörs ganska högt när motorn är varm, har aldrig provat när motorn är kall för jag har fått höra att man ska kontrollera nivån när motorn är ordentligt varm. Känns tryggt att ni på Forumet säger att det nog bara är luft så jag håller koll på nivån och kör så hoppas jag det ger sig snart.
Du har 2 märkningar på stickan..
Kall och varm så går bra att kolla den kall men då är det andra märkningen du ska kolla.
Oljen utvider seg når den blir varm, (som är normalt).
Om lokket ikke har lufting, så blir det trykk isåfall.
Kanskje lokket trenger en rens bare?

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]