Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Kanske tycker någon att det är synd.
Kör på Autobahn 4 ggr jobbet och semester om året, blir för långt att köra någon omväg. skitorolig varje gång. Händer nåt när dårarna kör i tät trafik i 200 blir det smulor kvar av mig om påkörd. Hatar dom när de ligger några meter bakom när jag kör i 130 och har på vänsterblinkersen, behöver jag bromsa då....då e de godnatt........ tänder man då bromsljuset för tröghjärnorna skall fatta bryter nästan 3:e världskriget ut. haha kanske eller buhää något.

Äntligen händer det något och Jag jublar och äntligen kommer tyskarna tvingas lära sig köra bil. För de kör sämst i Europa, förutom Grekland, men där går det inte lika snabbt.

Vad tycker ni?
Fartbegränsa är vansinne, kanske inte ur säkerhetssynpunkt men ur nöjessynpunkt.
Vill minnas att det är miljömupparna (MPs systerparti) som ligger bakom detta. Dom har även i Tyskland tillåtits att få för stort inflytande.

Jag tycker tyskarna kör bil bra, de släpper ut och in andra bilar när man blinkar.
De kan blixtlåsprincipen.
Aldrig köer fram mot ett vägarbete.
kommer man i vänsterfilen i 220-230 ser dom det och går åt höger.

Jag kan fortsätta räkna upp saker, men jag skulle inte gilla att dom begränsar hastigheten.
Går man ut i vänsterfilen där det är fri fart får man trycka på gasen. Det går inte att Svensson-köra där. Enkelt men sant!
Tycker du verkar vara den typiske svenske turisten som ligger i vänsterfilen utan att kolla backspegeln. Så långt åt höger som möjligt. Tyska motorväg har ofta även skyltat lägsta hastighet per fil. Att tyskarna blir irriterade beror på att man har ett större ansvar om man kör över 130. Även om någon vinglar ut i ytterfilen framför dom.
Fjonsson skrev: lör 26 jan 2019, 11:27 Tycker du verkar vara den typiske svenske turisten som ligger i vänsterfilen utan att kolla backspegeln. Så långt åt höger som möjligt. Tyska motorväg har ofta även skyltat lägsta hastighet per fil. Att tyskarna blir irriterade beror på att man har ett större ansvar om man kör över 130. Även om någon vinglar ut i ytterfilen framför dom.
Ligger sällan i vänsterfilen av den anledningen, men ibland för att köra om i 130 och då brakar helvetet löst ibland.
fjohan82 skrev: lör 26 jan 2019, 11:25

Jag tycker tyskarna kör bil bra, de släpper ut och in andra bilar när man blinkar.
Går man ut i vänsterfilen där det är fri fart får man trycka på gasen. Det går inte att Svensson-köra där. Enkelt men sant!
Jag tycker att de kör som skit.

Dåliga på att släppa in i filerna.

Jäkligt oroligt att ha bilar passerande i 220 bara 1 meter till vänster om sig. Händer nåt krossas min bil och blir hälften så lång.

Kör helst på natten i Tyskland då går det ofta inte så fort.
Senast redigerad av 1 FreddanNo1, redigerad totalt 0 gånger.
Vid omkörning på svensk två-filig väg gäller det att ha sikt framåt. Ska man ut i ytterfilen på autobahn gäller det att ha bra sikt bakåt. Bakom krön eller efter en kurva är inte bra.
Fjonsson skrev: lör 26 jan 2019, 11:45 Vid omkörning på svensk två-filig väg gäller det att ha sikt framåt. Ska man ut i ytterfilen på autobahn gäller det att ha bra sikt bakåt. Bakom krön eller efter en kurva är inte bra.
Å fasen! skall man kolla bakåt när man skall ut i ytterfilen? och inte bakom krön. Tusan Vad bra att du finns annars hade jag nog aldrig tänkt på det :-D
Jag brukar ju bara blinka och svänga. Kanske det är fel? :-)
Blir bra, har ibland satt farthållaren på 120 km/h genom Tyskland och man är bra mycket mindre sliten i skallen när man kommer fram än om jag ska ligga på och dra i hög hastighet. Behöver då rasta mindre och kommer som regel ändå fram vid ungefär samma tid. Upplever det som att det är antal köer och vägbyggen som drar ner mer än om jag ligger som en shumascher eller puttrar i 120 :)
FreddanNo1 skrev: lör 26 jan 2019, 11:48
Fjonsson skrev: lör 26 jan 2019, 11:45 Vid omkörning på svensk två-filig väg gäller det att ha sikt framåt. Ska man ut i ytterfilen på autobahn gäller det att ha bra sikt bakåt. Bakom krön eller efter en kurva är inte bra.
Å fasen! skall man kolla bakåt när man skall ut i ytterfilen? och inte bakom krön. Tusan Vad bra att du finns annars hade jag nog aldrig tänkt på det :-D
Jag brukar ju bara blinka och svänga. Kanske det är fel? :-)
Ser det varje sommar även jag ofta betraktar galenskaperna från innerfilen eftersom jag dra husvagn. Det är ofta svenska bilar som hamnar illa till. Ska man köra om i ytterfilen gäller det att stampa på. Dom flesta bilar går att köra fortare än 130.
FreddanNo1 skrev: lör 26 jan 2019, 11:44
fjohan82 skrev: lör 26 jan 2019, 11:25

Jag tycker att de kör som skit.

Dåliga på att släppa in i filerna.

Jäkligt oroligt att ha bilar passerande i 220 bara 1 meter till vänster om sig. Händer nåt krossas min bil och blir hälften så lång.

Kör helst på natten i Tyskland då går det ofta inte så fort.
Ingen är tvingad att åka bil genom Tyskland.
Det finns både tåg och flyg man kan ta till sin destination istället.

För mig är bilresan igenom Tyskland halva nöjet med resan. :-)

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]