Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermit75
Återstår att se om det är en lösning gjord för EU körcykeln eller det ger en besparing i verkligheten? Mer system som kan krångla så som vanligt ska man nog avstå första året....
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det får vi verkligen hoppas. Att du fortfarande lever till hösten....;)
av Hertsh
Fjonsson skrev:3-cyl har funnits i xc40 sedan förra året. Rullar redan på vägarna. VEA3 är tredje generationen av bensin/diesel som precis är färdiga. Mycket stora förändringar och en förutsättning för att uppfylla Håkan Samuelssons löfte om bara elektrifierade 2019. VEA3 är mildhybrider med 48V teknik.
Du missförstod mig, eller snarare så var jag inte tydlig nog. Jag vet att VEA3 betyder mildhybrid, dvs 48v system till att börja med. Det kommer enligt ÅF till den 3-cyl på XC40 först (eller en annan liten motor med max 150hk som ÅF sa). Det kommer inte till alla motorerna / hela familjen samtidigt.

Jag tänker att det blir som när första VEA introducerades, dvs några gamla / några nya motorer såldes parallellt.
av stevvee
Fjonsson skrev:Det får vi verkligen hoppas. Att du fortfarande lever till hösten....;)
Jaha har du ändrat dig nu ? Hösten trodde du menade My20 ja.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Hertsh
stevvee skrev:Det du glömmer bort är
”Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. ”

Man behöver alltså inte göra något på någon modell egentligen för år 2019. Utan enbart på ersättaren till V40 när den nu kommer.

Exakt så. Sen har de även ett mål om andel rena elbilar för några år fram i tiden men just nu handlar det om nylanseringar.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
stevvee skrev: lör 26 jan 2019, 12:13
Fjonsson skrev:Det får vi verkligen hoppas. Att du fortfarande lever till hösten....;)
Jaha har du ändrat dig nu ? Hösten trodde du menade My20 ja.

Om du lever får du se....;)
av stevvee
Hertsh skrev:
stevvee skrev:Det du glömmer bort är
”Volvo Cars har meddelat att alla nya Volvo-modeller som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. ”

Man behöver alltså inte göra något på någon modell egentligen för år 2019. Utan enbart på ersättaren till V40 när den nu kommer.

Exakt så. Sen har de även ett mål om andel rena elbilar för några år fram i tiden men just nu handlar det om nylanseringar.
Ja och många verkar ha missuppfattat detta uttalande men iofs kanske det är det Volvo ville. För media har ju även dom hakat på detta.

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det är sant såtillvida att när mildhybriderna finns i alla modeller så har alla volvo en elmotor. Det är väl där missuppfattningen ligger. Att många tolkade det som att volvo bara ska lansera elbilar efter 2019. Snack blir ju uppmärksamhet.
av beachman
Som jag tolkar denna pressrelease så dröjer det ännu längre än MY20 för mildhybridsystemen, åtminstone på V60CC.
När modellår 20 släpps kommer också motoralternativet T5 AWD. Mildhybrid och laddhybrid kommer att lanseras längre fram.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ss-country
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Hypoxia skrev: fre 25 jan 2019, 20:09 Stämmer verkligen släpvikterna för respektive behörighet som anges på skärmdumpen från biluppgifter.se?

Jag har för mig att man utgår från tjänstevikten (som verkar vara 2161kg vilket iofs känns något högt då min XC90 D5 har tjänstevikten 2171kg)
Max tjänstevikt släp B-kort: 3500-2161=1339kg
Max tjänstevikt släp B96/B+: 4250-2161=2089kg

Eller räknar jag bort mig någonstans?
Vid B/B96 är det totalvikt+totalvikt= 3.500/4.250 som gäller
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]