Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt mitt enkla avgassystem till dubbelt på min 2011 V70 T4 R-design, monterat ett 2,5 tums rostfritt sportsystem, från katalysater och bak. Det blev ett fruktansvärt högt ljud i kupèn, dovt muller som fortplantar sig in i bilen, står inte ut.
Ljuddämparna bak är inte stora. Nu funderar jag på nya ljuddämpare bak, men två nya original kostar nästan tiotusen, jag hittade begagnade från en 2013 V70 2,4D AUT AWD MOMENTUM .
Jag undrar om man kan ta dämpare från en disel och montera på bensinare.
Är det samma cc mått på diffuser Disel och Bensin.
Är de samma form på dom så att de går dit.
Någon som vet om det fungerar ?
Vet ej hur V70:s ändrör ser ut, men på en gammal bil (Honda Civic) så gick systemet ut som i en trekant integrerad i bakkjolen likt V90. Upplevde samma sak som dig, och slutade med att jag skruvade dit en förlängning på ca 10-15 cm, och satte asfaltsmatta runt denna "trekant". Tog bort mängder med resonansljud, och det var inte längre störande.
Är det rätt system så skall det skilja från bakaxeln och bakåt på FWD och AWD där den senare bara har en krök uppåt för att komma runt drivaxlar och vinkelväxel medan FWD även ska svänga vänster före bakaxelkröken.
Gav 2014 ca 2200kr om jag minns rätt för mitt helt kompletta dubbelsytem för D5:an på JB och var då helt nytt utan minsta rostfläck samt inkl. metallpackningen till katten då det var ett av dom som "kunde tappa fästöra"eller så och byttes innan det ens var inkört då även var kliniskt rent i ändrören. Det var innan dom började ta 2200kr+/sida och insåg värdet av dessa. Sen ska du även byta plåten som sitter underbakdelen på bilen då det skiljer från enkeldämpare och dubbeldämpare. Man vill ju inte elda upp bilen pga avsaknaden av denna på högersidan av bilen.
Vad jag vet så har diesel bara en dämpare per sida då partikelfiltret även utöver sin normala funktion även dämpar ljudet tillräckligt ihop med turbon för att vara lagom medan bensin oavsett sug eller turbo har minst två dämpare varav en mindre sitter mitt under bilen. Sen finns ju "sportsystem" som vrålar och har sig delvis pga färre dämpare.

Har dock svårt att tro att dom för samma årgångar tillverkar olika karossdelar beroende på motortyp utöver mer än standard synligt/dolt ändrör och R-desing.
nisse001 skrev: tor 24 jan 2019, 09:19 Har bytt mitt enkla avgassystem till dubbelt på min 2011 V70 T4 R-design, monterat ett 2,5 tums rostfritt sportsystem, från katalysater och bak. Det blev ett fruktansvärt högt ljud i kupèn, dovt muller som fortplantar sig in i bilen, står inte ut.4
Vadan detta, killar betalar nu en förmögenhet för det ska mullra och leva om.. ;-) :x

Nej skämt åsido, sportsystem brukar ha absorbtionsdämpare istället för refraktionsdämpare som är vanligt i originalsystemet

Sport system brukar ha sjukt löjlig storlek på utblåset.

Absorbtionsdämparen är mycket mer beroende av slutrörets utformning än vad refraktionsdämparen är för sin förmåga att dämpa ljudet.

Om du förlänger utblåset lite med en förlängare som dessutom har lite mindre diameter så får ljuddämparen en chans att göra sitt jobb och till på köpet fungerar utblåset inte som en megafon för bullret.

Jag hade satsat på det innan jag funderat på att byta dämpare igen.
Hur långt har du kört sedan bytet? När jag bytte till rostfritt på min V70 tyckte jag också det väsnades nått fruktansvärt så jag funderade på att byta slutdämpare. Det var så jag skämdes när jag körde hem från verkstan . Men det blev faktiskt markant tystare efter 100-200 mils körande. Antar att det behöver bli lite sot i systemet
frasse4 skrev: lör 26 jan 2019, 08:55 Hur långt har du kört sedan bytet? När jag bytte till rostfritt på min V70 tyckte jag också det väsnades nått fruktansvärt så jag funderade på att byta slutdämpare. Det var så jag skämdes när jag körde hem från verkstan Bild. Men det blev faktiskt markant tystare efter 100-200 mils körande. Antar att det behöver bli lite sot i systemet
Vår BMW 530 är fortfarande blank om man kikar in i avgssröret , den har rullat 20.000 mil nu. Så sot ska inte en modern motor ge.
Jag antar att det är rostfri plåts större styvhet som gör att den reflekterar ljud bättre, istället för att dämpa bort det i högre grad, som mjukare stål gör. Därför väsnas rostfritt ofta mer.
Notera att detta är mitt eget antagande. Jag vet inte om någon har en bättre förklaring.

Dieslar sotar fortfarande, fast man fångar det i filtret.
Alla motorer sotar till viss del, men kalla det beläggning då. Men jag skulle nog gissa att det mesta sitter i början av systemet dessutom. Mitt slutrör är ganska sotigt på min direktinsprutade bensinare vilket säkert är anledningen till att man börjar med partikelfilter på bensinare nu...
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning