Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av betterlead
@Galmas, Hej, har du fått någon lösning på problemet. Min T8:a (XC60 -19) stinker fasansfullt efter nästan varje körning. Lukten kommer direkt efter jag stänger av tändningen och pågår i ca 30-45 sekunder. Verkstaden finner inte orsaken till problemet. (Det handlar inte om bränslevärmaren - den vet jag luktar oförbränd bensin ibland.)
av kenjoh4
Har en S90 T8 2017 och den luktar ungefär som bränd asfalt/underredsmassa från vänster hjulhus efter korta sträckor. Har nu gått ca 2000 mil
av phantomblot
Elvarmer tror jeg ikke vi har her i Norden. Men i USA er det elvarmer.

Litt "girigt" når man tenker at man fratar kundene muligheten til å kjøre fossilfritt på vinteren. (Uten å kjøre Leaf-style med lue, hansker og dunjakke)
Användarvisningsbild
av Hanzon
Det är en märklig lukt från min XC90 när jag kört på el och parkerar i garaget. Jag har inte bränslevärmaren aktiverad, jag är av uppfattningen att det kommer från batterierna alternativt från elmotorerna...jag kan ha helt fel...
av Xanthopteryx
Värmaren stank massor hos oss i början. Typ bränd färg, som från ny kamin eller liknande. Har avtagit så pass så jag inte känner det alls nu, bara en lättare fotogendoft när den startar.

Elmotorerna skulle säkert kunna avge något, om de nu är öppna, vilket känns tveksamt? Kan det annars vara något annat i drivlinan som osar när den är ny, eller bromsarna innan de nötts in? Eller annat... Ni som har aromen - har ni försökt sniffa er till Var det kommer ifrån?
av barcusmrandt
Har kört en V90 T8 i snart 2 år. Förvärmer jag bilen med bensinvärmaren/kupévärmaren luktar det så klart lite bensinavgaser när man kommer ut till bilen. Kan ibland känna samma lukt när jag kört och det är kallt ute. Avtar fort.

Men, i början (första månaderna eller så) så luktade väldigt konstigt efter körning på ren eldrift. Typ bränd elektronik/brända kablar/bränd plast etc. Lokala Volvo förhandlaren var väl medveten om detta och sa att det berodde på vatten som stänker upp på plattan som skyddar batteripaketet - som blir mycket varm under körning. Därav bränd lukt. Han sa också att detta gäller endast när bilen är ny, och att det skulle avta, vilket de tockså har gjort. Känner ingen lukt längre.
av TomasGBG
Känner oxå en stark lukt ibland när jag parkerar bilen (V90 T8 uttagen 2/2-18). Misstänker regenereringen. Det stör mig dock inte, eftersom jag parkerar utomhus.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det inte så att bränslevärmaren är aktiv och går igång för att hålla värmen i kupén? Jag kunde stänga av auto-läget på den i min V60-hybrid. Kanske inte går i T8?
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]