Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu reagerar företagen som besiktigar bilar på Nyhetenas avslöjande om mättarfiffel med begagnade fordon.
Efter ett möte i branschen inför nu nästan alla bilprovningbolag ett system där kunden kommer att bli uppmärksammad på om deras bil har en så kallad backad mätare.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/bras ... l-11962217
SBergdahl skrev:Den kontrollen borde ju kodats in som automatik när Bilprovningen datoriserade och det fortfarande gick att skruva mätare med skruvdragare..
Intressant syn.. S/V/C70 97-00 har digital mätarställning, så den går inte ställa med skruvdragare. Men, den går heller inte läsa ut digitalt med enkla medel. Det finns visserligen en typ av räknare i styrdonet också, men den kalkylerar på hur lång tid motorn gått och upskattar lite hej villt, dvs inget man använder för att kontrollera mätarställningen med. Och "givetvis" går ingen utav dom mätarna att fiffla med enkelt. DIM'et går ner i låsning efter 500mil eller så och kräver specifik hård- och mjukvara(I DIM'et då, inte via obdii uttaget) för att komma förbi, vilket iofs inte är någon större skillnad mot dagens, förutom att det är lite enklare idag än på gamla halv-skumma system utan standarder :p Styrdonets räknare har jag inte sett att man kan nolla, troligen *kan* man, men ingen har brytt sig att lista ut hur eftersom det finns noll och ingen poäng med det.
s/v/c70 "skruvar" man mätaren på genom att byta till ett instrumenthus som har en lägre mätarställning istället. Sen kan vi givetvis diskutera i evigheter hurvida någon ens skulle vara intresserad av att skruva mätarna på 19-22år gammla modeller värda typ 15k som bäst :)

Poängen jag försökte få fram var dock att det finns allt modeller som har digitala mätare(dvs ingen skruvdragare hjälper) men ändå ingen extern kommunikation för t ex diagnostik(så bilprovningens utrustning skulle ändå inte komma åt den).

Dock håller jag fullständigt med om att dom borde infört detta för länge sedan, det är inga problem att få ut den infon på nyare bilar med standardiserade protokoll så.... Varför det tagit så lång tid att införa det förstår jag inte..
Det räcker ju i princip att varje gång jämföra med tidigare noterade tal för att fånga de värsta. De som köper, skruvar, säljer men där tidigare bes gjorts med äkta ställning. Inte ens den nivån här väl gett larm på beskrivningen om jag fattat rätt.

Digitalisering av register centralt och hantering av protokoll digitalt måste ju ha gjorts betydligt tidigare än strax före millenieskiftet när exemplet du nämner byggdes.
Det kanske inte tillför debatten så mycket, men i min servicebok till min V70 -08 finns det en sida att fylla i om man har bytt instrumenthus med km-mätare av någon anledning. Där skall då anges den gamla och den nya mätarställningen. Nu är det väl upp till en eventuell verkstad att fylla i detta med stämpel och allt. Frågan är väl om någon verkstad bryr sig om att göra det. Kanske nu när det finns kontrollmöjligheter?
Lucif3r skrev:
SBergdahl skrev:Den kontrollen borde ju kodats in som automatik när Bilprovningen datoriserade och det fortfarande gick att skruva mätare med skruvdragare..
Intressant syn.. S/V/C70 97-00 har digital mätarställning, så den går inte ställa med skruvdragare. Men, den går heller inte läsa ut digitalt med enkla medel. Det finns visserligen en typ av räknare i styrdonet också, men den kalkylerar på hur lång tid motorn gått och upskattar lite hej villt, dvs inget man använder för att kontrollera mätarställningen med. Och "givetvis" går ingen utav dom mätarna att fiffla med enkelt. DIM'et går ner i låsning efter 500mil eller så och kräver specifik hård- och mjukvara(I DIM'et då, inte via obdii uttaget) för att komma förbi, vilket iofs inte är någon större skillnad mot dagens, förutom att det är lite enklare idag än på gamla halv-skumma system utan standarder Bild Styrdonets räknare har jag inte sett att man kan nolla, troligen *kan* man, men ingen har brytt sig att lista ut hur eftersom det finns noll och ingen poäng med det.
s/v/c70 "skruvar" man mätaren på genom att byta till ett instrumenthus som har en lägre mätarställning istället. Sen kan vi givetvis diskutera i evigheter hurvida någon ens skulle vara intresserad av att skruva mätarna på 19-22år gammla modeller värda typ 15k som bäst :)

Poängen jag försökte få fram var dock att det finns allt modeller som har digitala mätare(dvs ingen skruvdragare hjälper) men ändå ingen extern kommunikation för t ex diagnostik(så bilprovningens utrustning skulle ändå inte komma åt den).

Dock håller jag fullständigt med om att dom borde infört detta för länge sedan, det är inga problem att få ut den infon på nyare bilar med standardiserade protokoll så.... Varför det tagit så lång tid att införa det förstår jag inte..
Marknaden för skruvade bilar är inte 20år gamla härkar. Det är ju modernare bilar såklart, där det är lika enkelt att skruva som att kontrollera.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

TommyP86 skrev:Jag tror inte ”folk” anar hur många som kör flera tusen mil om året, men tar en liten ”justering” före service och besiktning. Och vips, 500 mil om året.
Ganska få. Går inte tjäna några ordentliga pengar på att äga en bil i flera år och backa den systematiskt. Bedragarna köper bilen, gör justeringen, och sedan säljer den direkt. Därav att det är så mycket fler utländska bilar som justeras, där finns inte historiken sparad (lättillgängligt) på samma sätt och därmed kan man fuska med flera bilar per år.
TommyP86 skrev:Jag tror inte ”folk” anar hur många som kör flera tusen mil om året, men tar en liten ”justering” före service och besiktning. Och vips, 500 mil om året.
Svensson backar Inga mätare, vanligaste sättet är att man köper en 3årig taxibil och skruvar mätaren innan första bes. Jag känner själv folk i branschen så jag vet att det är så de jobbar.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

När det görs för snabba cash ja.
Känner flera st som kör så här. Äger man bilen ett par år och gör så blir det skillnaden mellan 10 och 20k mil lätt.
Men absolut, frågar du mej är det helt efterblivet, eftersom man krånglar för i slutändan lite pengar, men men. De är vl dumsnåla.

Till saken hör att det kostar runt 3-5k eller mer beroende på bil också, blir fort pengar.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]