- fre 25 jan 2019, 18:34
Tycker inte det var bättre förr.
Xenon kräver ju transientskydd, trilskas mer med bilen pga den strömpik som orsakas av tändningen av ljusbågen, den stora spänningen på 25000volt:ish, man ska ej dra nån form av kabel ihop med eller parallellt med bilens egna kablage någon längre sträcka osv osv vilket gör hela installationen klumpig med ballaster som inte ryms i lykthusen om det är riktiga grejor och relä samt kablage så det ej går att få stiligt och snyggt. Även snabbstart är sega och drar betydande ström när det tänder vilket man tröttnar på i längden ihop med det lite gulaktiga skenet i 4300K vilket skall ge mest lumen och vara bäst vilket inte alltid stämmer i verkligheten.
Med LED så drar det lika mycket ström hela tiden, man är inte beroende av hög volt för maximalt ljusutbyte som med halogen då man jagade dom sista tiondelarna volt för maximalt ljus, behövs inte monsterlampor på 130W som dör inom halvåret som halogen för det där lilla sista extra, vibrerar sönder på normaluselt skötta vintervägar som halogen med sin sköra glödtråd, är enkelt att installera då det bara krävs grova kablar/6mm2 + per ljus, fett 100-200A relä med skruvpoler för 30 och 87 samt går att gömma i små utrymmen och riktiga pjäser ger lika bra och mycket ljus som xenon. Bytte från NBB Alpha 225 anno 2012 med 75W xenon till NBB Alpha PRO 165W LED anno 2018, dvs från 6500lumen/lampa till 8500 lumen/lampa eller 10500lumen/lampa maximalt teoretiskt med fulräkningsmetoden för LED. Inte samma extrema längd på 1km+ med irriterande hotspot som NBB Alpha 225 är kända för ihop med xenon oavsett H1 eller D2Y lampa bricka eller ej fast inte samma bredd som LED men har nu ca 900m+ så det räcker för mig ihop med ca 90-120m bred ljusbild utan samma hotspot jag retat mig på sedan jag bytte Bosch Navigator med 50W xenon mot NBB225 originalxenon . Inte samma lumen/krona som xenon med LED givetvis men LED är överlägsen på annat än raka vägar och man ser det man vill se. Tom. timmerbilar med 12 xenon i extraljus och julgranen/"posljus" tänd i varje ljus bländar av först och smyger runt kurvor i tron dom möter nåt större en en "sketen" XC70.
Kommer bli ett 225 LED till för en rad 4:a alt. en fetare VX ramp anpassad för takmontering diskret mellan railsen beroende på vad källor rekommenderar.
Har heller inga problem med att snö murar igen ljusen då skydden är lackskyddsbehandlande så det inte fäster lika bra och det är lika stora problem med xenon när vädret vill jäklas, tom halogen murar igen på nolltid.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..