Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haft en v70 2016 med VOC , nu bytt till en äldre 2007 xc70(n). Skulle vilja ha fjärrstyrning även till denna. Vilken modell av brännare är det som sitter i dessa? Webasto?
Hittat att vparts har en obd-plugin så man kan programmera den att starta med 3 tryck på upplås, men jag kan behöva starta på längre distanser.
Någon som gjort nåt liknande?
Har lite dålig koll på hur värmaren styrs på V70N men följande kanske kan ge lite inspiration iaf. Jag byggde en styrning till min värmare i min V70 -99a med ett "grindöppningsrelä" som styrs via GSM. RTU5024 heter modellen och kostar bara runt 200 spänn. Min värmare styrs dock simpelt genom att mata en pinne med 12V så jag använde ett relä till spegel- och bakrutevärme som har inbyggd timer för att köra värmaren i 50 minuter. Fick öppna relät och byta ett motstånd i det för att öka tiden från 15 till 50 minuters timer. D.v.s. RTU5024 togglar en ingång till relät när man ringer/smsar till den och sedan håller relät värmaren igång i 50 minuter eller tills man ringer/smsar igen då den stängs av.
Jag köpte en GSM-mottagare från www.gsm-start.se
Enligt utsago ska det gå att koppla in den på AEM. Eftersom jag inte har AEM installerat på min bil så köpte jag en microcontroller ihopskruvad av en kille här på forumet. Kopplade in den på CAN-bussen, och den simulerar kommandon som skickas från AEM för att starta värmaren.

Nu har jag en app i mobilen som skickar start- och stopp-kommando, den kan även läsa temperatur via en sensor i kupén och lite annat lull-lull. (Se länken ovan) Jag är jättenöjd med fjärrstyrningen.

Edit: RTU5024 är snorbillig, och man hittar massor av dem på E-bay. Men den drar ganska mycket ström. Tittade själv på den, innan jag bestämde mig för GSM-Start.
Jag mätte upp förbrukningen på RTU5024 innan jag monterade den i bilen och som jag minns låg det under specad förbrukning. Minnet säger mig runt 10mA men det var ett tag sedan... Jag har i alla fall inte haft problem med urdragna batterier under de två åren jag haft den monterad. Sen kör jag iof med lite större batteri än orginal, 74aH istället för 65aH eller vad nu orginal är.
Gjorde en liknande lösning som @Submarine på min förra bil (Peugeot) med eftermonterad Webastovärmare + RTU5024. Trodde det var kört med Volvon!

@Mabuse: Vem skall man fråga om microcontrollern som skickar CAN-signaler? Jag är mycket intresserad!

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]