Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pincam
Hej alla,

Måste skicka ut mig en fråga till er som säkerligen vet mer än mig. Vi konstantfart i 110 på motorväg så började min v70 Drive 1.6d 2012:a att rycka lite och motorlampan tändes samt DSTC fel kom upp i displayen. Så den vill inte varva mer än 2000 varv, körde in till kanten och stängde av bilen. Provade att starta efter 5-10 minuter men samma fel och bilen gick ojämnt, misstände typ och var lite orkeslös. Kallade på bärgare som bogserade bilen till Bilia som skulle höra av sig 5-6 dagar senare. Dagen efter ringer dom och säger att dom tittat på bilen och konstaterar att alla spridarna måste bytas till det fantastiska priset av 25000:-. Så ni som vet, är det rimligt att alla spridarna går sönder och måste bytas samtidigt? Ska man inte vara rädd för att det är något annat fel då som orsakar detta, typ någon styrbox eller liknande?
Det känns lite lurt tycker jag, vad anser ni? Är priset rimligt?
(Bilen har rullat 18500 landsvägsmil.) Alla svar uppskattas, tack på förhand.

MVH //Pincam
av Millea
Hej! Jag jobbar som bilmekaniker sedan många år tillbaka och kan väl nämna att spridarbyte vid ca18000 mil är ganska ovanligt. 1,6 D psa motorn sitter i väldigt många bilmodeller och märken och jag har inte bytt mer än några få spridare på just den motormodellen under alla år. Tror att Bilia har dåliga mekaniker som försöker lura dig på pengar. Det händer lite då och då att spridartätningarna går sönder på 1.6D men då räcker det oftast att byta tätningen och använda samma spridare igen. Tror inte ett dugg på att 4 st spridare skulle vara kassa vid 18000 mil. Hopps att de har gjort ett returflödestest på spridarna i din bil innan de rekommenderar den reparationen isåfall!! Det kan vara Egr-problem på din bil som orsakar dålig motorgång eller nått annat fel med motorstyrningen. Vore jag dig så skulle jag ta bilen till nån annan Meca, Autoexperten eller Mekonomen verkstad för ORDENTLIG felsökning. Lycka till!
av frippe64
Sannolikheten att alla fyra spridarna går sönder samtidigt är lägre än att vinna en miljard på en trisslott.

Gör som föregående säger, lämna bilen till en seriös verkstad.

Bilia är lurendrejare som ska bojkottas, det lärde jag mig redan på 90-talet.
av pincam
Tusen tack för svaren, hade på känn att det var något lurt. Jag får kolla med någon annan verkstad vad dom tror. Tack!!!
av pincam
Hej, inte glömt. Men det har varit lite av en långbänk. För att göra en snabb resumé: Stegade in på Bilia och ifrågasatte den offert på 25000:- som jag fått, lite övertygad, tack vare svaren ovan, på att deras diagnos var fel. Fick prata med mecken som kläckt detta. Jag sa som ovan att det ör större chans att vinna på lotto än att alla spridarna lägger av samtidigt. Om det nu var så så beror väl det på något som typ kortslutit allting. Då kliade han sig i huvudet och sa så kanske det ör. Då tog jag min nyckel och åkte inomskärs på 3 cylindrar till en mindre verkstad ett par hundra metet bort dom lovade att titta på bilen. I dag fick jag beskedet att det var fel på 3:ans spridare som måste bytas. Han kollade på skroten men alla spridarna som fanns där hade gått långt så han köpte en ny på Meca för runt 3k istället. Så får hämta bilen i övermorgon. Känns bra! Har inte ännu sett slutnotan men det kommer inte vara i närheten av 25000:- 😀 tack alla som svarat och gett mig ovärderliga tips! 👍🏻
Användarvisningsbild
av fjohan82
pincam skrev: ons 06 feb 2019, 19:48 Hej, inte glömt. Men det har varit lite av en långbänk. För att göra en snabb resumé: Stegade in på Bilia och ifrågasatte den offert på 25000:- som jag fått, lite övertygad, tack vare svaren ovan, på att deras diagnos var fel. Fick prata med mecken som kläckt detta. Jag sa som ovan att det ör större chans att vinna på lotto än att alla spridarna lägger av samtidigt. Om det nu var så så beror väl det på något som typ kortslutit allting. Då kliade han sig i huvudet och sa så kanske det ör. Då tog jag min nyckel och åkte inomskärs på 3 cylindrar till en mindre verkstad ett par hundra metet bort dom lovade att titta på bilen. I dag fick jag beskedet att det var fel på 3:ans spridare som måste bytas. Han kollade på skroten men alla spridarna som fanns där hade gått långt så han köpte en ny på Meca för runt 3k istället. Så får hämta bilen i övermorgon. Känns bra! Har inte ännu sett slutnotan men det kommer inte vara i närheten av 25000:- 😀 tack alla som svarat och gett mig ovärderliga tips! 👍🏻
Bra att det löste sig! :-)
pincam skrev: ons 06 feb 2019, 19:48 Hej, inte glömt. Men det har varit lite av en långbänk. För att göra en snabb resumé: Stegade in på Bilia och ifrågasatte den offert på 25000:- som jag fått, lite övertygad, tack vare svaren ovan, på att deras diagnos var fel. Fick prata med mecken som kläckt detta. Jag sa som ovan att det ör större chans att vinna på lotto än att alla spridarna lägger av samtidigt. Om det nu var så så beror väl det på något som typ kortslutit allting. Då kliade han sig i huvudet och sa så kanske det ör. Då tog jag min nyckel och åkte inomskärs på 3 cylindrar till en mindre verkstad ett par hundra metet bort dom lovade att titta på bilen. I dag fick jag beskedet att det var fel på 3:ans spridare som måste bytas. Han kollade på skroten men alla spridarna som fanns där hade gått långt så han köpte en ny på Meca för runt 3k istället. Så får hämta bilen i övermorgon. Känns bra! Har inte ännu sett slutnotan men det kommer inte vara i närheten av 25000:- 😀 tack alla som svarat och gett mig ovärderliga tips! 👍🏻
Ibland är mindre-icke-märkesverkstad bättre val än märkes-verkstad som har inkompetenta mekaniker.. tråkigt är det. Skönt att det löste sig iaf! :)
av Millea
Okej, kul att det löste sig och att det finns flera verkstäder med yrkesstolthet! Var nästan säker på att det inte skulle behöva bytas 4 st spridare 😉 . Märkesvärkstäder ska man akta sig för, blir ofta dyrt och dåligt resultat !
av DieselDizze
Exakt samma sak har hänt mig för ca ett år sedan. Min V70 Drive 2012 hade dock då bara gått ca 7500 mil. Hände på E4 blev tvungen att bärga till Bilbolaget i Gävle. Fick pris på 25 000 kr för byte alla spridare, jag hade dock maskinskadeförsäkring hos Volvia och de ordnade "begagnade" spridare från Volvo så det landade på 16 000 kr tror jag. Jag var också mycket frågande till hur alla 4 spridare kan haverera samtidigt och vid 7500 mil och fick svaret att jag kan ha haft otur med bränsle, dock borde väl bränslefiltren blivit igensatta då kan man tycka? Som sagt gick det på maskinskadeförsäkringen så jag hade inte så stor anledning att frågasätta. Jag hade kört ca 20 mil någon dag innan och kanske 10 mil innan det plötsligt hände utan förvarning.
Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70

Tror också på dålig jordning