Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Birgitta68
Hej! Finns någon här som kan ge synpunkter? Har en XC70 D3, 2011. Köpte den februari 2018. 22.000 mil. I somras "uppgrderade" jag den till en D5. Nu efter 2 dm snö, start i lätt uppförsbacke (första tyngre påfrestning) smäller det till å vinkelväxeln går sönder. Bilbolaget vill ha 23.000 kr för att laga...
Min undran.. Kan det vara så att 80 hk mer knäckte vinkelväxeln?
Känns så SURT! Ägt bilen i 10 månader å måste repa för 23.000 kr!!! Bilen är köpt på Bilbolaget.
Tacksam för åsikter.
Mvh Birgitta :-( :-( :-(
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nej det ska den hålla för. Jag kör D5+Polestar och drar 2-tons släp och tyngre. Grejjerna är dimentionerade för det och Volvo/Polestar garanterar ju att det är certifierat.

Ibland är det "bara" splinsen på utgående axel som rostat bort i saltslasket. Att själva vinkelväxeln rasat är extremt ovanligt. Det brukar endast hända om den gått torr för oljan runnit ur.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Tompan60
Ingen aning men självklart så ökar påfrestningarna med mera HK. Sen om det slirar och plötsligt får värsta greppet så blir det en påfrestning på drivlinan. Vad trist utgift för dig. Jag kör men framkrafsare bara. Känns billigare så. Och i STHLM är det sällan så mycket snö så det krävs 4 WD . Jag har inte kört fast på 34 år...
Senast redigerad av 2 Tompan60, redigerad totalt 0 gång.
av Malmstroem
En frisk vinkelväxel har inga problem att hålla för det högre vridmoment som kommer med en uppgradering med Polestar till "D5". En D5 har samma hårdvara och håller hyfsat bra den också.

Det som brukar göra att det går sönder är om det först slirar, för att sedan få bra fäste. Då får du höga dynamiska vridmoment på vinkelväxeln/hylsan. När hela transmissionen snurrar har den en relativt stor rörelsemängd. Slår det sedan stopp så blir det momentana vridmomentet väldigt högt. Du kan jämföra med att försöka trycka in en spik eller att slå ner den med en hammare.

Så nej -- det är inte uppgraderingen med 80 hk (och därmed högre vridmoment) som knäckte vinkelväxeln. Den hade med stor sannolikhet gått sönder med D3 effekt och vridmoment.

Vinkelväxeln och hylsan är en svag punkt på Volvos fyrhjulsdrift. Speciellt om det börjat rosta.

Men jag kan hålla med dig om att det är surt.
av kantarell
Samma sak hände för mig runt sista årsskiftet. Kör med omtanke och drar aldrig tunga släp med min XC70 AWD D4 2015 som gått exakt 20 000 mil vid reparationen. Blev byte av vinkelväxeln, hylsan som rensats på sina splines och en del småprylar som följer med. Jobbet gjordes hos Volvo men slutnotan blev ett antal tusenlappar lägre än det pris du fått. Anledningen till varför det hände har jag ingen koll på men enligt mina bekantskaper på verkstan så är det sånt som händer även om det inte sker lika ofta på nyare årgångar. Till lite äldre XC70-årgångar så finns det tydligen ett kit med allt som behövs för byte av vinkelväxeln men till min årsmodell finns inget sådant.
av Tompan60
När man läser om detta är jag glad att ha en framkrafsare. Mindre risk för dyra reparationer.
av Birgitta68
Okej! Har bara hittat ett ställe där man kan köpa en vinkelväxel, via engelsk sida för ca 7000 kr + frakt. Inget på de "vanliga" reservdelssighterna.
Men, finns en verkstad, Maskin & Bil i Ludvika som repar och förstärker alltihop för samma pris. Verkar i mina ögon okej och riktigt! Någon som har erfarenhet av dem?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man borde inte behöva förstärka om man bara ser till att hålla rosten borta från hylsan på utgående axel från vinkelväxeln.

Det är när splinsen börjat rosta bort som det tappar greppet om axeln och det kuggar över.

Bild
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har hört hade tidigare versioner, fram till 2007, en svagare hylsa. Härdningen ska ha ändrats på senare tid, har det sagts mig.
Själv har jag en D5, Polestar, som jag både drar släp med och kör i "terräng" ibland. I alla fall där det är svårt att komma fram utan AWD. På den tiden jag hade tvåhjulsdrift fastnade jag nog minst 34 gånger...
Ännu inga drivlinehaverier för mig i alla fall. 27000 mil hittills.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]