Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena. Någon som lyckats dyrka upp ett handsfack som gått i baklås? När jag sätter i nyckeln så kan jag inte låsa upp det, visst kan jag bräcka upp låskolven med en mejsel, men jag vill ju inte förstöra allt för mycket..

Någon som har ett handsfack som strulat??! "har hört att detta är standard på volvo 850"

Tack på förhand /Jurgen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är nog ganska vanligt att en pinne går av i låset. Då går det inte att öppna längre, varken med eller utan nyckel.
På "min" Volvoverkstad brukar de bända upp luckorna med en stor mejsel. När det hände på min 850 bröt jag mig in underifrån. Det gick att bända upp mycket nog av instrumentbrädan för att komma åt gångjärnen. Vill minnas att jag sågade eller filade av någon skruv där, eller hur det nu var. Upp kom den i alla fall, utan att någon del som syns fick stryk. Bara att skruva ihop igen, efter det att den trasiga pinnen i låset ersatts med en skruv.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Okej jag tackar för informationen. Visst de kan ju vara ett bra tillvägagångssätt att ta det underifrån, för man vill ju inte knäcka själva utsidan helt förmycket. Jag kollade med skroten och dom tar 400kr för ett komplett, men hela insatsen osså, men de e ju värt et försök först och få upp det på nåt vis...! Tackar för tipset.

Jurgen.
av Edgarn
Jurgen_25 skrev:Okej jag tackar för informationen. Visst de kan ju vara ett bra tillvägagångssätt att ta det underifrån, för man vill ju inte knäcka själva utsidan helt förmycket. Jag kollade med skroten och dom tar 400kr för ett komplett, men hela insatsen osså, men de e ju värt et försök först och få upp det på nåt vis...! Tackar för tipset.

Jurgen.

samma sak hände mig men jag fick upp mitt om du tar en skruvmajsel och trycker in i springan där kolven sitter asså mellan hanskfacket och insrumentpanelen så bockar du bara upp eller ner så ´kommer du se att där sitter en skruv,, bara att skruva ut den sen får du upp lockan utanprblem....
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Okej så du menar alltså springan på undersidan, mot golvet om man säger så, eller kanske springan mellan handsfack/instrumentpanel "vänster sida"?!
Användarvisningsbild
av apersson850
Låskolven sitter ju upptill i mitten.
Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Sorry jag tänkte inte alls där:) jag tänkte på gångjärnen som sitter på undersidan. Tack för tipset, de ska jag testa imorgon.
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]