Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
tommy12345302 skrev: ons 23 jan 2019, 10:28 jag kan dock säga en sak om helsyntet. Jag hade en gammal volvo 240 från 1979, en riktig häck jag köpte för 5000 kr. Den läckte i princip ingen olja alls och hade mineralolja i sig (tror jag). Vid oljebyte så hälde jag i helsyntet (hade sådan gratis på den tiden). Det som hände var att bilen började tokläcka olja ur alla möjliga packningar. Jag fick ha en rejäl sandhög under där motorn var för inte slabba ned hela uppfarten. Antar att oljan var för fin för den gamla slitna häcken
Jo, detta hörde man ofta "på den tiden" när Syntetoljan var ny. Så det var nog rätt då (och kanske nu också) att nya bilar ska ha "ny" olja och gamla bilar ska ha "gammal" olja. Personligen tror jag att det berodde mer på att syntetolja vid alla tillfällen var mer "lättflytande" än mineraloljan, för det var inte alla motorer som började läcka olja.
Användarvisningsbild
av Nexus
lennarte skrev: ons 23 jan 2019, 07:51 Biltema tillverkar ingen olja själv utan den tillverkas av andra. Den håller mycket hög kvalitet i jämförelse med "kvalitetsmärken" där inte Agrol finns med. Agrol är en mycket bra olja ändå, har själv kört med den. Jobbade på ESSO i 10 år och använde då deras oljor (Uniflo var fantastisk på den tiden) och när ESSO blev Statoil och Biltema började sälja annat än avgasrör så såldes under många år Statoil motorolja under Biltemas namn. Hur det är idag vet jag inte, men Biltemas oljor är av en bra kvalitet
Kommer aldrig mera slå biltemas olja i någon av mina bilar. Skiten är ju som vatten och genomskinlig.
Enligt säljaren så är agrol fullt jämförbar med mobil olja.
Kör gärna på biltema olja om ni vill ha tickande motorer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu använder jag inte Biltemas syntetolja, eller syntetolja överhuvudtaget så den kan jag inte uttala mig om, men mineral och delsystem är synnerligen prisvärt, om man byter oljan någorlunda ofta. Alla oljor är ju "klassade", så det ska ju inte vara några problem om man väljer en olja med rätt klassning. Men det är klart, jämför du en 20W50 mineralolja med en 0W30 syntetolja så ser den senare ut som "slabbevann" oavsett fabrikat.
Man kan aldrig "se" kvalitén på en olja genom att "titta" eller känna på den. Man kan dock jämföra viskositet, tröghet och temperaturvärden om man vill. Står på databladen.
Jag har använt syntetolja (Castrol GTX, Mobil 1), men efter att motorn höll på att "rasa ihop" (c:a 9000 mil på syntetolja) p.g.a igenkokksad motor på frugans VW Passat så är syntetolja förbjuden här.
Är det förrsten så konstigt om det "tickar" i dom hydrauliska ventiltryckarna efter 50000 mil när det närmar sig oljebyte????. Därför ska jag prova 20W50 oljan i vår. Ska bli spännande.......
av Falconblå
Tackar för bra svar. Att Biltema Oljan är skit säget var och varanann person. Jag kör på Biltemaolja i min Vw diesel-2013,motorsågen, fyrhjulingen m.m och det har aldrig varit några fel.

Självklart kommer 940 få Biltema Olja. Dels för att resemagasinet bara skickar oljan till Staden och dit är det 15 mil för att åka och hämta den. Men även för att biltema har det mesta hemma och prisvärda produkter

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]