- ons 23 jan 2019, 13:25
#1294235
tommy12345302 skrev: ↑ons 23 jan 2019, 10:28 jag kan dock säga en sak om helsyntet. Jag hade en gammal volvo 240 från 1979, en riktig häck jag köpte för 5000 kr. Den läckte i princip ingen olja alls och hade mineralolja i sig (tror jag). Vid oljebyte så hälde jag i helsyntet (hade sådan gratis på den tiden). Det som hände var att bilen började tokläcka olja ur alla möjliga packningar. Jag fick ha en rejäl sandhög under där motorn var för inte slabba ned hela uppfarten. Antar att oljan var för fin för den gamla slitna häckenJo, detta hörde man ofta "på den tiden" när Syntetoljan var ny. Så det var nog rätt då (och kanske nu också) att nya bilar ska ha "ny" olja och gamla bilar ska ha "gammal" olja. Personligen tror jag att det berodde mer på att syntetolja vid alla tillfällen var mer "lättflytande" än mineraloljan, för det var inte alla motorer som började läcka olja.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V