Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tommy12345302
hej
jag skall upp till fjällen o åka skidor, innan dess vill jag veta om mitt batteri orkar starta i-10 så jag mätte batteriet:

Obelastat, dvs motor avstängd några timmar så har batteriet 12,53 V
när jag startar går batteriet ned till 10,35 eller 10,76 V o så upp igen (fick mäta två ggr då jag inte är helt säker på det lägre)
och när motorn går på tomgång så är batteriet på 14,6 V

Är detta ok värden, batteriet borde vara ok då det är typ 2, 5 år gammalt och oftast körs bilen ca 1 mil enkel väg till jobbet på landsväg o där borde det ladda tillräckligt. Eftersom det är en gammal 740 så finns inte direkt massor med elektronik i bilen
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska inte vara några problem. Om motorn normalt startar lätt. Hyr du stuga så finns alltid en "stolpe" med motorvärmaruttag så en modern batteriladdare tar inte mycket plats. Tänk då på att uttaget bara går 3 timmar i taget. Det är ju kallt i Norrland just nu i alla fall....
av tommy12345302
gött. En sådan fråga, är det någon mening med att underhållsladda batteriet eller är det bortslängd tid?, bilen rullar dagligen men då jag har en fläng ny batteriladdare (som jag aldrig använt...) funderar jag på låta den ladda batteriet under lördagen
Användarvisningsbild
av lennarte
Kör du mer än en mil om dagen ska de inte behövas men mindre än en halvmil bör du fundera på det. Ta med laddaren i alla fall, du kan kanske hjälpa någon annan. Startkablar ska man aldrig vara utan heller, eller bogserlina.
Jag hade 6 km (enkel väg) till jobbet och de var aldrig problem med batteriet, däremot med oljan. Den blev utspädd (på vintern) p.g.a att motorn aldrig blev riktigt varm, trots motorvärmare. Jag kör dessutom på E85, och det blir inte bättre.... Numera (som pensionär) kör jag inte varje dag, inte ens varje vecka men när jag kör så blir det en runda på några mil extra varje gång. Bara för att "värma upp" den gamle (även mig själv). Kör med pappskiva framför kylaren så det blir ordentligt varmt, visare går en bit förbi "rakt upp"

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]