Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundgren
När jag kör över gupp och liknande kommer det ett mekaniskt oljud från framvagnen. Jag har försökt att lokalisera glappet utan framgång. Inget glapp i spindel- eller styrlederna. Vad är den troligaste orsaken? Bussningarna till reaktionsstaget, länkarmarna (främre, bakre) eller är det stötdämparen som går i botten? Taksam för tips.

Volvoentusiasten.
av lennart lundgren
Är det möjligt att kontrollera utan att montera bort fjäderbenet?
av Rådlös
Jag vågar inte ha något klart svar om Volvo, eftersom jag hittills inte har behövt bekymra mig om det i min nuvarande bil.

Men för många år sedan hade jag en Peugeot 404. Den hade just glapp i övre fjäderbenslagringen. Där kunde man, om man öppnade motorhuven och gungade kraftigt på bilen, se, känna och höra att det rörde på sig. Eventuellt får du lyfta på ett framhjul i taget och ruska på det, upp och ner. Tänk bara på att ha ordentlig pallning under.

Så här långt efteråt kan man ju säga att inte ens SVB kunde hitta felet. När dom provkörde runt stationen hördes det tydligt, och besktningskillen körde direkt in i hallen igen. Där gick han löst på dom nedre delarna i framvagnen med ett bräckjärn, och gav sig f*n på att hitta glappet. Men det gjorde han inte.
Ena sidan bytte jag själv, men den andra fick en verkstad göra senare. Det krävs att man har fjäderkompressorer. (Heter det så? En gängad stång med 2 hakar på). Den kompressorn jag hade var en improviserad och hemgjord, som inte höll måttet. Bilfjädrar är väldigt starka och motsträviga. Även på en gammal bil.

Hursomhelst, man byter ett axiallager som sitter högst upp i fjäderbenet.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]