- mån 03 sep 2007, 20:39
Jag vågar inte ha något klart svar om Volvo, eftersom jag hittills inte har behövt bekymra mig om det i min nuvarande bil.
Men för många år sedan hade jag en Peugeot 404. Den hade just glapp i övre fjäderbenslagringen. Där kunde man, om man öppnade motorhuven och gungade kraftigt på bilen, se, känna och höra att det rörde på sig. Eventuellt får du lyfta på ett framhjul i taget och ruska på det, upp och ner. Tänk bara på att ha ordentlig pallning under.
Så här långt efteråt kan man ju säga att inte ens SVB kunde hitta felet. När dom provkörde runt stationen hördes det tydligt, och besktningskillen körde direkt in i hallen igen. Där gick han löst på dom nedre delarna i framvagnen med ett bräckjärn, och gav sig f*n på att hitta glappet. Men det gjorde han inte.
Ena sidan bytte jag själv, men den andra fick en verkstad göra senare. Det krävs att man har fjäderkompressorer. (Heter det så? En gängad stång med 2 hakar på). Den kompressorn jag hade var en improviserad och hemgjord, som inte höll måttet. Bilfjädrar är väldigt starka och motsträviga. Även på en gammal bil.
Hursomhelst, man byter ett axiallager som sitter högst upp i fjäderbenet.