Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
Varför måste vi välja? Elektrifiera nya bilar så långt det går och köra befintliga på HVO?
Som det är nu kan man ju inte ens få ur tillverkarna vilka komponenter/system som är dimensionerande för HVO. Peugeot och Citroen godkänner ju redan HVO och Mercedes har nån nedtrimmad variant av E-klass.
Användarvisningsbild
av joel80
Undrar vad man skulle få för verkningsgrad på att köra HVO i stora elverk. Då kan man minska lokala utsläppen och använda bränslet för reglerkraft då det behövs mer el. Alltså det måste ju vara betydligt bättre än att köra olje eller kol-kraft.

Håller med ovan här att lösningen bör vara en blandning.
av AndS
Precis, det är så det ska "tänkas" att se helheten var olika energislag gör mest nytta, både effektivitet och miljö, men även pris.
Det var lite därför jag var inne på att i/runt de större städerna skulle man kunna t.ex. enbart kunna "tanka" bränsle som är "utsläppsbättre" utifrån dagens problem men kommer vi ut på landsbygd eller kanske t.o.m. norrlands inland så kan andra bränslen "accepteras", moderna bilar är ju ganska adaptiva trots allt och bör kunna mäta t.ex. energimängd i bränsle och anpassa sig.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Jag förstår ärligt inte vad problemet är med att godkänna HVO som bränsle.
Man godkänner det för taxibilar. Jag tycker volvo mummlar när det gäller orsaken till försiktigheten. Är det kallstarter som är problemet? Åldras bränslefiltret fortare? Det går ju inte att få fram hur långt bort ett godkännande ligger.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... -i-sverige
Användarvisningsbild
av Derank
Det är fjanteri bara. Jag var på ett bygge av en ny hal förra veckan och tankade upp 3 Yanmar grävare med HVO pga att de kördes inomhus. Jag frågade arbestledaren från Fastec om det inte luktar iaf när man kör såhär inomhus.

Det luktar inte ett piss sa han, och det gjorde det inte heller märkte jag då de körde igång. Fastec hade kört detras maskiner länge på HVO. och Yanmar är lite som Volvo, har bara godkänt vissa maskintyper, fast deras spis sitter i flera typer och modeller.

Sedan lär man väl dra i sig något annat istället....kanske
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag kan inte påstå att jag märker nån skillnad rent avgasmässigt på den L30G av -18 års modell jag tankar med Hvo. Det luktar möjligen lite mindre surt vid kallstart, men det är ju partikelfilter etc, har grävarna det eller?
Användarvisningsbild
av Derank
Tror inte det faktiskt, men av nån anledning luktade det inga avgaser, jag var nog där i en timme medans de körde den andra grävaren, och det brukar ju lukta fan annars bara jag startar en dieselmaskin på verkstan och glömmer utsuget. Det var HVO 100 jag tankade i.

Men jag undrar om det verkligen kan vara bra att andas in det där , nå skit får man ju alltid i sig
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nej, det är inte bra. Utsläppsmässigt är det samma nivåer ungefär, men eftersom det inte är bland annat aromatiska kolväten i så luktar det mindre. Och att köra förbränningsmotorer inomhus utan bra ventilation är galenskap. Är det inte gaser så är det partiklar, och det påverkar kroppen länge.
Själv sett folk stå i stängda verkstadslokaler och bryter upp golv med grävare, köra bobcat eller kör värmekanoner utan avgassystem. Ett mycket bra sätt att inte kosta för mycket pension i framtiden.
Användarvisningsbild
av joel80
Lika farligt att köra HVO i dåligt ventilerade utrymmen som att köra diesel. Lokala utsläppet är så gott som likadana.

Är ert dessutom luktfritt eller nära inpå blir det kanske snäppet farligare? Man vet inte att man är förgiftad innan det är för sent. :/
Användarvisningsbild
av Derank
Vad är då vitsen med hvo? Om utsläppen är desamma

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]