Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harabad
V70 -12 T4
Upptäckte i höstas att V torkararm ej går lyfta till uppfällt läge med huven stängd?
Första bilen jag varit med om detta på.
Någon som vet anledning till att det är konstruerat så? Eller helt enkelt en konstruktionsmiss?
Jävligt störande när torkarna fryser fast i rutan!!
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Du får ställa dem i serviceläge genom att precis efter du stängt av motorn så håller du torkarspaken uppåt.
Armarna går ner igen när du startar bilen.

/M
Användarvisningsbild
av Steffe3
Alternativt stoppa i nyckeln, om du inte vill starta motorn för det. Tänk på att fälla ner dom innan start bara, annars hugger dom i huven.
Användarvisningsbild
av apersson850
Bara den vid förarsidan, dock. Jag föredrar att lägga något mellan torkaren och rutan istället för att låta armen stå rakt upp, så blir det ingen katastrof om torkaren startas av misstag.
Men oftast ställer jag dem bara i serviceläget och låter dem ligga på rutan. Är de där uppe töas de rätt bra av värmaren.
av dannesk
harabad skrev:V70 -12 T4
Upptäckte i höstas att V torkararm ej går lyfta till uppfällt läge med huven stängd?
Någon som vet anledning till att det är konstruerat så? Eller helt enkelt en konstruktionsmiss?
Läst manualen? Aktivera serviceläget för torkarna, är väl typ standard på varje modern bil nu för tiden att man inte bara kan lyfta dom eftersom de sitter långt in under huven.
av harabad
Magnus-B skrev: mån 21 jan 2019, 11:22 Du får ställa dem i serviceläge genom att precis efter du stängt av motorn så håller du torkarspaken uppåt.
Armarna går ner igen när du startar bilen.

/M
Ok. Det får vi testa. Tack
av harabad
Steffe3 skrev: mån 21 jan 2019, 11:38 Alternativt stoppa i nyckeln, om du inte vill starta motorn för det. Tänk på att fälla ner dom innan start bara, annars hugger dom i huven.
Går dom ej ner av sej själv igen då som föregående skrev?
av harabad
dannesk skrev: mån 21 jan 2019, 18:11
harabad skrev:V70 -12 T4
Läst manualen? Aktivera serviceläget för torkarna, är väl typ standard på varje modern bil nu för tiden att man inte bara kan lyfta dom eftersom de sitter långt in under huven.
Nej. Jag läser inte manualer. Vi har ju denna sidan att fråga saker på.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ibland har man inte hittat det i manualen fast det finns det man söker där men visst tittar man där först, sedan "fråga google" sedan här :)

Min manual ligger under bagagerumsmattan sedan länge, manualen finns
Online: https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/f91 ... p10989.pdf
Appstore: https://itunes.apple.com/se/app/volvo-m ... 85100?mt=8
Google Play: https://play.google.com/store/apps/deta ... nual&hl=sv

Är man inte lagd åt att läsa utan att se och göra kan youtube vara bra

Vad betyder V50 M + ?

Nu förtiden finns ju Copilot... :-) Din bil[…]

Bakre länkarmsbussning

Bra tips gällande Polestar!...dock är de[…]

EX60

Jag skulle uppsatta om det där dyra panoramat[…]

Elfel bagagelucka V70