Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej igen,

DIN kabeln som går från radion TD 6164 till främre förstärkaren under ratten gick sönder då jag tog ut radion.
Det är enden som kopplas till radion som är sönder.

Vet någon hur kablarna skall kopplas till DIN han-kontakten?
Det är en 6 polig kontakt plus jord. Kabeln består av 6 ledningar.
1548088618735_20190121_172813.jpg
1548088618735_20190121_172813.jpg (401.09 KiB) Visad 730 gånger
Den enda ledningen jag är säker på är den i mitten som skall vara Orange.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Berttone, redigerad totalt 0 gånger.
Om man tittar mitt emot han-kontakten som är lös på bilden dvs. Den som går från radion mot förstärkarna:

Så tror jag att det borde vara så här....

Klockan 12: jord
Klockan 14: svart
Klockan 16: röd
Klockan 18: blå
Klockan 19: grön
Klockan 22: används inte, dvs utan kabel
Mitten på klockan: orange

Kan någon bekräfta innan jag bränner fler säkringar? :-D
Hur den aktuella kontakten skall kopplas vet jag inget om, men "på min tid, i min värld" så är det så att kontakterna har samma kopplingsnummer oavsett om kontakthuset är en hane eller hona. Om man tittar på båda, så är dom naturligtvis spegelvända mot varandra, men numren på stiften/hylsorna är alltid dom samma så att rätt signal kommer på rätt ställe.

Och lite överkurs: Om man gör ett kopplingsschema eller arbetsbeskrivning, så ritar och beskriver man alltid kontakthusets "baksida" där man stoppar i eller löder fast trådarna eller stiften/hylsorna.

Så den som svarar på din fråga behöver bara skriva: Stift 1 - (färg A) Stift 2 - (färg B) Stift 3 - (färg C) osv. osv.
Men en liten varning, någon kan i teorin ha bytt ut en kabel i något nu okänt tillfälle och då är det inte säkert att färgerna stämmer. Därför är ett kopplingsschema där dom olika signalerna anges, mycket värdefullt.
Är det inte en kontakt på förstärkaren också? Då är det väl bara att köpa en ny 6-polig DIN-sladd.

Här kan du titta viewtopic.php?t=51101
frasse4 skrev: mån 21 jan 2019, 20:35 Är det inte en kontakt på förstärkaren också? Då är det väl bara att köpa en ny 6-polig DIN-sladd.

Här kan du titta viewtopic.php?t=51101
Tyvärr är det inte så enkelt...det finnes en "DIN y kopplings kabel" som leder vidare signalen från radion till främre och bakre forstärkare. Finnes ej att köpa längre på volvo heller....
Ok, då finns ju kopplingsschemat i tråden jag länkade så det går ju att köpa lösa kontakter och löda en ny kabel som delar sig.
Ja tyvärr har ju många bilder fallit bort I äldre trådar, men det fanns i text också:

Men iallafall, sett bakifrån apparaten, ej framifrån, kopplas det:

Vänster övre: rear left
Vänster nedre: Samtliga kanalers gemensamma jord

Mitten: 12V remote
Nedre mitten: Rear Right

Höger övre: Front left
Höger nedre: Front right
Nu har jag fått det hela att funka....utom en sak: jag får störningar via bakre förstärkaren, tex då jag slår på lyserna eller bromsar...då hörs starka "klickar" i bakre högtalare (ej fram).

Om jag kopplar bort bakre förstärkaren så funkar främre högtalarna bra....inga klick alls även om jag trycker på
tex bromsen.

Har försökt att jorda din kontakten till bakre förstärkare direkt från batteriets negativa pol, men det hjälpte inte.
Har också försökt med att koppla ett filter till 12 v matningen till bakre förstärkaren, men det hjälpte inte heller.
Förstärkaren funkar bra förutom klicken....

En sak som är lite konstig....minus till alla 4 högtalare är via gemensam jord, ej via en separat kanal/kabel från radion.

Något jag inte tänkt på?
Jag skulle tro att störningen kommer på lågnivån och inte på strömmatningen. Jag reagerade också på att det ar gemensam jord när jag skrev.

Vad körde du för kabel till bakre förstärkaren?

Kanske du kan byta till två koaxialkablar eller skarva på en dyrare RCA?

Ett störningsfilter (ground loop insulator) kan ju hjälpa men det är kanske lite dyrt att chansa på. Dessutom saknar du ju RCA så det blir lite skarva och löda då https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... rca-p39607

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]