Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hur hårt vred du då, när det tog stopp?
För du vred ju ändå för hand, eller hur?
Skillnad om du kört med startmotorn...

Om du inte körde tvärstopp med fart, (så svänghjulet och övrig massa skapade rejält vridmoment) utan bara kände det tog stopp, vete tusan om jag inte hade satt rätt remmen, prov-vridit motorn flera varv och sen provstartat.
En bensinare kan man ju lätt göra kompprov på, men lite jobbigare på diesel, minst sagt.

Och sen lyft toppen om den visat tecken på problem.
Böjd ventil brukar ge rejält knackande, (ventilspelet) som hörs genast.
Om det gick en tårtbit ur ventilen, har du knappt komp.

Men ingen annan än du själv, vet hur hårt du vred.
Givetvis finns en risk...
av JimmyEste
MickeM skrev: mån 21 jan 2019, 17:50 Hur hårt vred du då, när det tog stopp?
För du vred ju ändå för hand, eller hur?
Skillnad om du kört med startmotorn...

Om du inte körde tvärstopp med fart, (så svänghjulet och övrig massa skapade rejält vridmoment) utan bara kände det tog stopp, vete tusan om jag inte hade satt rätt remmen, prov-vridit motorn flera varv och sen provstartat.
En bensinare kan man ju lätt göra kompprov på, men lite jobbigare på diesel, minst sagt.

Och sen lyft toppen om den visat tecken på problem.
Böjd ventil brukar ge rejält knackande, (ventilspelet) som hörs genast.
Om det gick en tårtbit ur ventilen, har du knappt komp.

Men ingen annan än du själv, vet hur hårt du vred.
Givetvis finns en risk...
Jag vred för hand men tog även hjälp av en spärrkraft och ett järnrör som förlängare och drog muttern som snurrar kuggen och tog i ganska rejält, men blir nog att ställa in tiden och sätta dit remmen och se vad som händer

Och om det inte går snurra motorn från vevaxeln får jag väll ta bort toppen ..
Användarvisningsbild
av jiha1968
TS får nolla motorn!
Rekommenderad verktyg : " www.lasertools.co.uk/items/PDF/Products ... ctions.pdf " eller liknande.

Veven har märkning på kugghjulet, som riktas mot oljepumpens märkning, men med timing-verktyget (stora pinnen) som sätts in bakom startmotorn är man säkrare på att veven står helt rätt.

Kamaxeln nollas med den lilla pinnen, sätts in bakom vakuumpumpen.

--------

I TS tillfälle tar man bort kamremmen, vrider veven försiktig och kortaste väg till märket, vrider också kamaxeln samtidig hälften så mycket och i samma riktning , så det går att få veven till nollmärket. (eller bättre: sätter in timingverktyget bakom startmotorn)

Vrid kamaxel lite till dennas låsverktyg går att sätta i.
Om det inte alls går, får veven vridas forsiktig en rond, och kamaxeln samtidig ca hälften i samma riktning, så timingpinnen går i .
(Går det inte att vrida vev och kamaxel på detta vis, måste toppen lyftas och kontrolleras)

Lossna lite på dom 4 små skruvarna på kamaxeldrevet så det går att vrida/justera .
(om drevets märke inte alls är i närheten av märket på remkåpan nu, lossna kamaxeldrevet helt och vrid det till märket)

Häng på kamremmen, justera remspänning, sätt fast kamaxeldrevet, ta bort alla låsverktyg, vrid veven två varv medurs, kontrollera remmens spänning.

OM DET INTE GÅR ATT VRIDA VEVEN TVÅ VARV NU, MÅSTE TOPPEN LYFTAS OCH KONTROLLERAS. (trasiga ventiler/lyftare)

Startmotor, vakuumpump och alt annat monterats på sin plats, så får motorn startas...
(lyssna efter oljud och om motorn går på alla cylindrar, innan provkörning)
av JimmyEste
jiha1968 skrev: tis 22 jan 2019, 00:03 TS får nolla motorn!
Rekommenderad verktyg : " www.lasertools.co.uk/items/PDF/Products ... ctions.pdf " eller liknande.

Veven har märkning på kugghjulet, som riktas mot oljepumpens märkning, men med timing-verktyget (stora pinnen) som sätts in bakom startmotorn är man säkrare på att veven står helt rätt.

Kamaxeln nollas med den lilla pinnen, sätts in bakom vakuumpumpen.

--------

I TS tillfälle tar man bort kamremmen, vrider veven försiktig och kortaste väg till märket, vrider också kamaxeln samtidig hälften så mycket och i samma riktning , så det går att få veven till nollmärket. (eller bättre: sätter in timingverktyget bakom startmotorn)

Vrid kamaxel lite till dennas låsverktyg går att sätta i.
Om det inte alls går, får veven vridas forsiktig en rond, och kamaxeln samtidig ca hälften i samma riktning, så timingpinnen går i .
(Går det inte att vrida vev och kamaxel på detta vis, måste toppen lyftas och kontrolleras)

Lossna lite på dom 4 små skruvarna på kamaxeldrevet så det går att vrida/justera .
(om drevets märke inte alls är i närheten av märket på remkåpan nu, lossna kamaxeldrevet helt och vrid det till märket)

Häng på kamremmen, justera remspänning, sätt fast kamaxeldrevet, ta bort alla låsverktyg, vrid veven två varv medurs, kontrollera remmens spänning.

OM DET INTE GÅR ATT VRIDA VEVEN TVÅ VARV NU, MÅSTE TOPPEN LYFTAS OCH KONTROLLERAS. (trasiga ventiler/lyftare)

Startmotor, vakuumpump och alt annat monterats på sin plats, så får motorn startas...
(lyssna efter oljud och om motorn går på alla cylindrar, innan provkörning)
Tack för en välskriven berskrivning! Är påväg hem till Småland sä blir att jag försöker på mig det imon känns som jag förstår hur jag ska göra men det ändå jag inte förstår är vad du menar med att ”startmotor och vakumpump monteras på plats” är detta något jag ska demontera ?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Du har förlorad referensen/timing mellan kamaxel, kamaxeldrev och veven, och det är inte så manga sätt att man kan vara 100% säker på att dom står rätt.
Vid användning av timing-verktyget måste startmotor och vakuumpumpen bort, för att komma åt hålen verktyget ska skjutas in i. ( kolla: www.lasertools.co.uk/items/PDF/Products ... ctions.pdf )
Video:

Jag gissar att du inte har verktyget, men i alla fall får du plocka bort vakuumpumpen så det går att justera kamaxel och kamaxeldrevet på rätt vis med något som liknar på den lilla pinnen i verktygssatsen.

Timing av vevaxeln går ju ändå att få ganska bra med märken på vev och oljepumpen.
(men kräver självklart att också kamaxeln står rätt, med rätt timad kamaxeldrev, innan remmen läggs på)

Till dom som vill tillverka själv:
Volvo timing.jpg
Volvo timing.jpg (14.26 KiB) Visad 1176 gånger
EDIT: bifogat video
Senast redigerad av 4 jiha1968, redigerad totalt 0 gång.
av JimmyEste
jiha1968 skrev: fre 25 jan 2019, 20:13 Du har förlorad referensen/timing mellan kamaxel, kamaxeldrev och veven, och det är inte så manga sätt att man kan vara 100% säker på att dom står rätt.
Vid användning av timing-verktyget måste startmotor och vakuumpumpen bort, för att komma åt hålen verktyget ska skjutas in i. ( kolla: www.lasertools.co.uk/items/PDF/Products ... ctions.pdf )

Jag gissar att du inte har verktyget, men i alla fall får du plocka bort vakuumpumpen så det går att justera kamaxel och kamaxeldrevet på rätt vis med något som liknar på den lilla pinnen i verktygssatsen.

Timing av vevaxeln går ju ändå att få ganska bra med märken på vev och oljepumpen.
(men kräver självklart att också kamaxeln står rätt, med rätt timad kamaxeldrev, innan remmen läggs på)

Till dom som vill tillverka själv:
Volvo timing.jpg
Jaha okej men hur kommer det sig att man måste ta bort vakuum pumpen? För har googlat på det och ser ganska om ständigt ut har cirka 12 arbetstimmar på mig denna helg och skulle gärna skippa det steget. För funkar det inte att vrida kamaxeln till rätt timing via hand bara?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kamaxelns timinghål sitter i den ändan...
Vad jag vet finns det inte något annat sätt att tima kamaxeldrevet til kamaxeln.

Om kamaxeln och drevet märktes tillsammans innan det lossas, skulle vi fått en referens att nytta, men utan så måste vakuumpumpen bort...

Du vet inte hur många grader kamaxeln står fel nu, och att lita på bultmärken på drevet ger 0, 90, 180 eller 270 grad fel, +/- X grader, men vissa vinner i Lotto också ;-)

Vill du chansa, så nolla veven. (vrid kamaxeln lite om veven inte vill till märket) .
Derefter se hur mycket kamaxeln går att vrida, lossna kamaxeldrevet så bultmärken på drevet matchar bultarna, dra åt bultarna, och vrid drevet så timingmärket på drevet står rätt. Häng på remmen, vrid veven två varv utan vald... (stoppar det, börja om med annan vinkel mellan kamaxel och drev)
Efter två varv, kolla märken, start motorn.
Alt detta är på egen risk...
av JimmyEste
jiha1968 skrev: lör 26 jan 2019, 11:12 Kamaxelns timinghål sitter i den ändan...
Vad jag vet finns det inte något annat sätt att tima kamaxeldrevet til kamaxeln.

Om kamaxeln och drevet märktes tillsammans innan det lossas, skulle vi fått en referens att nytta, men utan så måste vakuumpumpen bort...

Du vet inte hur många grader kamaxeln står fel nu, och att lita på bultmärken på drevet ger 0, 90, 180 eller 270 grad fel, +/- X grader, men vissa vinner i Lotto också ;-)

Vill du chansa, så nolla veven. (vrid kamaxeln lite om veven inte vill till märket) .
Derefter se hur mycket kamaxeln går att vrida, lossna kamaxeldrevet så bultmärken på drevet matchar bultarna, dra åt bultarna, och vrid drevet så timingmärket på drevet står rätt. Häng på remmen, vrid veven två varv utan vald... (stoppar det, börja om med annan vinkel mellan kamaxel och drev)
Efter två varv, kolla märken, start motorn.
Alt detta är på egen risk...
Jag var inne på mekonomen precis och stötte på en väldigt hjälpsam kille som visade mig att det fanns en markering bak på kamaxel drevet och en markering på kamaxeln (Var nära och lämna in den men det gav mig hopp igen :P). Dock nu när jag vet att kam axeln drevet sitter rätt på kamaxeln så går det ej vrida kam axeln tillräckligt mycket för att den ska komma till rätt timming på kåpan.. Antagligen någon Ventil? som tar i emot.

Men om jag har förstått ditt inlägg rätt så kan jag nu snurra veven ett varv (den står rätt just nu) vilket kommer göra att jag kan vrida kamaxeln ytterligare ?

Annars är jag redo att ta bort vaakumpumpen. Bild

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]